Turisztikai látványosság, hadtörténeti ereklye a Dunán: az SMS Leitha, vagy ha jobban tetszik, Lajta monitor ingyenesen látogatható. Az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legmodernebb folyami hadihajójának fedélzetén és gyomrában kialakított múzeum a Parlament előtt kapott helyett.
Kiránduló magyar családok és külföldi turisták állnak meg az Országház előtti rakparton, ahol egy csaknem százötven éves hajó állomásozik. Eddig nem volt itt, mostantól viszont látogatható. Az SMS Leitha egy monitor típusú hadihajó, tehát folyamszakaszok ellenőrzésére tervezték. A parton álló szerény hirdetőtábla előtt monarchia-korabeli tengerész egyenruhás múzeumi dolgozók osztogatnak ingyenes regisztrációs jegyeket, és a hajón is ők tartanak idegenvezetést három nyelven, a magyar mellett angolul és németül. Belépő nincs, és a tervek szerint nem is lesz.
Polgár Balázs régész-muzeológus, amikor elárulom, honnan és miért jöttem, készséggel áll a rendelkezésemre, privát kiselőadást tartva. Elmondja, hogy a Monarchia 1872-ben vette át az SMS Leitha nevű folyami monitort, amely egy különleges hajótípus. Tíz évvel korábban, az amerikai polgárháborúban használtak ilyet először, utána kezdték el Európában is alkalmazni. Amúgy nem sok maradt belőlük, a budapesti múzeumhajón kívül Chilében van még ilyen, egy elszánt amerikai régészkolléga például kimondottan a köztudatban csak Lajta néven elő hajó kedvéért tervez egy magyarországi látogatást.
A Lajta – Maros nevű testvérhajójával együtt – a Monarchia legmodernebb hadihajói közé tartozott, teljes páncélvédettséggel, kortársainál nagyobb tűzerővel, a vitorlák helyett gőzmeghajtással. Végigharcolta az első világháborút, részt vett Belgrád első és második ostrománál, az al-dunai és szávai küzdelmekben, a cseh intervenciós erők elleni harcban és a legendás monitor-lázadásban. Aztán megfosztották fegyverzetétől, felépítményét eltávolították, és elevátor-hajóként, használták, a dicsőséges vagy éppen dicstelen küzdelmek helyett tehát folyami kotrásra.
Most a Hadtörténeti Múzeum mellett civil és alapítványi összefogással sikerült múzeumhajóvá alakítani, eredeti hajótesttel és rekonstruált felépítménnyel. A hajótestben kiállított tárgyak, installációk mutatják be a Lajta mindennapi életet és a csatákban való részvételét. A fedélzeten látható hátultöltős ágyú a legmodernebb monarchiabeli tűzfegyvernek számított, de a két mozdonykazán, illetve a több, találat esetén egymástól elkülöníthető vízzáró rekesz is újdonság volt a maga korában.
A hajón természetesen csak hatástalanított fegyvereket állítottak ki, teszi hozzá Polgár Balázs megnyugtatóan, veszély azonban mégis leselkedik a látogatókra: a hajótestben a limitált létszámú csoportok minden tagjának kötelező sisakot viselnie, mivel a fej váratlan találkozása az acélszerkezettel igazán fájdalmas lehet. A múzeumhajót amúgy a Kossuth tér látványtervezői belekomponálták a városképbe, és ha bizonyos közterületi szobrokon lehet (és kell is) vitatkozni, az ingyenesen látogatható történelmi ereklyét azért érdemes megnézni.