Fiatal komponistanők Clara Schumann és Alma Mahler örökében, Jadviga és Psyché találkozása a koncertteremben, Egressy Zoltán monodrámája lakásszínházban, kilenc nő a térben a Gangaray Dance Company új produkciójában, valamint a magyar irodalom talán legnagyobb hatású múzsája – nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál idei programkínálatában sem.
Bár évszázadok óta jelen vannak a komolyzene világában, a hangversenyprogramokban még mindig meglehetősen kevés női zeneszerzővel találkozhatunk. Ezt a hiányt kívánja enyhíteni a Fischer Annie Night két koncertje, melyek közül az elsőn öt ifjú zeneszerzőnő ünnepel ősbemutatót: Persányi Zsófia, Szászi Petra, Várallyay Petra, Mihalicza Csenge és Varga Abigél kompozíciói hangzanak el a Belvárosi Plébániatemplomban, Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusok tolmácsolásában. A programsorozat második koncertjén a Három Holló Kávéházban, Fischer Annie lakását idéző díszletek között, Mona Dániel zenetörténész segítségével ismerkedhetünk meg a fent említett hölgyek más alkotásaival.
Weöres Sándor és Závada Pál fiktív nőalakjai, Psyché és Jadviga elevenednek meg a Budapest Music Center formabontó koncertjén. A magyar irodalom két meghatározó karakterén keresztül a közelmúlt a régi időkkel, a városi kultúra a folklórral találkozik, míg Bodrogi Éva és Bognár Szilvia zenei világa által a kortárs klasszikus zene és a népi muzsika párbeszédének lehet tanúja a közönség. Palya Bea és Gryllus Samu kifejezetten erre az estre hangszerelt Psyché-dalai mellett először csendülnek fel nyilvánosan Szokolay Dongó Balázs és Bólya Mátyás Jadviga-dalai, az este narrátora pedig maga Závada Pál lesz.
Komoly és megkerülhetetlen témákat feszeget, egyebek mellett a gyermekbántalmazás traumáját és annak lehetséges következményeit érinti Egressy Zoltán, a legendás Portugál szerzőjének Nem, nem, köszönöm címet viselő monodrámája. A darabot Gubík Ági szuggesztív előadásában láthatják a nézők az utánozhatatlan hangulatú KuglerArt Szalonban, méghozzá a tavaly hatalmas sikert arató #kapucsengő lakásszínházi sorozat keretében. Ugyanezen sorozat egy másik előadásában Ady Endre leghíresebb szerelme és egyben a magyar irodalom egyik legjelentősebb múzsája, Léda alakja rajzolódik ki. A közös évek lenyomataként megszületett versanyag tanúsága szerint Diósyné Brüll Adél személye maradandó nyomot hagyott a magyar irodalom szövetén – ennek jár utána Pokorny Lia és Bárnai Péter a Szederkényi Olga rendezte felolvasószínházi előadásban, amely a költő életének azt a kilenc évét mutatja be, amikor Lédával levelek útján is kapcsolatban álltak.
A nőkre fókuszál a Gangaray Dance Company AGORA-trilógiájának második, Feltámadás címet viselő bemutatója is a Nemzeti Táncszínházban. Az együttes tagja az a Maday Tímea Kinga is, aki idén, a tánc világnapján vehette át az évad legjobb női táncosának járó díjat modern-kortárs kategóriában. A társulat alapító vezetője, Hámor József koreográfiája a tiszta tánc eszközeivel és formakészletével, a női test sokszínűségét, szívósságát és esendőségét megmutatva teremt különleges világot.