Az ex-feleség: undorító az IMF-vezér szexbotrányfilmje

Óriási érdeklődés mellett mutatták be Cannes-ban vasárnapra virradó éjjel Gérard Depardieu főszereplésével a Dominique Strauss-Kahn (DSK) bukott IMF-vezérről az amerikai Abel Ferrara rendezésében készült Welcome to New York című játékfilmet, amely nagyon vegyes fogadtatásban részesült.

Miután a filmet nem hívták meg

a mustrára, a francia producerek – szinte napra három évvel azután, hogy a cannes-i fesztivál idején a Nemzetközi Valutaalap (IMF) volt vezérigazgatójának szexbotránya kirobbant New Yorkban – a film világpremierjét és az azt követő sajtótájékoztatót a cannes-i Carlton Hotellel szemben egy, a tengerparton felállított sátorban tartották éjfélkor. A bemutatóra több mint kétszáz francia és külföldi újságíró volt hivatalos.

A Libération ezt írta róla a honlapján:

A vetítés minősége rossz volt, mégpedig azért, mert kint mindenki bulizott, a hangerőt kétszeresére növelték, hogy elnyomja a kintről jövő dübörgést.

Didier Péron kritikus szerint a vetítést követően kínos hangulat uralkodott a teremben, az újságírók zavartan néztek egymásra.

A Welcome to New York egyébként vasárnap reggel óta hét euróért letölthető az internetről.

Strauss-Kahnt három évvel ezelőtt nemi erőszakkal vádolta meg egy manhattani szálloda alkalmazottja. A nagy port felkavaró ügyben a hatóságok felmentették ugyan a francia politikus-közgazdászt, de az ügy miatt Strauss-Kahn távozott az IMF éléről, és francia államfői ambícióinak is búcsút kellett mondania, majd felesége, a francia sztárújságíró Anne Sinclair is elvált tőle.

Az alkotók, annak ellenére, hogy a film a legnagyobb pontossággal meséli el a DSK-ügyet, az elején arra figyelmeztetnek, hogy egy megtörtént eseménynek egy fiktív verzióját készítették el.

A film első részében

a Devereaux úrnak keresztelt nagyhatalmú főhős, aki szexuális vágyainak betege, prostituáltak részvételével rendezett orgiákon vesz részt, és erőszakosan próbál egy nőt ágyba vinni. A pornót súroló jelenetekben a rendező nem hagy kétséget afelől, hogy az erőszak a szobalánnyal megtörtént, de annak jogi következményeivel a film már nem foglalkozik. Abel Ferrarát elsősorban a nemi erőszak kísérletének vádja miatt New York-i házi őrizetbe kerülő főhős és felesége közti párbeszédek érdeklik, amelyeket soha nem hallhatott senki, és amelyek ténylegesen a képzelet szüleményei.

A Jacqueline Bisset francia színésznő

által megformál Simone Devereaux-t, aki az eljárás alatt végig kiállt a volt IMF-vezér mellett, a filmben férje azzal vádolja meg, hogy valójában ő akart francia elnök(né) lenni. A férfi az izraeli államot támogató gazdag asszonyt – aki egy a második világháborúban felhalmozott vagyon örököse – teszi felelőssé saját bukásáért.

A Le Monde és a Libération

című lapok védhetetlennek és problematikusnak tartják a film üzenetét, amelyben a rendező „antiszemita képzelgéseinek” adott teret a pénz korrumpáló hatalmának allegóriáján keresztül.

Strauss-Kahn volt felesége

vasárnap jelezte, hogy „undorítónak” tartja, ahogy a film őt bemutatja, de nem kívánja az ügyet bíróság elé vinni. „Nem teszem meg Ferrarának és (Vincent) Maravalnak (a film producerének) azt a szívességet, hogy beperlem őket. Szemetet nem bántok, hanem lehányom” – írta az újságírónő a Huffington Post francia kiadásának honlapján, amelynek főszerkesztője.

Anne Sinclair szerint:

Undorítóak a filmben elhangzó „groteszk és kicsinyes párbeszédek” és az is, ahogy a rendező ábrázolja a nőket, „de mindenekelőtt a két főszereplő úgynevezett szembeállítása, amelyben a film szerzői és a producerek a saját képzelgéseiket vetítik ki a pénzről és a zsidókról.

A rendező visszautasította az antiszemitizmus vádját a francia hírügynökségnek.

A filmben alig beszélő Depardieu „állatias” alakításáról ugyanakkor valamennyi kritikus elismerően írt.

Depardieu szerint:

Nem akartam igazat adni a figurámnak vagy meghazudtolni őt. Én csak megpróbálta megérteni a szereplőt mozgató impulzusokat. Sajnálom az olyan embereket, mint amilyen ő. A DSK és felesége közti viszony nagyon rejtélyes. Hogy mit mondhattak egymásnak? Azt nekünk kellett kitalálni. Hatalom, pénz, szex, ebben minden adott volt egy shakespeare-i tragédiához.

(Ez a cikk Venczel Katalin MTI-tudósításának szerkesztett változata)

Megosztás: