Mélyen a cigijébe szívó Leonard Cohen, gyermeki arccal a kamerába meredő Björk, a fényképezőnek kitárulkozó meztelen huszonéves lányok. Január 28-án mutatta be az UVG Art Gallery a neves dán portréfotós, Lars Schwander (a vele készült interjúnk itt olvasható) Belső Reflexió című kiállítását. A budapesti galériában 7 óra előtt még csak szállingóztak az érdeklődők, majd ahogy vészesen közeledett a megnyitó időpontja, szinte teljesen megtelt a kiállítótér. A tárlat első felében Lars Schwander 80’-as, 90’-es években készült felvételei láthatóak, melyeken olyan hírességeket kapott lencsevégre, mint Björk, Leonard Cohen, Yoko Ono és Helmut Newton.
Az összes portré elképesztően erős érzelmi töltettel rendelkezik: a kép, ahogy Leonard Cohen cigijét a kezében tartva a semmibe mered, villámgyorsan beleég a retinánkba. Csakúgy, mint Helmut Newton fotográfus beszédes tekintete, vagy Björk gyermeki arca. Olyan, mintha Lars Schwander nemcsak személyeket örökített volna meg egy kép erejéig, hanem egyéni sorsokat, emberi mivoltokat. Bár egyik hírességgel sem találkoztunk még, a fekete-fehér fotóknak köszönhetően úgy érezzük, megismertük őket, néhány másodpercre beleshettünk az arcok mögé.
Az UVG Art Gallery emeletén kapott helyet a Belső Reflexió kiállítás második fele, ahol már a nőké a főszerep, hol ruhában, hol egy szál semmiben. Ezúttal azonban nem hírességek, és még csak nem is modellek állnak a kamera előtt, hanem fotósok, művészek, építészek, diákok. A fotóalanyok valósággal kitárulkoznak a kamerának, de nem pusztán testi értelemben. Jóval többről van itt szó, mint öncélú meztelenkedésről és pózolásról. A felvételeken a szépségen felül érzelmek, sorsok jelennek meg, hol az ártatlanság dominál, hol a vágyak. A képeket nézve elmélázunk, hogy vajon hol lehetnek most a szereplők, merre sodorhatta őket a sors.
Ahogy a vele készült interjúban Lars Schwander említette, óriási rajongója a nőknek. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint felvételei, melyek biztos nem lennének ilyen hatásosak, ha nem működött volna az a bizonyos kémia fotós és alany között. Ugyancsak a tárlat második felében tekinthetőek meg Axel Geis német festő munkái, akit Lars Schwander fotói inspiráltak. A festmények érdekessége, hogy teljesen másfajta érzelmeket közvetítenek, mint Lars képei, holott ugyanazon szereplőket láthatjuk rajtuk.
A szervezők pont elég időt hagytak a nézelődésre a kiállítás résztvevőinek, mielőtt hivatalosan is megnyitották volna a tárlatot. Az eseményen részt vett Lars Schwander és Axel Geis is. A dán fotográfus megköszönte az UVG Art Gallery és a magyar nagykövetség segítségét. Mint mondta, számára azért fontos a Belső Reflexió kiállítás, mert a tárlat bemutatja életútját, és kifejezi, min ment keresztül 1985 óta. Lars Schwander szerint vágyai a női portrékban testesültek meg.
Az embernek mindig a vágyait kell követnie, és a történelem majd igazolja, hogy helyesen döntött-e.
– fejezte be gondolatmenetét a művész, aki a megnyitót követően kedélyesen beszélgetett a résztvevőkkel, sőt, fényképezőjét előkapva készített is pár képet a tárlat közönségéről.
A tárlat február 29-ig látogatható a Falk Miksa utca 5. szám alatt.