25 évvel ezelőtt jelent meg a Mother’s Milk című Red Hot Chili Peppers-nagylemez, amely ugyan már a negyedik albuma volt a zenekarnak, mégis jelentős fordulópont volt a banda történetében. Egyfelől ennek a lemeznek a sikere ágyazott meg az 1991-es Blood Sugar Sex Magik lemezzel beteljesedő világhírnévnek. Másfelől ezen a lemezen mutatkozott be az a négyes, amivel a legnagyobb sikereket aratták: Anthony Kiedis – ének, John Frusciante – gitár, Chad Smith – dobok, Flea – basszusgitár. Öt izgalmas tényt gyűjtöttünk össze a lemezről.
A GITÁROS HALÁLA
A zenekar előző gitárosa az izraeli születésű Hillel Slovak volt, aki két RHCP-nagylemezen játszott (Freaky Styley – 1985, The Uplift Mofo Party Plan – 1987). Slovak tagja volt a What Is This? zenekarnak is, amiben játszott a szintén akkori RHCP-tag Jack Irons és a később mozgalmas karriert befutó Alain Johannes is. Az énekes Anthony mellett ő is a heroin rabja volt és bár társai az énekesért aggódtak jobban, egy horribilis Európa-turnét követően Slovaknak sikerült magát túladagolnia. Jack Irons dobos végül emiatt is szállt ki a Red Hotból, Anthony Kiedisnek pedig ez adta meg a kezdőlökést az első nagy lejövetelhez. A Mother’s Milk lemezt az Red Hot Chili Peppers Hillel Slovak emlékének ajánlotta, ahogyan róla szól a Knock Me Down is.
https://www.youtube.com/watch?v=DmsE2_wYWiw
AZ ÚJ TAGOK
A Mother’s Milket 1989 februárjában kezdték el felvenni, ami azért is izgalmas, mert John Frusciante alig pár hónapja játszott a zenekarral, de még így is igazi veterán volt Chad Smith doboshoz képest, aki a stúdiózás előtt két héttel (!) került be a Red Hotba. Smith nemrég egy interjújában el is mondta, hogy nem is tudott előtte túl sokat a zenekarról, csak annyit, hogy ők a „zoknis” srácok (az Abbey Road EP borítóján a zenekar egy szál zokniban látható és ekkoriban gyakran a színpadi szerelésük sem volt több). Frusciante mindössze 19 éves volt még, de már évek óta rajongója volt a Red Hot Chili Peppersnek és bálványozta Slovakot.
https://www.youtube.com/watch?v=6ADTPb2f_44
A JIMI HENDRIX-FELDOLGOZÁS
A zenekar még a korábbi felállással felvett egy Jimi Hendrix-feldolgozást, aztán ez nem került rá nagylemezre, csak az angol piacra szánt The Abbey Road EP-n szerepelt. A Mother’s Milkre került fel végül a Fire a gitáros előtti tisztelgésként, ezen még Jack Irons dobol és Hillel Slovak gitározik. A lemezen amúgy szerepel egy Stevie Wonder-feldolgozás is, az MTV-s áttörést jelentő Higher Ground.
A HAVERZENEKAROK
Az album nyitószámában, a Good Time Boysban van egy rövid intermezzo, amelyben felhangzik több dalrészlet is. Ezek a haveri körből kerültek ki: így a Fishbone-tól a Bonin’ In The Backyard, a Thelonious Monstertől a Try (Frusciante kis híján ebben a zenekarban kötött ki)és az éppen inaktív X zenekar White Girl című száma. Ha ez nem lenne elég: a Good Time Boysban ráadásul Jack Sherman, az első RHCP-lemez gitárosa háttérvokálozik.
A SZÁM, AMIVEL AZ RHCP VILÁGHÍRŰVÉ TETT EGY MÁSIK ZENEKART
Kis túlzással a Crazy Town teljes egészében a Red Hotnak köszönheti azt az egy nagy slágerét, ami volt nekik a 2000-es évek elején. Ha valamiért emlékezetes a Butterfly című daluk, akkor az nem lehet más, csak az a gitártéma, amit Flea és Frusciante bohóckodtak össze a Mother’s Milkre egy instrumentális szösszenet formájában. A Pretty Little Ditty címen megjelent felvétel eredetileg csak másfél perces volt, végül a lemez újrakiadására került fel egy 3 perces változat.
https://www.youtube.com/watch?v=E-IVfXInK4s