Akadémiai székfoglaló – Esterházy Mercedes Benzével

rzs-szekfoglalo-oklevel-ferencz-gyozo-ugyvezeto-elnok

Egészen különös dolog Esterházy-szöveget előadni, intonálni. Elképesztő amplitúdója, távolsága van azoknak a pontoknak, ahol az iróniája, a humora és a tragikuma megszólal. Egy mondaton belül is tud néha csavarni. Ehhez olyan belső hozzáállás kell, amit nem biztos, hogy meg lehet tanulni. Vagy jön az emberből, vagy nem.

Radnóti Zsuzsa

Radnóti Zsuzsa (fotó: Szigeti Tamás)

Radnóti Zsuzsa (fotó: Szigeti Tamás)

Tavaly ilyenkor írtunk Esterházy Péter Mercedes Benz című történelmi revüjéről. A darab a Szlovák Nemzeti Színház felkérésére készült (premierjét 2017. január 6-án tartják), de a hazai közönség  felolvasó-színházi előadás formájában már két ízben is találkozhatott vele. Először a Rátkai Márton Színházi Műhely mutatta be a Tesla Teátrumban. Az előadást Esterházy Péter is megtisztelte jelenlétével; akkor még bíztunk a gyógyulásában.

A Színházi Dramaturgok Céhe a 2015/2016-os évad legjobb magyar drámájának járó díjjal ismerte el Esterházy Péter Mercedes Benzét, és a Magyar Dráma Napján, ez év szeptember 21-én a Vígszínház is műsorra tűzte – szintén felolvasó-színházi formában. Radnóti Zsuzsa volt mind a Tesla-beli, mind a vígszínházi előadás dramaturgja.

A Jászai Mari-díjas dramaturg, drámatörténész, Érdemes művész a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémián 2016. november 24-én székfoglaló előadást tartott Esterházy Péter drámáiról, elsősorban történelmi revüjéről, a Mercedes Benzről. (Az előadást teljes terjedelmében rögzítették; a mellékelt MTA-videókon megtekinthető.)

Nádasdy Ádám friss Moholy-Nagy-díjas író, műfordító, nyelvész a székfoglaló előadáson (fotó: Szigeti Tamás)

Középütt, a székfoglaló hallgatójaként Nádasdy Ádám friss Moholy-Nagy-díjas író, műfordító, nyelvész (fotó: Szigeti Tamás)

,,A már feldolgozott prózai Esterházy-életmű jelentőségéhez lassan csatlakozik a mindmáig árnyékban maradt drámaírói életmű. Itt és most szeretnék kísérletet tenni arra, hogy bármilyen szerényen, de előmozdíthassam ezt a felfedezési folyamatot. A Magvető Kiadó máris elkezdte, mert a közelmúltban megjelent az első gyűjteményes Esterházy-drámakötet, és majd lassan, fokozatosan kiderül, milyen gazdag, milyen sokszínű ez a dramatikus hagyaték – mondta székfoglalója bevezetőjében Radnóti.

A székfoglaló előadás közönsége részleteket láthatott a Mercedes Benzből (fotó: Szigeti Tamás)

A székfoglaló előadás közönsége részleteket néz a Mercedes Benzből (fotó: Szigeti Tamás)

,,Az Esterházy-színjátékok különleges színt hoztak a kortárs magyar dráma életébe. Még nem igazán köztudott, hogy Péter akarva-akaratlanul új dramaturgiát honosított meg, radikálisan szembefordulva a hagyományos színpadi keretekkel, gondolkodásmóddal. Szakított a lineáris, időben előre haladó, realista történetmeséléssel, és szakított a hasonlóan nagy hagyományú pszichológiai realista hős ábrázolásával.”

Marton László, a Vígszínház főrendezője a székfoglaló előadáson (fotó: Szigeti Tamás)

Marton László, a Vígszínház főrendezője a székfoglaló előadáson (fotó: Szigeti Tamás)

A Mercedes Benz, Esterházy utolsó darabja egy  szellemi és nyelvi tűzijáték, egy utánozhatatlan „esterházys történelmi revü”, Az ember tragédiája keretjátékát felidézve, az Úr és Lucifer fogadásáról, párbajáról szól. A fogadás tétje a magyar történelem egyik legendás, évszázados családjának, az Esterházyaknak a sorsa: „Vedd el a szerencséjüket, fogadjunk, akkor se fordulnak ellenem, akkor se árulják el a jót.”– mondja az Úr. És akkor Lucifer, kajánul figyelve az eseményeket, bedobja ezt a családot az elmúlt évszázadok magyar történelmi kavalkádjába, kezdve a  XVII. századtól, a huszadik század históriájának vérzivataros évtizedéig, ő maga pedig gyakran, kísértőként, más-és más álarcba bújva próbálja megtörni a család férfihőseit, a Herceget, az Apát és a fiút, vagyis a darabbeli elnevezés  szerint az Író/Grófot, akinek  alakjában maga az író szólal meg. Fontos szereplő még  a Szolgáló, aki végigkíséri a családot ezen a hosszú úton. A történet különösen kiemeli az író édesapjának tragikus sorsát, az apa, fiú kapcsolatának egyszerre költői és konfliktusokkal teli kapcsolatát, amely az 1950-es évek kitelepítésétől ível az édesapa beszervezési tragédiájáig. Ennek az égben köttetett fogadásnak  és az epizódokból kibontakozó évszázados családi krónikának hol tragikus, hol távolságtartóan ironikus történet- epizódjai és legendás alakjai elevenednek meg ebben a nem mindennapi színpadi játékban, miközben újra-és újra felhangzik az Úr kedvenc, erőt adó énekszáma, Janis Joplin híres dala, a Mercedes Benz – olvashatjuk a darab ismertetőjében.

A videón 15.20-tól részleteket láthatunk a Mercedes Benz Tesla-beli előadásából. A felolvasószínházban a színészeknek semmi fogódzójuk nem volt, sem díszlet, sem jelmez, sem színpadi értelemben vett karakterjellegek, amikbe belebújhattak volna, csak a gondolat, a nyelv.

Radnóti Zsuzsa (fotó: Szigeti Tamás)

Radnóti Zsuzsa (fotó: Szigeti Tamás)

,,Egészen különös dolog Esterházy-szöveget előadni, intonálni. Elképesztő amplitúdója, távolsága van azoknak a pontoknak, ahol az iróniája, a humora és a tragikuma megszólal. Egy mondaton belül is tud néha csavarni. Ehhez olyan belső hozzáállás kell, amit nem biztos, hogy meg lehet tanulni. Vagy jön az emberből, vagy nem. A mostani felolvasó-színházi előadás bizonyítja, hogy nem csak Vas-Zoltán Iván érezte ezt pontosan, hanem a színészek is nagyon jól vették, egyik remekebb volt, mint a másik. Azt az iróniát és azt a tragikumot lehetett együtt érezni, amit szerintem Esterházy Péter is örömmel fogadott, és a közönség is nagyon élvezett” – nyilatkozta a tavalyi Tesla-beli előadás után Radnóti Zsuzsa.

A Mercedes Benz – történelmi revü két részben – itt olvasható.

Nyitókép: Ferencz Győző, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnöke átadja az oklevelet Radnóti Zsuzsának (fotó: Szigeti Tamás)