A Szerk. avatar
2020. augusztus 27. /

Futurista szobrot állítottak Örkény központjában

Rendhagyó, jövőt idéző, üveg-fém térplasztikával tiszteleg Örkény városa a Nemzeti Összetartozás Napja és a Trianoni Békediktátum jubileumi évfordulója előtt. Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi-díjas üvegművész alkotása a város főterén kapott helyet.

A „Kohézió” elnevezésű emlékmű alapformája a gömb. A formaválasztást elsősorban az indokolta, hogy a természetben megtalálható legerősebb geometriai alakzat a gömb. Tökéletes megjelenését felületi feszültsége alakítja egyenletes, kikezdhetetlen formává. A mindennapokban ezt a jelenséget láthatjuk a gömbformára törekvő vízcseppben, az olvadt üvegben és fémben egyaránt.

Elsőre talán nehéz elképzelni, de a gömb formája lényegében a benne rejlő megannyi kisebb részecske közötti összetartó, azaz kohéziós erő mentén rendeződik össze. A névválasztás tehát eme gondolat mentén fogalmazódott meg a Ferenczy Noémi díjas üvegművész alkotó folyamatában.

Másik szempontból a gömb egyszerre testesíti meg a „mag”-ot, mely az Anyaországot, Hunor – Magor népét szimbolizálja. Míg a központi elem körül futó lebegő sáv a körülöttünk élő rokon nemzetek kulturális sokszínűségét jelképezi. A színes sáv vetített fényei pedig népeink kölcsönös egymásra hatását szemléltetik.

A mag és a héj együttes kompozíciója szintén gömbformát alkot, hiszen a Kárpát-medencében élő népeket összetartó kohéziós erő – évezredek óta közös szellemiségünk alapja.

Közösségi tér

Balogh Eleonóra üvegművész a konstruktív, előre tekintő gondolatiság mentén a mű kivitelezésében is eltért a témában már eddig megszokott ábrázolási módoktól, hiszen munkájában korszerű és különleges technológiákat alkalmazott.

„Megtiszteltetés volt számomra, hogy egy ilyen fontos mű elkészítésével bíztak meg. A tervezési folyamatban leginkább azt tartottam szem előtt, hogy a téma mélységét és gondolatiságát érzékeltetni tudjam a forma és az üveg természetén keresztül. Így esett a választásom a gömb alakzatra, mely egyaránt magába foglalja az egység és a mag szimbolikáját is.”

– mondta Balogh Eleonóra, Ferenczy Noémi-díjas üvegművész.

A lendületes formájú, az áteső fényektől állandó optikai mozgásban lévő, és színeit folyamatosan változtató üveg-krómacél köztéri alkotás egy új közösségi tér központi elemeként szólít meg mindenkit.

Megosztás: