Március 21-e a tavasz első napja, egyben Johann Sebastian Bach születésnapja: talán nem véletlen, hogy az a zeneszerző, akinek a zenéjének minden részletében ott van a mindenség csodája, a természet újjászületésének pillanatában jelent meg ezen a földön. Bachról nehéz szuperlatívuszok nélkül beszélni, ő az, akiről a legnagyobb zeneszerzők is olyasmiket mondtak, hogy „ő a kezdet és a vég” (Max Reger), „tanulmányozd Bachot, és minden kérdésedre választ kapsz” (Brahms). A Müpa egy egész hétvégén át ünnepli a zeneszerzőt: szombaton és vasárnap este 19 órától korábbi hangversenyek felvételeiből összeállított koncertet sugároz a Müpa Home felületén, Hommage à Johann Sebastian Bach címmel.
A Voyager űrszonda indítása előtt megkérdeztek egy Lewis Thomas nevű tudóst és írót, hogy mit küldene az emberiség művei közül az űrbe, mi az, ami a legjobban megmutatja, kik vagyunk. Azt válaszolta: „Johann Sebastian Bach összegyűjtött műveit.” Majd kis gondolkodás után hozzátette: „Bár az dicsekvésnek tűnne.”
A hétvégi online eseményeken átfogó válogatást hallhatunk ebből a hatalmas, végtelen gazdagságú életműből, amelyben lesznek kamaradarabok, concertók, orgonaművek, szólószvitek és kantáták, de meghallgathatjuk Bach egyik legnagyszabásúbb művét, a lenyűgöző erejű, misztikus h-moll misét is.
Szombat este a csillogó, örömteli hangú versenyművektől a meghitt szólószviteken át a kantáták filozofikus elmélyültségéhez jutunk el. Három Brandenburgi versennyel kezdődik az est, amelyek 2019. március 1-jén hangzottak el a Müpában a Budapesti Vonósok koncertjén. A csak vonósokból álló harmadik versenyművet követi a második, majd az első, amelyekben a vonós hangszerek mellett fényes hangú fúvósok színesítik a hangzást barokk pompával. Ezt három kivételes magyar előadó koncertjének felvétele követi: a Müpa 2014. február 2-i Bach-maratonján egy hangversenyen hangzott el három szólószvit: az a-moll angol szvit, amelyet Várjon Dénes ad elő zongorán, a d-moll partita Baráti Kristóf hegedűművész előadásában, és a C-dúr csellószvit Perényi Miklós interpretációjában. Ezek a szvitek a Bach-életmű legkülönlegesebb alkotásai közé tartoznak: végtelenül bensőséges, különlegesen strukturált, egyszerre mélyen érzelmes és intellektuális művek. A koncert két kantátával zárul, az Ich habe genug, illetve a híres, szívszorítóan gyönyörű Ich will den Kreuzstab gerne tragen című egyházzenei műveket Michael Volle és az Akademie für Alte Musik Berlin tolmácsolásában hallhatjuk, egy 2019 márciusában készült felvételen.
A vasárnapi összeállításban egy orgonadarab és versenyművek szerepelnek, végül pedig a h-moll misével zárul a Bach-ünnep. A kiváló francia orgonista, Michel Bouvard 2015-ben, a 24 órás Bach-sorozat keretében játszotta el a komponista e-moll prelúdium és fúgáját. A ragyogó bevezetést az f-moll zongoraverseny és a C-dúr versenymű három zongorára és zenekarra követi Fejérvári Zoltán, Kemenes András, Palojtay János és a Pannon Filharmonikusok előadásában, Vass András vezényletével.
„Johann Sebastian Bach műveinek sorában több olyan kompozíció is akad, amelyet nemcsak a nagyság, a kivételes alkotásnak kijáró, megkülönböztetett tisztelet atmoszférája vesz körül, de a rejtélyességé is. A hangversenyen megszólaló h-moll mise kétségkívül ilyen alkotás – nemcsak Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója, de az egész zenetörténet egyik legnagyobb teljesítménye”
– írja a Müpa ajánlója a h-moll miséről. Vashegyi György és együttesei, az Orfeo Zenekar, valamint a Purcell Kórus kiváló külföldi és magyar szólistákkal adják elő a művet. A felvétel 2017. október 25-én készült.
Bach zenéje még a legracionálisabb ateistákban is képes megindítani valamiféle vallásos eksztázishoz hasonló érzést. Egyszerre végtelenül egyszerű és monumentális, mélyen emberi és transzcendens, finom örömmel teli és magasztos, és ami talán a legérdekesebb: örökké modern – modernebb, mint az avantgárd és a punk együttvéve. Pedig már 336 éve született.
Az Hommage à Johann Sebastian Bach című programsorozat a Bach Mindenkinek Fesztivál és a Müpa közös produkciója.