A Magyar Művészeti Akadémia 2014. október 14-i közgyűlésén Kincses Károly kapta a Film- és Fotóművészeti Tagozat Szőts István-díját, aki a fotográfiával, fotóművészettel kapcsolatos elméleti kutatások egyik legismertebb, legeredményesebb magyar szakembere, több mint hatvan fotóművészeti szakkönyvet adott ki.
Kolta Magdolnával közösen megalapította a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumot, és a magyar fotográfiát nem csupán a hazai, de a berlini, prágai, római, bécsi, New York-i, isztambuli, párizsi, madridi, moszkvai, milánói, krakkói közönséggel is megismertette. Az ő nevéhez fűződik a Mai Manó Ház és a Magyar Fotográfusok Házának elindítása is. Már pályája elején felismerte, hogy a hazai fotóművészet „fokozottan hátrányos helyzetű” – olvasható az MMA youtube-ján.
Komoly dilemmát okozott, hogyan viszonyuljak ehhez a díjhoz. Aki ismer, tudja, nem álszerénység, aki meg nem, hát kérem, higgye el bemondásra. Sokszorosan végiggondoltam én ezt, hogy elfogadjam-e vagy sem. Ami miatt odamentem, az három dolog volt: a balt is, a jobbot is egyformán utálom, és ha az egyiktől elfogadtam, akkor mi okból ne a másiktól? Mert azt gondoltam, hogy talán ez szakmai díj, és nem talpnyalásért adták. A harmadik pedig: amikor meg kellett köszönni a laudációt, utána az interjúban arról beszéltem nagy plénum előtt, hogy mennyire rossz kezekben van ma nálunk a fotográfia irányítása.
Hogy miért, arról is vall a vele való beszélgetés során.