+ Színház

Magyarország legszarabb musicalje

legszarabb musicalje

A Pesti Broadway Színház körül az áldozatok egytől egyig színikritikusok, és valamennyien rosszakat írtak a színházról.

A Broadway felett az ég a Centrál Színház legőrültebb vállalkozása ebben az évadban. Megszületett egy zenés darab, amire senki sem számított. A Broadway felett az ég minden szempontból megfelel a musicalírás összes szabályának, úgy, hogy közben végig jól bemutat neki: az eredmény egy viccben, vérben és melódiában gazdag este, amely egyszerre idézi meg a musicalek tündöklő álomvilágát és folytatja a magyar közéleti kabaré legnemesebb hagyományait.

A musicalt hárman írták: Darvas Ferenc, aki a legrutinosabb színházi zenész évtizedek óta, mindent tud a színészekről, a színpadról, a zenés műfajról, Baráthy György a Centrál Színház dramaturgja, és Kiss Márton, aki a független színházi oldalról került be a Centrálba. Kiss Márton a rendező is, aki két évvel ezelőtt az Angéla evangéliuma, avagy a réterdősi patkányfogó című grotesztk játékát rendezte a Centrálban, Pokorny Liával a főszerepben.

Az Egy nap a városban-blogon így írtak róla:

Szívesen hasonlítanám a darabot Kurt Vonnegut írásaihoz, amiben szintén minden mondatból egyszerre ordít a fájdalom és a röhej, ezért aztán sem meghatódni, sem nevetni nem tudsz őszintén, legfeljebb csuklani tudsz rajta teljes szívből. De az Angéla Evangéliumában nem forr össze így ez a kettő, kicsit mindig elhatárolódnak egymástól, mint a vaníliafagylalttól a bors.

Ennél a borsos vaníliafagylaltnál a Broadway-t sem adnák alább a szerzők. De miért is éppen a nagy költségigényű musical a műfaj, amibe belefogtak? Ezért. Mert egy szál zongorával, kisszínpadon, minimál-musicalt létrehozni, az a valódi kihívás. Sok pénzből mindenki tud látványos színházat csinálni. Kivéve, aki nem. Kiss Márton kamaszkora óta musical függő. Nézte, csodálta, és néha rosszul volt a látványtól. Sőt, a „hallványtól” is. A musical egyszerre pokoli, kibírhatatlan és csodálatos. Bár még nem rendezett zenés előadást, a Broadway ennek ellenére nem fog kilógni a „kissmarcis” előadások sorából, hiszen, ahogy korábbi előadásaira, erre is jellemző a színész-centrikusság, a morbid humor, a mozaikos szerkezet.

A darabot a szerzők konkrét színészekre, kifejezetten a Centrál társulatára írták. A hat színész (Botos Éva, Szilágyi Csenge, Rada Bálint, Papp János, Borbás Gabi, Cserna Antal) több mint húsz szerepben próbálhatja ki magát egyetlen este alatt. A darab egy budapesti musical színházban játszódik, ahol elszaporodnak a gyilkosságok. „Szívesebben hallgatnám egy turmixgépbe szorult varjú károgását, mint Pöttyös Pötyit.” írta Savassy Károly eléggé meggondolatlanul a Pesti Broadway Színház vezető művésznőjéről, és ez az életébe került. Kevesebbért is öltek már embert színházban.

A Pesti Broadway Színház körül az áldozatok egytől egyig színikritikusok, és valamennyien rosszakat írtak a színházról és Mesés Emeséről, aki a színház üdvöskéje. Ez nem lehet véletlen, és nem is az. A Broadway felett az ég, majdnem hagyományos zenés játék: szélsőséges, érzelmes, brutális és mulatságos. „Szórakoztató sorstragédia” – abszurd és sokkoló, mellbevágó és röhögtető.

Darvas Ferenc-Baráthy György-Kiss Márton: Broadway felett az ég – Magyarország legszarabb musicalje a Centrál Színházban. Bemutató: 2014. november 7-én.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top