A pécsi önkormányzat továbbra sem kíván beleszólni a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) szakmai kérdéseibe – hangzott el hétfőn Budapesten a Magyar Színházi Társaság (MSZT) által szervezett nyilvános beszélgetésen, ahol felmerült az is, hogy a szakmai egyesületek ruházzák át a városra a fesztivál tulajdonosi jogait.
Csizmadia Tibor Jászai Mari-díjas színházi rendező és az MSZT elnöke köszöntőjében úgy fogalmazott, hogy bár minden évben felmerült egy hasonló beszélgetés összehívása a POSZT apropóján, a legutóbbi fesztivált övező botrány radikális sürgetést adott ennek az igénynek.
A találkozó körül idén azért alakult ki vita, mert a Színházi Kritikusok Céhének jelöltje, Csáki Judit nem került be a zsűri tagjai közé. Minderre válaszul a céh és az Örkény István Színház kilépett a Magyar Színházi Társaságból, valamint több társulat is bejelentette, hogy nem vesznek részt beválogatott előadásaikkal a POSZT versenyprogramjában.
Csizmadia Tibor véleménye szerint a legfontosabb kérdés az, hogy miként lehet a politikai befolyásoltságtól megmenteni az idén fennállásának 15. évét ünneplő pécsi rendezvényt.
Az eseményen felolvasták Bérczes László színházi rendező levelét, aki azt javasolta, hogy a POSZT jövőjének érdekében a fesztivál tulajdonosi jogait a MSZT és a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) ruházza át a rendezvényt befogadó városra, így biztosítva a fesztivál politikai pártatlanságát.
Bár Pécs mindent megtesz azért, hogy a fesztiválnak továbbra is a város adhasson otthont, a POSZT szakmai részébe az önkormányzat továbbra sem kíván beleszólni – válaszolta a felvetésre Nagy Anna, aki a pécsi önkormányzatot képviselte a beszélgetésen.
Több hozzászólásban is felmerült, hogy a POSZT szervezését a jövőben pályázati úton kiválasztott művészeti igazgatóra kellene bízni, aki egy személyben felelhetne a saját maga által kialakított szakmai koncepcióért.
Mind Csizmadia Tibor, mind Szabó Ágnes, az MTT alelnöke megerősítette, hogy szervezeteik fontolgatják egy hasonló javaslat felvetését. Szabó Ágnes ugyanakkor hozzátette azt is, hogy véleménye szerint „naivitás” a politikától való szabadulás igénye, hiszen „ha áttételesen is”, de a politika szolgáltatja a POSZT anyagi forrását.
Simon L. István színházi kritikus az eseményen arról beszélt, hogy bár sokak szerint a POSZT-nak nincs jövője, ő ezzel szemben úgy gondolja, hogy az idei válogatás hozta a megelőző évek színvonalát, egyszerűen a szakma hangulata romlott el.
Mint fogalmazott, a kialakult helyzetet érdemes esztétikai szemszögből elemezni, vagyis nem politikai-hatalmi játszmákat keresni a véleménykülönbségek mögött, hanem észrevenni az ízlésbeli változatosságot.
Le kell mondani arról az illúzióról, hogy a POSZT a legjobb előadások fesztiválja
– hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ilyen szakmai konszenzust egyébként is lehetetlen kialakítani a különböző „ízlések, vonzódások és taszítások” miatt.
A beszélgetés első két órájában más témák mellett szó esett arról is, hogy milyen rendszerben lehetne elvégezni a versenyprogramba meghívott előadások kiválogatását, szükség van-e a rendezvényen odaítélt szakmai díjakra, valóban Pécs-e az egyetlen és legalkalmasabb helyszín a fesztivál lebonyolítására, és hogy van-e lehetőség a POSZT nemzetközi színházi találkozóvá fejlesztésére.