+ Design

Az új kisföldalatti dizájnja a város történetéhez való viszonyát fogja kifejezni – interjú

Kukorelli Péter

Kukorelli Péter, a jelenleg Spanyolországban élő dizájner évekig dolgozott a BKV arculatán, és az új kisföldalattihoz is készített látványterveket. De min dolgozik Barcelonában, és mit tanácsolna a fiatal dizájnereknek? Interjú.

Kukorelli Péter a MOME-n (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem), valamint a londoni Royal College of Art-on tanult. 5 évet töltött a Skodánál dizájnerként, valamint 3 évig dolgozott a BKV arculatán. Orlai Balázzsal alapították a Kolbászból Kerítést stúdiót. Közös projectjük során tervezték például a P-betűt formázó bicikliparkolókat is. Kukorelli Péter jelenleg a spanyolországi Fuelfor dizájncégnél dolgozik. Az új kisföldalatti járműveihez készített látványterve hamar bejárta a magyar sajtót.

Már korábban is dolgozott a BKV arculatán, nemrég pedig az új kisföldalatti látványtervének a kapcsán merült fel a neve. Meséljen ezekről egy kicsit!

A BKV arculatán 2009 és 2012 között dolgoztam. Ezalatt az utasbarát tájékoztatás rendszerét értem (Design Standard), amit a négyes metró fejlesztése során Orlai Balázs barátommal közösen kezdtünk el felépíteni. Már 2005-ben egy komplex, egységes vizuális rendszert javasoltunk, amire akkor a vezetés nem fordított figyelmet. Furcsa időszak volt. A tájékozott tervező joggal érezte, hogy évtizedekkel jár a cégvezetés szemlélete előtt. Az ebből fakadó kölcsönös értetlenség óriási energiákat emésztett fel, nem csak a mi szakterületünkön. Az utastájékoztatás egészen a BKK 2012-es megalakulásáig nem is kapott kiemelt vezetői figyelmet a budapesti közösségi közlekedésben.

A kisföldalatti járműtanulmány ettől különáll. Nem megbízásra készült, hanem a téma iránti lelkesedésből. Amikor a földalatti 1896-ban elkészült, egy csapásra a haladó világváros szimbóluma lett. Számomra ma egyszerre az örökség és a korszerűség jelképe. Nagyon izgalmas téma ezeket az értékeket újragondolni.

Kukorelli Péter

Kukorelli Péter tanulmányának látványterve

A kisföldalattit 2014 és 2020 között szeretné felújítani a főváros. Körülbelül mikor, és mi alapján dőlhet el, hogy hogyan néznek majd ki az új szerelvények? 

Feltételezem, hogy ezt a városvezetéstől vagy a BKK-től lehet megtudni. Én remélem, hogy az új járművek arculatát, használati élményét különös érzékenységgel, dolgozzák majd ki. Ebből a témából sokkal többet lehet kinyerni, mint csupán egy jármű lecserélése. Budapest múlthoz és jövőhöz való viszonyát fogja kifejezni az eredmény.

Kukorelli Péter

Így nézne ki az új kisföldalatti átjárható utastere Kukorelli Péter látványterve alapján

Jelenleg a barcelonai Fuelfor dizájncég munkatársa. Pontosan milyen feladatai vannak ott?

A fuelfor design a stratégiai kreatív gondolkodás módszerével egészségügyi szolgáltatásokat és termékeket fejleszt. Páciensközpontú berendezéseket, kórházi folyamatokat, egészségügyi szolgáltatásokat Európában és Ázsiában. A feladatom sokoldalú. Elsősorban a termékfejlesztői tapasztalataimat használom, de sokat tanulok a szolgáltatástervezésről, kutatási módszerekről, problémaelemzésről, szakmaközi kooperációról. Nagyon izgalmas ez a terület, mert az egészségügyről kialakult kép forradalmi átalakulás előtt áll. Új lehetőségeket kínál az internet következtében létrejövő adatintegráció, az emberi szervezet folyamatos monitorozhatósága, a kinyerhető adatok mennyisége. Ez fokozatosan át fogja alakítani az ellátórendszert és az emberek igényeit. Erre az okosabb országok, városok, cégek már komoly stratégiákkal készülnek.

Mennyiben más egy dizájner számára Spanyolország, mint Magyarország? Nyitottabbak az új ötletekre, mint itthon?

Az országokat nem tudom összehasonlítani ebből a szempontból, de Barcelonát és Budapestet igen. A katalán főváros mindenki számára élhető hely. Ellentétben Budapesttel, ahol egyre jobb gazdagnak, de egyre rosszabb szegénynek lenni. Barcelonában a városlakók nagyon aktívak és sokat törődnek a közösségeikkel. A városvezetés már régen felismerte ezt az igényt és e köré építette fel hosszú távú vízióját (Smart City Barcelona). Ennek centrumában a lakosság bevonása a transzparencia és végső soron a társadalmi kohézió igénye áll. Minden olyan dolog, ötlet, kezdeményezés ami ezt segíti, támogatásra számíthat és bátorított. A város aktívan fejleszti saját szolgáltatásait és a szerzett tudást eladja más városoknak. Ebben a folyamatban a design gondolkodásmód, az innováció és a közösségi együttműködés motorja.

Orlai Balázzsal alapították a Kolbászból Kerítést stúdiót, ami többek között a P alakú bicikliparkolókkal robbant be a köztudatba. Ennek a közös projektnek nem várható folytatása?

A szépemlékű Kolbászből Kerítés stúdió már a múlté. Úgy tekintek rá, mint egy gazdag, kísérletező időszakra amiből sokat tanultam és remélem, hogy másokat is inspiráltunk Balázzsal.

Kukorelli Péter

A P alakú bringaparkoló

Mit tanácsolna azoknak a fiataloknak, akik dizájnnal szeretnének foglalkozni?

Azt, hogy csináljanak sok hasznos, vidám, okos dolgot. Koncentráljanak a valódi emberi problémákra mind az egyén, mind a közösség nézőpontjából.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top