Andrew Lloyd Webber, a musical királyának nyomában

Talán nem túlzott nagyvonalúság azt állítani, hogy a Jézus Krisztus szupersztár a világ egyik legismertebb musicalje. 1970-es bemutatása óta egyfolytában szerepel a különböző nemzetiségű színházainak repertoárján, számtalanszor újragondolták már, majd visszatértek az eredeti műhöz, miközben két filmes adaptáció is készült belőle, zenéjét pedig generációk ismerik és szeretik.

Kétségtelen tehát, hogy kivételes alkotásról van szó. Azonban a szerző, Andrew Lloyd Webber sem kevésbé kivételes, hiszen csupán 22 éves volt, amikor művét bemutatták a Palace Theatre-ben. És ez akkor már a második sikerprodukciója volt.

De ki is az az Andrew Lloyd Webber?

Lényegre törő választ adva: Sir Andrew Lloyd Webber korunk egyik legsikeresebb és legismertebb musicalszerzője. Részletesebb válaszra törekedve: olyan szerző, aki nem kevesebbet mondhat el magáról, minthogy több olyan művet is alkotott, amelyek egy évtizednél is tovább futottak a West End és a Broadway színpadain. Olyan zeneszerző, aki eddigi munkássága alatt 16 musicalt, számos filmzenét, valamint egy latin nyelvű requiemet szerzett. Ezt az életművet pedig mind a közönség, mind a szakma elismeri: hét Tony-díj, három Grammy-díj, egy Emmy-díj, egy Oscar, hat Laurence Olivier-díj és egy Golden Globe az eddigi mérleg. Emellett dalainak sikerült végérvényesen kilépniük a színfalak közül és önálló életet élni: az „I Don’t Know How to Love Him (Jézus Krisztus szupersztár), a „Memory” (Macskák), a „The Music of the Night” (Az operaház fantomja) és a „Don’t Cry for Me, Argentina” (Evita) a mai napig világslágereknek számítanak.

A siker útján

Valószínűleg nem volt számára kérdéses a pályaválasztás: apja zeneiskolai igazgató, templomi orgonista és egyházi zeneszerző, anyja pedig zongoratanárnő volt. Minden bizonnyal tehetségén kívül ez a környezet is hozzájárult ahhoz, hogy nagyon fiatalon sikeres lett. 1968-ban, mindössze 20 évesen készítette el szinte állandó szerzőtársával, Tim Rice szövegíróval a József és a színes, szélesvásznú álomkabátot. (Bár ez nem az első közös darabjuk volt: a The Likes of Us korábban készült, viszont azt a musicalt egészen 2005-ig nem adták elő). Már a Józsefet is jól fogadta a közönség és a szakma, az igazi áttörést a szerzőpáros számára a három évvel később elkészült Jézus Krisztus szupersztár hozta meg. Annak ellenére, hogy komoly rajongótáborra tettek szert, komoly tiltakozásokat és tüntetéseket is útjára indított az egyedi hangvételű bibliai történet feldolgozás.

Filmes babérok

A Jézus Krisztus szupersztár sikereit az is hűen tükrözi, hogy Hollywoodot is megihlette a rendhagyó Jézus-történet. 1973-ban készült belőle egy Oscar-díjra jelölt musicalfilm, amely az eredeti rockopera adaptációja. A filmet Norman Jewison rendezte, főbb szerepeket Ted Neeley és Carl Anderson játszotta, akiket alakításukért 1974-ben Golden Globe-díjra jelölték. 2000-ben aztán ismét hozzányúltak a történethez. Gale Edwards és Nick Morris rendezésében elkészült az 1973-as mozi modernebb gondolkodású és hangvételű feldolgozása. A film legnagyobb érdekessége, hogy minden jelenetét kizárólag beltéri díszletek között vették fel.

Nagyon kedveli Magyarországot

Mint ahogy azt már több interjúban is megemlítette, Webber kedveli Magyarországot. Ennek egyik oka az, hogy művei nálunk szinte állandóan műsoron vannak, méghozzá nem is akármilyen sikerrel. Ezen kívül Budapest volt az első kelet-európai főváros, ahol engedélyezte darabjai bemutatását a hidegháborús időkben. A kölcsönös szimpátia azóta is kitart: a magyar kultúra támogatásáért és nemzetközi hírnevének öregbítéséért, a magyar közönséghez való kötődéséért  és műveinek magyar feldolgozására biztosított egyedi lehetőségekért a zeneszerző megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.

A Jézus Krisztus szupersztár a nyáron a Margitszigeti Szabadtéri Színpad gyönyörű környezetében csendül fel újra július 17-én és 19-én a Győri Nemzeti Színház előadásában. Bővebb információ és jegyvásárlás: www.szabadter.hu

Megosztás: