A Szerk. avatar
2025. október 25. /
,

Terhes vagyok, betéptem és elütöttem valakit. Mit tegyek?

Hallow Road – Kritika: Nincs szülő, aki szívesen válna a gyermeke szörnyévé

Mi lehet félelmetesebb egy sötét erdőnél éjjel? Talán egy telefonhívás a kamasz lányodtól, aki közli, hogy valakit elütött azon az úton – miközben terhes és be van tépve. És most képzeld el, hogy te vagy az a szülő, aki felveszi a telefont. Még lélegzel? Jó. Mert Babak Anvari új thrillere, a Hallow Road épp arra hivatott, hogy próbára tegye az idegeidet és a fantáziádat – minden egyes percében.

Anvari, aki a 2015-ös Under the Shadow című horrorral vált ismertté, ismét bebizonyítja, hogy a hétköznapi terekből is képes kihozni a legmélyebb rettegést. A Hallow Road mindössze 17 nap alatt forgott: az ír táj adja a hátborzongató külső helyszíneket, míg a belső jeleneteket Csehországban vették fel (feltehetően adózási okokból – okos húzás). A film főszereplői Rosamund Pike és Matthew Rhys, akik egy szülőpárt alakítanak, és akik épp a legnagyobb rémálmukba csöppennek. Lányukat, Alice-t Megan McDonnell játssza – az ő éjszakai autózása indítja el az események láncolatát.

Egy telefonhívás, ami mindent megváltoztat

A film egy katasztrofálisan végződött családi vacsora utózöngéivel indul. Félig megevett étel, törött üveg, dühösen távozó lány, aki elviszi az apja kocsiját, és eltűnik az éjszakában. Az apa a munkába menekül, az anya lefekszik aludni – aztán jön a hívás. Alice zokogva közli, hogy balesetet szenvedett: valakit elütött, aki az erdőből rohant ki elé. Nem tudja, mit tegyen. A szülők sem, de beülnek az autóba, és a sötétségen át száguldanak, miközben próbálnak kapcsolatban maradni a lányukkal.

Hallow Road

Ez az alaphelyzet látszólag egyszerű, mégis ördögien hatásos. Az egész film hangokra, reakciókra és egy mozgó autó szűk terére épül. Olyan alkotásokat idéz, mint The Guilty (2018) vagy Locke (2013), ahol a néző – a szereplőkkel együtt – csak töredékeket hall a krízisből. A történet valós időben áll össze a feszültség, a félmondatok és Pike, illetve Rhys egyre fokozódó pánikja révén.

Ez a „korlátozásból fakadó történetmesélés” gyönyörűen működik. Ahogy Jean Cocteau egyszer mondta: „A film akkor válik valóban művészetté, ha az eszközei olyan olcsók, mint a ceruza és a papír.”

Egy forgatókönyv, ami bízik a nézőben

William Gillies forgatókönyve tele van váratlan fordulatokkal, mégsem rágja a néző szájába a történetet. Inkább partnerként kezeli a közönséget. Nekünk kell elképzelnünk, mi lapul a fényszórók határán túl – baleseteket, árnyakat, jelenéseket, amelyek talán léteznek, talán csak a képzelet szüleményei.

Anvari rendezése addiktív módon adagolja az információkat. Már a nyitójelenet is hipnotikus: egy hosszú snitt vezet végig az üres úton, mígnem megpillantunk egy pár cipőt – egyszerű, de dermesztő kép. A vacsorajelenetben csak a pusztítás maradványait látjuk: törött üvegek, szétfolyt étel, fojtott csend. Minden képkocka sejtet, de semmit sem magyaráz túl.

A film morális és érzelmi síkon is mélyre megy: szülői felelősség, trauma, engedékenység – mind jelen vannak a történet szöveteiben. Egy mondat különösen megmarad:
„Nincs szülő, aki szívesen válna a gyermeke szörnyévé.”

Egy filmben, ami a határokról szól, ez a sor gyomron vág.

Pike és Rhys: szülők a szakadék szélén

Rosamund Pike korábbi mentősként kemény, fegyelmezett és fájdalmasan tudatában van annak, hogy a szülői szeretet néha nemet mondást is jelent – még ha széttöri is a szívedet. Matthew Rhys lágyabb karakter, aki gyorsabban vigasztal, de nehezebben húzza meg a határokat. Kettejük kapcsolata tökéletesen példázza a modern szülőség dilemmáit: mikor kell védeni, mikor kell elengedni, és mikor kell beismerni, hogy nem tudod a választ.

Hallow Road

Kettejük kémiája természetes, amit az is segít, hogy a forgatáson sokat viccelődtek egymással. A vásznon viszont nincs helye a könnyedségnek: minden szó, minden félmondat élet-halál harcnak tűnik – nemcsak Alice-ért, hanem a család egészéért.

Két színész, egy autó, egy éjszaka – és mégsem unalmas

Hogyan lehet egyetlen autóban játszódó történetet vizuálisan izgalmassá tenni? Anvari és operatőre, Kit Fraser (aki az Under the Shadow és az Eternal Beauty képeiért is felelt) tudják a választ. Nem statikus beállításokkal dolgoznak, hanem extrém közelikkel – egy szem, egy tükörben tükröződő arc, fények és árnyékok játéka. Egy ponton a kamera Pike arcán siklik végig, darabokra törve a látványt, mintha a nő lelki szétesését követnénk.

Az erdő maga is szereplővé válik: nappal békés, éjjel fenyegető, ágainak árnyéka karmokat formáz a lila holdfényben. A film második felére babonás, folklór elemek is megjelennek, és az út többé nem aszfaltcsík, hanem átjáró lesz két világ között.

Félidőnél a Hallow Road műfajt vált: a „szülők rohannak megmenteni a lányukat” típusú thrillerből sötétebb, mitikusabb történet lesz. Furcsa hangok a telefonban, az erdő, ami bezárul, és egy dátum a kijelzőn: október 31. Persze, hogy Halloween éjjelén történik mindez.

Amikor a forgatókönyv megbillen

Ha muszáj lenne hibát keresni, a film első felének néhány dialógusa túlságosan moralizál. A szülői felelősségről és engedékenységről szóló viták olykor inkább egy podcast átiratának tűnnek, mint valódi párbeszédnek. De ezek a pillanatok rövidek, és a film hamar visszatalál a feszültség helyes arányaihoz.

Hallow Road

A Hallow Road ott a legerősebb, ahol a legtöbbet kockáztat: amikor megkérdőjelezi, mi a valóság, és mi a szülői képzelet szülötte – valamint meddig mehetünk el a szeretet nevében.

Ez a film nem csupán egy ügyesen felépített thriller, hanem kortárs szülői szorongások tükre is. Hogyan húzunk határokat egy határokat vesztett világban? Mikor mondjuk azt a gyerekünknek, hogy „elég”? És mi történik, amikor a szeretet és a félelem ütközik?

A Hallow Road elérhető Apple TV-n, Amazon Video-n, a brit Sky-n és Rakuten TV-n. A korhatár-besorolás 15+, de az őszinte igazság az, hogy a film valószínűleg az idősebb nézőket is mélyen megrázza.

Írta: Endre Dóra

A legfrissebb filmes cikkek

Itt angolul is olvasható az arthereartnow.com társportálunkon

Megosztás: