Tényleg nincs közünk hozzá, hogy ki és kiért mondat misét. Nincs közünk hozzá, amíg közhírré nem teszik. Márpedig most is ez történt, s tetszik vagy nem, nehéz lenne nem hivalkodásnak gondolni egy ilyen vasárnapi misét – istentiszteleti alkalmat. A templommal szemben a Közlekedési Múzeum falának tövénél maroknyian gyülekeztek, javarészt olyanok, akiknek amúgy sem tetszik a rendszer, s akikre a mise híre úgy hatott, mint a gazdagok, hatalmasok, jólétben élő tüchtig polgárok gúnyolódása.
Persze, a provokáció is több oldalról értelmezhető, hiszen ki gondolta volna, hogy 2015-ben azért az emberért fohászkodnak, akinek a „Csuhások, térdre, imához!” felszólítás köthető a nevéhez. Emlékszik még valaki a cápalátogatás-poénra? És most? Felszólítás sem kell, katolikus hívek imádkoznak (ha a liturgia azt írja elő, akkor térden állva)… Orbán Viktor miniszterelnökért.
A templom előtti rendezvényt a Köztársaság téri ételosztók facebook-csoport szervezte. Szemben, a Hermina út túloldalán a templomot a Jeruzsálemi Szent Sír Lovagrend magyarországi helytartósága működteti, s a Orbán-mise tulajdonképpen a szokványos vasárnapi mise volt. Így nem lehet azt mondani, hogy történt volna „bármi különös”. Másrészt, így azok, akik más vasárnapokon – vallási elkötelezettségüknek megfelelően – ide járnak misére, önkéntelenül is biodíszletté váltak – ők nem a miniszterelnökért demonstrálni jöttek az Úr Házába. Ilyenformán az ő (esetleges) elkeseredésük, vagy felháborodásuk érthető, respektálható… már persze, ha nem az utcaiak, hanem az Orbán-mise szervezői ellen irányul. Lenne miért tiltakozni, amikor a politika sikerrel próbál bohócot csinálni az ilyen szerepet oly sokszor – túl sokszor! –magára vállaló egyház(ak)ból. Ahogy lenne számtalan ok, ami miatt megérné imádkozni az ország „vezetőiért”. Persze, gondolom, nem Lukács evangélima 15. részének első hét verseadta az apropót! A következő versek is szolgálhatnának ima-alapként az ilyen alkalmakon.
Mint a rendezvény egyik szervezője elmondta, a szemben zajló istentisztelethez képest az utca általuk elfoglalt felén „embertisztelet” zajlik, s bár lehet, hogy az asztalra kitett zsemle, palacsinta és tea nem Krisztus teste és vére, de az biztos, hogy több köze van a mindennapi kenyérhez, az elesettek mellett álló Krisztushoz, mint bármilyen cifrálkodásnak.
A csendes „embertisztelet” lassan átfordult valami másba, a templom felé fordított hangszóróból meglehetős hangerővel harsogtak a tüntetések jól ismert dalai: Kisember, Nem tetszik a rendszer… és ez már előcsalogatta a lovagrend képviseletében Hóvári Jánost, aki megpróbált intézkedni.
Később előjött egy fiatalember is, aki megpróbált párbeszédet kezdeményezni, de nem talált fogadókészségre. „Szeretném, ha lejjebb halkítanák ezt a zenét, hallgathatják, csak ne zavarják a többieket.”
Közben megérkezett egy látássérült ember is, akit kultúrtörténeti szempontból zaklatott fel az Orbán-mise: