Október 9. és 25. között, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál 17 napja során fokozott biztonsági előírások közepette több száz kortárs zenei, színházi, könnyű- és világzenei, képzőművészeti és jazzprogram, opera- és táncelőadás, köztük számtalan premier és magyarországi bemutató valósult meg több mint 52 helyszínen, szerte a fővárosban. A fesztivál idején fényfestés borította varázslatos színekbe Budapest emblematikus pontjait, és a kávézókban, utcákon, tereken is izgalmas pop-up koncertek, köztéri produkciók lepték meg a városlakókat. A régió legfontosabb kortárs művészeti programsorozata ráadásul idén formabontó módon az ősz további heteire is tartogat néhány kulturális csemegét.
„Sok szempontból rendhagyó fesztivált zárunk, és büszkén kijelenthetjük, hogy a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál sikere túlmutat önmagán ebben a rendkívüli évben. Felemelő és megható volt látni nézőink, művészeink és a programsorozat megvalósításában közreműködő munkatársak odaadását, kreativitását, alkalmazkodókészségét, profizmusát és elhivatottságát. Ez a 17 nap nem csupán azt bizonyította, hogy milyen fantasztikus alkotók kortársai lehetünk, de azt is, hogy együttműködve, figyelve és vigyázva egymásra a hazai kulturális élet kimagasló teljesítményre képes a legnagyobb kihívások közepette is”
– foglalta össze Káel Csaba, a fesztivál főszervezője, a Müpa vezérigazgatója, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál Operatív Testületének elnöke. Kiemelte, hogy a CAFe Budapest esetében a fesztiválélményhez szervesen hozzátartozik, hogy számtalan alkotást itt láthat-hallhat először a közönség: 2020-ban a fesztivál 62 mű nagy sikerű bemutatójának – köztük több ősbemutatónak és lemezbemutatónak – adott teret.
„A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) idén is örömmel vett részt a CAFe Budapest szervezésében – ráadásul ebben az évben egyedülálló eredményként könyvelhetjük el, hogy a jelen helyzetben, szinte kivételes módon egyáltalán létrejöhetett a fesztivál. Nézőink, illetve a fellépő művészek épsége és biztonsága érdekében minden óvintézkedést betartva igazán színvonalas és értékes kortárs produkciók születtek, amire már nagyon sokan vártunk. Sikerként könyvelhető el továbbá a koncertek és színházi előadások „házhoz szállítása” is: a jól működő digitális megoldásoknak köszönhetően rengeteg fesztiválozó online csatlakozott a programokhoz”
– mondta el Faix Csaba, a fesztivál Operatív Testületének tagja, a BFTK Nonprofit Kft. ügyvezetője.
A fesztivál szervezői kiemelik, hogy alkalmazkodva a 2020-as év kihívásaihoz, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál jóformán minden este lehetőséget biztosított arra, hogy mindazok, akik nem tudtak személyesen jelen lenni a programokon, online is belekóstolhassanak a fesztivál összetéveszthetetlen hangulatába. A közvetítéseket több mint 17000 néző követte a fesztivál 17 napja alatt: a közönség többek közt olyan kiváló előadásokba és koncertekbe nyerhetett bepillantást a CAFe Budapest digitális felületein, mint a Gangaray Dance Company AGORA II című nagy sikerű táncbemutatója, az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőversenye, a Magyar Zeneművészeti Társaság KOMP néven megújult kortárs zenei válogatása, vagy épp a nagyszerű szoprán, Vizin Viktória és a Jazzical Trio Bartók ihlette jazzkoncertje.
Több fesztiválprogramot is nagy nemzetközi érdeklődés övezett idén: a világszerte komoly sikereket arató társulat, a Recirquel világpremierje, a tánc és újcirkusz műfaját egyesítő Solus Amor című produkció a szakmát és a közönséget egyaránt lenyűgözte, sőt, az előadásról készült fotók egyikét több nagy nemzetközi médium – köztük a Times és a Guardian – is a nap képének választotta.
A CAFe Budapest évről évre nagy hangsúlyt fektet arra, hogy elismerje egy-egy műfaj legígéretesebb fiataljait és egy-egy terület kiemelkedő szakembereit, ikonikus alkotóit. Sokak számára lesz örök emlék az a felejthetetlen pillanat, amikor a fesztivál záróhétvégéjén Lakatos Mónika a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, gálakoncertjének részeként átvette a világzene legfontosabb nemzetközi eseményének legnagyobb elismerését, a WOMEX világzenei expó életműdíját, a WOMEX Artist Awardot.
2020. október 15-én a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásáron hatodik alkalommal adták át a Margó-díjat: a legjobb első prózakötetért járó elismerést idén a Magvető Kiadónál megjelent, az Évszakhoz képest hűvösebb című novelláskötetével Harag Anita érdemelte ki.
A 2020-as év minden szempontból hatalmas rugalmasságot követelt és követel a művészeti élet szereplőitől, így rendhagyó módon idén a fesztivál egyes bemutatóira az ősz további részében kerülhet csak sor. Philip Glass táncoperája, a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) premierje új időpontban, november 21-én, Vajda János A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című ősbemutatója pedig október 30-án valósul meg az Eiffel Műhelyházban. Julian Philips The Yellow Sofa című művének várva várt magyarországi bemutatójára november 5-én kerül sor a Zeneakadémián.
S ha már kiterjesztett CAFe-élmény és fesztiválhangulat: ahogy minden évben, az idei fesztiválon is számtalan nagyszabású kiállítás megnyitójának örülhettünk, amelyek közül több a következő hetekben, hónapokban is látogatható. A régióban először a Magyar Nemzeti Galériában látható az absztrakció legfontosabb kortárs képviselői közé tartozó Sean Scully életműve – a tárlat egészen 2021 januárjáig megtekinthető. A Kiscelli Múzeumban a Határtalan design 14 ország több mint 100 dizájnerének, ékszertervezőjének és képzőművészének munkáit mutatja be, a különleges válogatás egészen november 15-ig elcsíphető. A világhírű fizikus és hálózatkutató, Barabási Albert-László és csapata kutatásainak köszönhetően a tudomány és a művészet láthatatlan összefüggéseire csodálkozhatunk rá a Ludwig Múzeumban, egészen 2021. január 17-ig.