Misima tehetsége egészen kivételes, és ez nemcsak japán, hanem világszínvonalú tehetség. Talán háromszáz évente ha egyszer születik akkora zseni, mint Ő
– nyilatkozta a szerzőről atyai barátja és mestere, Kavabata Jaszunari, Nobel-díjas író a New York Times riportereinek, 1970-ben, nem sokkal az író döbbenetes és elképesztő öngyilkossága előtt.
Misima november 25-én társaival megtámadta a tokiói Icsigaja negyedben álló katonai támaszpontot, foglyul ejtette annak parancsnokát, felsorakoztatta a helyőrséget, beszédet intézett hozzájuk egy erkélyről a régi szamuráj erkölcsök követésének fontosságáról, majd visszavonult az épületbe, és harakirit követett el. 45 éves volt.
Ezek után ki hinné, hogy harminc évvel korábban a fiatal Misima írói pályáját az Újszövetségből vett témákkal kezdte, ezekből írt színdarabokat.
A Krisztus születése produkció három Misima-darabra épül. A harmadik, legrövidebb, verses darabot, a Krisztus születése (Kiriszuto kótanki) címűt Vihar Judit magyarította, aki a nagy Misima-fordításköteten is dolgozott, annak nyelvi lektora és egyik fordítója volt, a másik kettőt (Az út, Távolság) maga a rendező, Jámbor József.
Tehát a három darab szövege a Csokonai Színház előadásában lesz először magyarul élvezhető, hiszen még az említett fordításkötetben sem szerepelnek.
Jámbor József szerint hatalmas ereje van szövegeknek:
Az út és a Krisztus születése egyébként olyannyira kiegészítik egymást, hogy pontosan ugyanazok a szóképek szerepelnek bennük. A két nem verses darab, Az út és A napkeleti bölcsek, pedig az által függnek össze, hogy mindkettő Heródes király személye körül forog. Oscar Wilde Salome című egyfelvonásos drámája volt a fiatal szerzőre nagy hatással, melyet a Bibliával egyidejűleg tanulmányozhatott a tokiói főnemesi iskolában, a Gakusúinban. Csakhogy Misima épp az ellentettjét írja meg Wilde híres tragédiájának: azt, ahogy Keresztelő Szent János megváltja Salomét. Az útban a szereplőket nem nevezi néven, és erotikától mentes, tiszta szellemi viszonyt tételez közöttük. Ez a darab a szeplőtelen fogantatás előérzetét ragadja meg, ahogy a még megváltatlan természeti világnak kihirdettetik a születés híre. A napkeleti bölcsekben már nevesítve vannak a szereplők, és a születést közvetlenül megelőző, illetve azt követő pillanatokat ábrázolja. Az előzőnél kissé kiérleltebb mű benyomását kelti, és dramaturgiailag is kifejezetten izgalmas. A Krisztus születése mint drámai költemény pedig a megváltás egyetemességét hordozza. És ez itt jóval több mint a zsidó vallás messiásvárása, egy hatalmas örvény, egy nagy szent áramlat, amelyben minden és mindenki a megváltás felé halad: a görög istenek, a sinto istenek, a különböző hiedelmek szellemfigurái. Eredeti gondolat ez, és nagyon keleti.
Rotei (Távolság) – 1939
Főbb szereplők: A Gyermek, Mária, József, Hercegnő, Angyalok, Ördögök
Misima már gyermekkorában megismerkedett a Bibliával, ami olyan mély benyomást tett rá – különösen az Újszövetség –, hogy tizennégy éves korában megírta ezt a negyven oldalas, négy felvonásos, huszonnyolc szereplőt felvonultató darabot, melynek középpontjában a szeplőtelen fogantatás áll. A darab kezdetén angyali kórus jövendöli meg a Sátánnak Krisztus eljövetelét, melynek hallatára az remegni kezd. A mű figyelemre méltó írói kvalitásokról tanúskodik a szerző fiatal kora ellenére. Ez volt az első nagyobb lélegzetű irodalmi munkája, habár verseket, kisebb írásokat, rövidebb darabokat már addig is papírra vetett.
Higasi no hakaszetacsi (A napkeleti bölcsek) – 1939
Főbb szereplők: Heródes király, Szenninosza, öreg tanácsadó; A három napkeleti bölcs
Új csillag jelenik meg Galilea felett. A király, Heródes megkérdezi öreg tanácsadóját, vajon mit jövendöl ez a jelenség. Az öreg azt válaszolja neki, hogy hamarosan megszületik majd az az ember, aki a zsidók királya lesz. Heródes haragra gerjed, és megöleti az öreg tanácsadót. De megjelennek a napkeleti bölcsek, és elhíresztelik a király születéséről szóló jóslatot. Heródes király elhatározza, hogy megöli a királyt, az újszülött Megváltót, akitől retteg.
Kiriszto kótanki (Krisztus születése) – 1939
Főszereplő: Krisztus
Krisztus születésének és életének a története, de a darabban a keresztre feszítés elmarad.