Jó szándékból próbált valamit létrehozni, mégis sokak szemében szálka lett a fotóművész, akit azzal vádoltak, hogy pornográf és gyűlöletkeltő képeket készít.
Balassa László Magyarországon kezdett fotózni és kezdetben autodidakta módon tanulta a fotózást. Egy ideje azonban Spanyolországban él családjával, ahol időközben ösztöndíjasként végezte el a képzőt a barcelonai egyetemen. Néhány hete hazatért, mert nagy hiányosságokat lát a hazai művészképzésben és szeretné átadni tudását a kezdő fotósoknak.
Senki nem akarja megtanítani a fotósokat arra, hogy hogyan menedzseljék magukat és hogyan adják el a képeiket. Az egyetemen csak néhány kurzus foglalkozik ezzel, ami azonban nem elegendő.
– mondja Balassa, aki tavaszi magyarországi tartózkodása során szervezett egy művész workshopot, ahogy ő mondja: igazi hiánypótlást a piacon.
Török Tünde, a Molnár Ani Galéria munkatársa is úgy látja, hogy a művészképzésben lévő hiányosságok nehezítik a kezdő művészek galériákkal való együttműködését, illetve saját érvényesülésüket is. Mint mondja, a menedzsment és a művészeti piac működése nem képezi szerves részét az itthoni művészoktatásnak.
A kortárs képzőművészetet is egyre inkább nemzetköziként lehet csak értelmezni és általánosságban elmondható, hogy a nemzetközi piac működéséről, illetve a kereskedelmi galériák működéséről nincs elegendő tudása egy kezdő művésznek.
– véli Török.
Magyarországon a fotós workshopok egy kaptafára mennek. Beviszik a fotósjelölteket egy stúdióba, ahol kapnak egy modellt, beállítják nekik a világítást, de gyakorlatilag nem tanulnak semmit.
– látja Balassa, aki szerint a fiatal fotósok tárgyi tudása is igencsak hiányos.
Török szerint egyébként ez nincs teljesen így, hiszen a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója, illetve a Magyar Fotóművészek Szövetsége jó minőségű workshopokat, és hasznos szakmai fórumokat szervez.
A művészettörténet terén sokan megálltak az impresszionistáknál és Dalínál, pedig azóta elég sok minden történt a művészet háza táján. Az egy dolog, hogy egy workshopon az ember megtanítja a fiatalokat az összes létező trükkre, amit ismer, de legyenek tisztába azzal is, hogy mi történik manapság a kortárs művészetben, mert vagy nem ismerik a mai művészeket, vagy csak legyintenek – mondván – ilyet ők is tudnak csinálni.
– vázolja a helyzetet Balassa, aki éppen ezért az általa szervezett workshopon nem csak gyakorlati órákat tartott, hanem művészetelméleti előadásokat is.
Balassa egyébként nem kért pénzt senkitől az előadásokra, csak egy almát, amelyen két másik előadóval, Baksai József grafikusművésszel és Vékás Magdolna fotóművésszel osztozott, akik mindketten tanítanak a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.
Eddig szép és jó, de jött a pornó
Először csak egy-két értesítést kaptam a facebookon, hogy pornográf tartalomnak jelentették az egyik képemet. Azt hittem, hogy csak vicc vagy véletlen az egész, mert az újszülött gyerekemről készült fényképről volt szó. Egy idő után azonban elárasztottak az értesítések és arra kezdtem gyanakodni, hogy ezt több ember csinálja.
– meséli Balassa, akinek az Álmodók című fotósorozatát is betalálták a netezők, akik szerint ezek a képek gyűlöletkeltőek.
A művész azonban nem keseredett el a hirtelen jött negatív hullám láttán.
Ha az volt a cél, hogy lenullázzák a Balassa Photo oldalát, nem jött össze, ugyanis jó reklám volt ez nekem, több új rajongóm lett. Ami pedig a workshopot illeti, több mint ötszáz ember jelentkezett, amiből csak kétszázhúsz jelentkezőt tudtunk fogadni.
– mondja a fotós, aki nem érti, hogy mi történt az interneten és azt sem tudja, hogy kik intézték ellene ezt a lejárató kampányt. A történteket pedig röviden így foglalja össze:
Ez egy prűd parádé. Ha az emberek valamit nem értenek, akkor fellázadnak ellene. Volt egy svéd művésznő, aki a saját menstruációjában fürdött meg. Miután megnézik ezt a perfmormanszt, akkor feljelentik őt is a facebookon? Napjaink művészete ott tart, hogy vagy sokkol, vagy nem működik.
A Facebook ezt a képet szedte le a pornográf minősítés miatt: