Radnai Márk: kitaláltunk valami izgalmasat

A Closer című darabot közösségi finanszírozás útján hozza létre az Átrium Film-Színház. A kampány alakulásáról és az új modell magyarországi tapasztalatairól, a darab rendezőjét, Radnai Márkot kérdeztük.

Miért pont ezt a darabot valósítjátok meg közösségi finanszírozásból?

A darabválasztás és a finanszírozási forma két külön történet. Én ezt az előadást már régóta szerettem volna megcsinálni és most adódott erre lehetőség. A közösségi finanszírozás az Átrium ötlete volt.

Úgy tudom, azért győzködni kellett téged, hogy a rendezést ilyen keretek között vállald el.

Igen, mert nem szeretek kéregetni és nem szeretek panaszkodni. Az elmúlt években, a független színházi szférában csak azt hallottam, hogy „nincs támogatás, nem kaptuk meg, kevesebb, mint tavaly, nem lehet belőle előadást csinálni stb.” Én sokszor csináltam már a semmiből előadást, és nem hiszem, hogy például a Meanwhile in Kansas-en meglátszott a pénztelenség. Nem szeretem az állandó nyavalygást. Végül azért mentem bele, mert kíváncsi vagyok, hogy az emberek azzal a pénzzel, amivel szabadon rendelkeznek, hozzájárulnak-e egy ilyen jellegű projekthez. Külföldön jól működik egyébként a közösségi finanszírozás rendszere. Viszont a kampányt nézve a két kezemen meg tudom számolni, hogy hány magyar adott bele. Nem arról van szó, hogy nem érdekelné őket, vagy nem tartanák jó ötletnek, mert ez nem igaz, hiszen a facebookon rengetegen osztották meg a felhívást, de pénzt valamiért nem adnak. Mindenesetre, ha ez így marad, akkor sem fogom ezt sikertelenségnek elkönyvelni. Jó felmérés, hogy egy ilyen kezdeményezéshez hogyan állnak hozzá az emberek itthon.

radnai márk

És hogy áll a kampány?

Azt hiszem, 2500 dollárnál járunk.

Azt olvastam, hogy a befektetők nyomon követhetik a munkátokat. Ez mit jelent pontosan?

Kitaláltunk valami izgalmasat, amit most áprilisban szeretnénk beindítani, de erről még nem beszélhetek. Annyit azonban elárulok, hogy ilyet itthon még nem csinált senki.

Nincs rajtad nagyobb nyomás a rendezéssel kapcsolatban azért, mert a darab a közönség pénzéből valósul meg?

Nem, nincs. Nagyobb a nyomás, ha egy intézménytől jön a finanszírozás, mert akkor a megrendelő pénzével játszol, bár mint már említettem, még soha nem “játszottam” sok pénzzel. Így viszont olyan pénzből valósul meg a darab, amit az emberek arra adnak, hogy szülessen valami izgalmas.

És attól nem félsz, hogy ha sikeres lesz ez a kampány, akkor majd azt fogják mondani, hogy nem is kell támogatni a független produkciókat, mert meg lehet oldani így is?

Nem hiszem, hogy az a megoldás, ha szolidaritásból mostantól senki nem mer pénzt szerezni az előadásaihoz. Meg kell keresni azokat a forrásokat, lehetőségeket, amelyekkel életben lehet maradni.

Neked mitől érdekes a Closer?

Ez a darab a féltékenységünk és önző birtoklási vágyunk leképezése. Amikor még csak a filmet láttam, már akkor tudtam, hogy ebből szeretnék előadást csinálni. Ami engem ebben rettenetesen izgat, az az, hogy az emberek hogyan tudják elvágni a saját életüket azzal, hogy nem tudnak a másikhoz nagyvonalúak lenni. Ha képesek lennénk a kompromisszumra, akkor mindannyian boldogabbak lennénk. Nyers, durva, kíméletlen előadást csinálunk.

És a rendezés szempontjából?

Ez nem egy egyszerű darab. Sok helyszín van benne, gyors változásokkal, de igyekszünk olyan világot teremteni, ami vizuálisan is meglepő lehet. Szeretném, ha a nézőket meg tudnánk lepni. A szereposztást például abszolút tudatosan építettem a történetben lévő szerelmi négyesre. Dobó Kata és Anger Zsolt nagyon erős kémiával rendelkeznek. Osváth Judit és Kovács Ádám ritka érzékeny és intuitív emberek.  Kivételesen izgalmas színésznek és személyiségnek tartom mind a négyüket. Bátor, szemérmetlen előadás lesz.

Megosztás: