A STEREO AKT megkezdi tizenegyedik évadát!
A kritikus és független hangok válságos időket élnek ma Magyarországon. A STEREO AKT alkotócsapata azonban azt vallja, hogy a nehéz időkben még nagyobb szükség van azokra az értékekre, amiket képviselnek: frissesség, kortárs szellem, új formák, közösségi témák és szolidaritás.
Boross Martin, a STEREO AKT művészeti vezetője legújabb videójukban azokról a terveikről számolt be, amik erőt és lelkesedést adnak a munkájukhoz: négy új bemutatójukra, művészeti projektükre, illetve 4 repertoáron tartott előadásukra hívta fel a nézők figyelmét a videóban.
„A kortárs művészet egyik sajátossága, hogy képes újra és újra feltalálni magát, adaptálódni vagy új modelleket kitalálni – szorító körülmény között is.” – mondta el Boross.
Ennek szellemében az eddiginél még hangsúlyosabb lesz két tényező a STEREO AKT életében: az egyik a nemzetközi együttműködések, koprodukciók, a másik pedig a lokális, 8. kerületi működés, aminek egyik alapköve a társulat által működtetett STEREO Művház, a vibrálóan sokszínű Józsefváros új kulturális műhelye és közösségi tere.
Továbbra is repertoáron tartják az Ex Katedra – Tanmesék a 90-es évekből című, a koronavírus-járvány alatt született színházi előadásukat, amely a szereplők személyes történeteire épül. Felnövés történet-epizódokat láthatunk, amiket az alkotók és szereplők általános iskolai élményei inspiráltak, pl. egy hittan szakkörről, bántalmazásról, autoriter tanárokról, tiltott vágyakról és szerelmekről.
Novemberben ismét megnyitja kapuit a Remény Panzió. Ez az aktivizmusról, aktivistákról, a színház szerepéről és feladatáról szóló dokumentarista előadás ősszel a Trafóban, januártól pedig havi rendszerességgel a Jurányiban lesz látható.
A Kolónia szobaszínházi verziójának sikerén felbuzdulva a STEREO AKT csapata úgy döntött, hogy továbbjátsszák Abouzar és Armin, iráni apa-fiú páros meneküléstörténetét feldolgozó előadásukat. A Kolónia a STEREO Művházban lesz látható, de a terveik között szerepel, hogy két vidéki helyszínre is ellátogassanak az előadással.
Bár hivatalosan levették a műsorról, mégis képtelenek megválni a Cím Nélkül – hajlék-kaland-játék című előadásuktól, ezért úgy döntöttek, hogy ettől az évtől budapesti és vidéki középiskolákban játsszák majd ezt a hajléktalanságról és lakásszegénységről szóló színházi társasjátékot.
Boross Martin és a STEREO AKT csapata a kolozsvári Reactorral és a Váróterem projekttel való együttműködésben román és magyar színészekkel közösen készít egy áldokumentarista előadást egy fiktív színházi társulatról, arról, ahogyan a két közösség próbál, de képtelen együttműködni és együtt élni.
A februári bemutatót követően az új-mexikói Chatter-ben készül Kate Soper one-woman kamaraoperája Ipsa Dixit címmel Boross Martin rendezésében és Tara Khozein főszereplésével, aki a STEREO AKT visszatérő közreműködője, ő volt korábban a Kolónia és a Remény panzió zenei vezetője is.
A tavasz során szintén Tara Khozein zenei vezetése mellett készül a Hanghalászat című helyszínspecifikus koncert-performansz. A Budapest 150 programsorozat keretében készülő performatív hang-installációban a nézők egy kirakatüveg mögül figyelik az bemikrofonozott improvizációs zenészeket, akiknek az összjátékából egy olyan hangi és mozgásos kompozíció jön létre, ami ugyan köztéri, de csak az ablak mögött ülő nézőknek áll össze teljes egészében.
Végül a színházi évad vége-felé közeledve a STEREO AKT alkotócsapata a Budapesti Tavaszi Fesztivállal együttműködésben pályaelhagyó tanárok történeteivel foglalkozik. Egy fiktív iskolaünnepséget rendeznek, ahol egyfelől személyes történetek teszik láthatóvá a közoktatás válságát, másfelől egy színházi vitafórum keretében együtt próbálják megkonstruálni a nézőkkel az ideális iskolát és oktatási programot.
Mindeközben egész évben nyitva tartja kapuit a STEREO Művház, ahol csakúgy, mint az előző fél év során, kortárs előadó-művészetnek és közösségi programoknak adnak helyet.