MTI/Szerk. avatar
2017. augusztus 27. /
, ,

A festő és zongorázó robotok pótolhatják-e az emberi kreativitást?

Mozartot játszó zongoristarobot, portrékat készítő festőmasina és a kínai kalligráfiában jártas robotkar varázsolja el a látogatókat a pekingi Robot Világkonferencián.

Az Olaszországban gyártott TeoTronico 53 „ujjal” kelti életre a kiállítótér közepén álló zongorát. A világhírű robot már több hangversenyen is szerepelt, sőt még egy hús-vér zongoraművésszel is összemérte tudását. A zongorázás mellett a robot beszél, énekel, mulatságos arckifejezéseket vág, szívesen elegyedik párbeszédbe bárkivel, képes mozgatni a fejét, a száját, a szemét, a szemhéját és a szemöldökét is.

Ez a robot zenetanár-asszisztensként működik, segítve a diákok tanulását

– mondta Peter Csang, a TeoTronico kínai képviselője. Egyelőre nem tervezik a zongoristarobot tömeggyártását. A pekingi konferencián fellépő, öltönyt és nyakkendőt viselő masina harmadik generációs. A negyedik generációs változat, amely képes zenét is komponálni, Európában már elérhető.

TeoTronicón kívül más „művészi hajlamú” robotok is vannak a konferencián. Az ellenzős sapkát, szemüveget és bajszot viselő Szajtacsien elmerülten készíti a látogatók portréit a festményeiből nyílt kiállítás kísérőprogramjaként. A valamivel több mint másfél méter magas festőművészrobot, amelyet a Sencseni Robotika Akadémián készítettek, fénykép alapján rajzolja le modelljeit nagyjából öt perc leforgása alatt.

Az akadémia munkatársa, Fang Szeven szerint a robotot, amelynek külseje szándékosan „a külföldi utcai művészt” idézi, múzeumokban, bevásárlóközpontokban és éttermekben lehet hasznosítani, hogy rajzolni tanítsa, vagy csupán bevonzza az érdeklődőket. A robotból már kettőt eladtak a konferencia előtt, darabját nagyjából 300 ezer jüanért (nagyjából 35 ezer euró), de bérelni is lehet a masinát.

A hús-vér művészek mindezek ellenére egyáltalán nem tartanak a robotoktól.

Ha művészetről van szó, a robotok nem tudják helyettesíteni az embert

– szögezte le Csen Csö kínai zeneszerző. Egy zenemű előadása és megkomponálása az érzelmeken alapszik.

A robotokból hiányzik a kreativitás

– fogalmazott Csiu Csecsie, a pekingi Képzőművészeti Akadémia munkatársa.

Megosztás: