Tarr Béla hét művét, valamint Jancsó Miklós, Bódy Gábor és Fehér György egy-egy alkotását vetítik hétfőtől Párizsban a filmarchívumok nemzetközi szövetsége, a FIAF Winter School című továbbképzési programjában.
A Cinémathéque francaise és a Fondation Pathé szervezésében zajló esemény egyik kiemelt témája a filmörökség fiatal és diákközönséghez eljuttatása – írta a Nemzeti Filmintézet.
Az NFI – Filmarchívum igazgatóság munkatársai az Alapfilmek-et és a Klassz Programot képviselik a nemzetközi szakmai fórumon. Közvetlenül a konferencia után tartják Toute la mémoire de monde (A világ emlékezete) címmel, a Cinémathéque française restaurált filmeket bemutató fesztiválját, amit egyéves kényszerkihagyás után rendeznek meg újra a francia fővárosban.
A fesztivál fővédnöke Carole Bouquet francia színésznő, díszvendége Tarr Béla magyar filmrendező, akinek monumentális, a korszakot meghatározó Sátántangója mellett korábban forgatott filmjeit, a magyar fiatalok és a társadalom peremén élő emberek markáns portréit is megnézheti a francia közönség.
A retrospektív keretében Tarr Béla rendezései közül a Családi tűzfészek (1979), a Szabadgyalog (1981), a Kárhozat (1987), a Sátántangó (1994), a Werckmeister harmóniák (2000), A londoni férfi (2006) és A torinói ló (2010) látható, zömüket az NFI filmrestaurálási programjának keretében nemrég újították fel. A fesztivál programjában három, a díszvendég Tarr Béla által kiválasztott film is látható lesz: a Szegénylegények (Jancsó Miklós, 1965), az Amerikai anzix (Bódy Gábor, 1976), valamint a Szürkület (Fehér György, 1990), szintén az NFI Filmarchívum és Filmlabor igazgatóságai által restaurált digitális kópiákról.
A fesztiválprogramot kerekasztal-beszélgetések és előadások kísérik, ennek során Ráduly György, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatója Kertész Mihály némafilmjeinek restaurálásáról tart előadást. Ehhez kapcsolódóan a Cinémathéque francaise VOD platformján, a HENRI-n április 1-től egy hónapig elérhető lesz Kertész Mihály legkorábbi, Kolozsváron készült filmje, A tolonc (1914).