Megjavulhat-e egy börtönviselt apuka?

Külön falka (2021). Rendezte: Kis Hajni. Forgalmazza a Mozinet. Bemutató: 2021. szeptember 30.

A Külön falka a Junior Príma-díjas Kis Hajni első nagyjátékfilmje, ami az idei CineFest közönségdíját is megkapta, illetve a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál legjobb film díjára is jelölték. A magyar-szlovák koprodukcióban készült alkotás nemcsak a rendező, hanem a két főszereplő nagyfilmes bemutatkozása is.

Némileg rizikós választásnak tűnhet a néző számára, főleg úgy, hogy a film nagy részében csak kettejüket láthatjuk a vásznon. Ráadásul mind a korábbi MMA-harcos Dietz Gusztáv és a kislányát alakító Horváth Zorka is olyan karaktereket jelenítenek meg a filmben, amelyekkel könnyű túlzásokba esni alkotói szempontból: a börtönviselt, ösztönlény apuka és a szeretethiányos, önmagát kereső kislány kapcsolata áll a film középpontjában.

A Külön falka főszereplőjét, a 12 éves Nikit nagymamája neveli, édesanyja meghalt. Apukája, Tibor nemrég szabadult a börtönből, éppen kidobóként dolgozik, és a családon belüli megállapodás értelmében nem keresheti a lányát. Niki azonban nem hagyja annyiban a dolgot, felkutatja apját, és innentől kezd el alakulni furcsa és titokban tartott kapcsolatuk.

A kislány folyamatosan hazugságokkal traktálja környezetét: nagymamáját ugyanolyan rezzenéstelen arccal vágja át, mint meglehetősen felszínes barátnőjét. Horváth Zorka alakítása nem az első pillanatban nyűgözi le a nézőt, de aztán hamar elkezdi a hátán vinni a filmet. A filmbeli apját megformáló Dietz Gusztávnak már a megjelenése is tiszteletet parancsoló, és színészként is meggyőző, pedig állítólag annyira ki akart bújni a szerep alól, hogy az egyik castingra még magával is vitt valakit, hogy beajánlja maga helyett.

A forgatókönyvet a rendező Szántó Fannival közösen jegyzi: helyenként kiszámíthatóan csordogál a történet, de nem is feltétlenül igényli a néző a folyamatos meglepetéseket, és a film végén így is van két nagyon elegánsan elmesélt és valóban meglepő csavar. Egy-két elnyújtott jelenetet leszámítva a Külön falka tempója remekül működik, amit Borsos Oleg zenéje és a dalbetétek is remekül támogatnak.

A legnagyobb teher pedig a két főszereplőn van: mindkettejük személyiségébe bele vannak kódolva az irracionális döntések, úgyhogy bennem leginkább az a kérdés fogalmazódott meg a film elején, hogy mennyire tudnak hitelesek és életszagúak maradni a film narratívájában. A legnagyobb bravúrt itt érzem a Külön falkában: Dietz Gusztáv karaktere nem válik egyik pillanatról a másikra ölelgethető, mélyérzésű mackóvá, de nem lesz sztereotip kidobó-karikatúra sem.

Leginkább mégis a kislány karaktere érezhető át a néző számára, aki kamaszkora elején kétségbeesetten keresi a fogódzkodókat. Nagymamájának lakása múzeumnak tűnik a plázák látszatvalóságával szemben, amely csak még nyomasztóbbá válik a magatehetetlen nagypapával (Galkó Balázs), és a kislány nevelésében egyre nagyobb hátrányban levő nagyival (Füsti Molnár Éva legalább annyira nagyszerű nagymama, mint amennyire Dietz Gusztáv tökéletes kidobó).

A Külön falka érezhetően szeretettel készült film, ami jó érzékkel és érzékenységgel nyúl egy nem könnyen feldolgozható témához. Kis Hajni nagyfilmes bemutatkozása nem ringat minket álomvilágba, nem gyönyörködik a nyomorban, és kerüli a könnyű megoldásokat is.

Megosztás: