A Szerk. avatar
2017. március 27. /
, ,

Rendőrt hívtak a kolozsvári színházban a rendezőre


Nyitókép: Andrij Zsoldak rendező a Rosmersholm című előadás beharangozó sajtótájékoztatóján színészeivel (fotó: kronika.ro)

Az egyik színésznő elleni verbális és fizikai agressziót vizsgálta a rendőrség pénteken a Kolozsvári Állami Magyar Színház épületében, Henrik Ibsen Rosmersholm című darabjának a bemutatója idején – írta hétfői számában a Krónika erdélyi magyar napilap.

A segélyhívószámot az áldozat egyik kollégája hívta, miután az előadás rendezője, a Berlinben élő ukrán Andrij Zsoldak a szünetben agresszíven lépett fel a produkció egyik szereplőjével szemben.

A Krónikának a rendőrség szóvivője elmondta: a helyszínre küldött rendőrök csak az áldozat kollégáival tudtak beszélni, hiszen zajlott a bemutató és a bántalmazott színésznő a színpadon volt. A rendőrök az ügyben meghallgatott színészekkel azt üzenték az áldozatnak, hogy kérjen törvényszéki orvosi látleletet, és tegyen feljelentést az ügyben. A lap szerint a bemutató utáni állófogadáson az ötszereplős előadás három színésze nem jelent meg.

Az érintett színésznő a Krónikának nem kívánt nyilatkozni az ügyről, csak annyit közölt, hogy a belső munkafolyamat részének tekinti a történteket, és mihamarabb el szeretné felejteni. Közölte, nem tesz rendőrségi feljelentést az ügyben.

Tompa Gábor, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója ugyan nem volt tanúja a történteknek, de megerősítette az incidens tényét. Elismerte, hogy Andrij Zsoldak rendező túlságosan indulatos, és „kicsit kiszaladt a kontroll alól”.

„Elfogadhatatlan, hogy bántalmazás történjen, de végül nem történt” – fogalmazott a színházigazgató, aki szerint bár „kemény jelenet volt”, nem fajult el odáig, hogy fizikai sérülés történjen.

Tompa Gábor elmondta: csak akkor indítanak belső kivizsgálást az ügyben, ha az érintett fél azt mondja, hogy bántalmazás történt, és ennek bizonyítható nyomai vannak.

Nagyon nehéz, kemény volt a folyamat, a rendező olyan dolgokat kért, amelyek a korlátaikat feszegették. Mindenki, még azok is, akik kikerültek a szereposztásból, hálásan gondolnak a folyamatra mint olyanra, amelyben nagyon rég nem volt részük

– idézte a Krónika Tompa Gábort.

Andrij Zsoldak az egész próbafolyamat alatt megalázó, autoriter, diktatorikus módon bánt a színészekkel, semmibe vette az ötleteiket, meglátásaikat, ezért sokan közülük felmondták a vele való együttműködést. A rendező többször is azt nyilatkozta, hogy ars poeticája szerint a színészt szélsőséges körülményeknek kell kitenni a próbafolyamat során, ő pedig nem köt kompromisszumokat.

Az előadást meghirdető két héttel ezelőtt tartott sajtótájékoztatón Andrij Zsoldak elmondta: a kolozsvári társulat 17 színészével kezdte el a próbafolyamatot, közülük hatan maradtak a produkcióban. Hozzátette, háromrészes, hatórás előadást tervezett, de pár nappal korábban úgy döntött, hogy csak az első és a harmadik résszel állnak a közönség elé.

Zsoldak 1962-ben született Kijevben, Moszkvában tanult rendezői szakon. Az ukrajnai Harkov Taras drámai színházának igazgatója volt, ahol több olyan előadást rendezett, amelyet számos európai ország színházi fesztiváljain mutattak be. Shakespeare Rómeó és Júlia című művéből készült feldolgozását betiltották Ukrajnában, azóta Berlinben él, de több országban rendez. Jelentős európai szakmai díjak birtokosa, a nagyszebeni színházban 2002-ben rendezett Othello?! című előadása a Szebeni Nemzetközi Színházi Fesztiválon a legjobb rendezés díját, az azévi UNITER-gálán pedig a legjobb előadás díját kapta.

 

Megosztás: