Ahogy egyre jobban fejlődik a világ, az online szórakoztatóiparban számos új technológiával és trenddel találkozhatunk. Meghívott szakértőnk, Kollár Aladár szerint a streaming szolgáltatások, az interaktív tartalmak és a metafilmek azok a fő trendek, amelyek befolyásolni fogják az emberek szórakoztatását.
Érdemes például kiemelni a szerencsejátékozást, hiszen ma már az is kiváló minőségben végezhető. A játékosoknak számos lehetőségük van, sőt, azt is mindenki tudja, hogy hogyan használja ki a bónuszokat, hiszen ezek is növelik a sportfogadás élményét.
Sorozatozás és film nézés – Streaming szolgáltatások
Az online streaming szolgáltatások már évek óta meghatározzák az online szórakoztatást, ugyanis ma már egyre kevesebben néznek emiatt TV-t. A nagysebességű internet és az 5G technológia segítségével a streaming platformok egyre jobb minőségű tartalmakat kínálnak. Várhatóan egyre több 4K, sőt 8K tartalom válik a megszokottá, amelyek olyan vizuális élményt nyújtanak a nézőknek, amit eddig nem láttunk.
Íme egy lista a jelenleg legnépszerűbb streaming szolgáltatókról.
- Netflix
- Amazon Prime
- Disney+
- Apple TV+
- HBO Max
- Rakuten
Emellett, a verseny óriási a már meglévő streaming szolgáltatók között. Minél több szolgáltató jelenik meg a piacon, annál nagyobb lesz a versengés, ez pedig valószínűleg több eredeti tartalomhoz vezet, hiszen a platformok igyekeznek majd megkülönböztetni magukat a többitől. A nagy költségvetésű filmek és sorozatok mellett a Netflixen például már játszani is lehet, illetve néhány streaming szolgáltató már exkluzív kiadványokat is gyárt, például podcastokat.
A fejlődés elsősorban a mesterséges intelligencia használatának köszönhető. Az AI algoritmusok használatával a nézők preferenciáit és viselkedését elemezhetik, ezáltal egyre személyre szabottabb tartalmakat ajánlhatnak a nézők számára. Ez nemcsak a felhasználói élményen javít, hanem az előfizetők megtartásában is segít.
Reed Hasting, a Netflix társ-vezérigazgatója az alábbiakat nyilatkozta: “A szórakozás jövője igény szerinti, személyre szabott és bármely képernyőn elérhető. Sokat fektetünk az eredeti tartalomba, és kihasználjuk az AI-t…”
Interaktív és izgalmas tartalmak követése
Az online szórakoztatás egyik legizgalmasabb résztvevője az interaktív tartalomgyártás. A Netflix már kísérletezett olyan történetmeséléssel, mint a “Black Mirror”, de ez még csak a kezdet. A technológia fejlődésével egyre több interaktív filmre és sorozatra számíthatunk. Ezek lehetővé teszik a nézők számára, hogy olyan döntéseket hozzanak, amik a cselekményt és a történetet befolyásolják (például mindegy, hogy milyen sorrendben nézed a sorozatot), ezáltal sokkal interaktívabbá válik a sorozatnézés.
A virtuális- és kiterjesztett valóság szintén jó szórakozási formának bizonyul 2024-ben. A VR-headsetek egyre megfizethetőbbek, így több embernek van lehetősége ezekkel játszani. Ehhez még társul az is, hogy egyre több VR-tartalommal találkozhatunk a virtuális koncertektől és sporteseményektől kezdve a játékokig vagy a filmekig.
Az AR hasonlóan a virtuális valósághoz elég nagy élményt nyújt az embereknek, így ez is egy izgalmas szórakozási forma. Vannak például már olyan főzőműsorok, ahol a hozzávalók és a receptek közvetlenül előtted jelennek meg, vagy alkalmazások, ahol az edzésterveket a nappalidba helyezi a program.
Metaverzumok kihasználása
A modernizáció legnagyobb példája a metaverzum. Ez egy olyan világ, ahol az emberek interakcióba léphetnek egymással, dolgozhatnak és játszanak. A Facebook (mostmár Meta), az Epic Games és a Roblox például óriási összegeket fektet be a metaverzum platformok fejlesztésébe, amelyekkel tulajdonképpen új virtuális világokat hoznak létre. Itt a felhasználók társaloghatnak, eseményeken vehetnek részt, illetve a szórakozás különböző formáit próbálhatják ki.
A metaverzum új lehetőséget kínál a tartalomkészítők és a márkák számára is, hogy még közelebb kerüljenek a követőikhez. A virtuális koncertek divatbemutatók és filmbemutatók is egyre gyakoribbá válnak majd a metaverzum által. Ez a koncepció azoknak is előnyös, akik korlátozottabbak a mozgásban, vagy nincs lehetőségük egy-egy rendezvényen megjelenni.
Habár a metaverzum még gyerekcipőben jár, néhány technológiai elemét már most is sok helyen használják. Fontos megjegyezni, hogy ha a kutatóknak és fejlesztőknek már meg is van az ehhez szükséges forrása, a metaverzum megvalósítása időt, pénzt és rengeteg tesztelést igényel. A technológia azonban olyan gyorsan fejlődik, hogy nem kizárt, hogy már 2024-ben is elindul egy lebutított változata.
Érdekes tény a metaverzumokról:
A metaverzum az előrejelzések szerint 2026-ra 1 billió dolláros piac lesz, ami teljes mértékben megváltoztatja a társasági életet, a munkát és a szórakozási formákat. Az olyan cégek, mint a Meta és az Epic Games nagy szerepet játszanak majd ebben, amelyek ötvözik a virtuális és a valós interakciókat.
Mark Zuckerberg, a Meta (korábban Facebook) vezérigazgatója a metaverzumról: “A metaverzum az emberek összekapcsolásának következő határa, akárcsak a közösségi hálózatok, amikor elkezdtük. Magával ragadó környezetet építünk, ahol szinte bármit megtehetsz, amit csak el tudsz képzelni.”
Következtetés
Az online szórakoztatóipar fejlődése természetesen nem elég, hiszen az emberek igényeitől függ, hogy hogyan és mivé formálódik a modern szórakozás. Maga a kifejezés valószínűleg mindenkinek mást jelent, és mindezektől függetlenül ugyanúgy kiváló elfoglaltság az olvasás, kertészkedés, főzés és minden olyan hobbi, amely a szórakozásunkat és a kikapcsolódásunkat segíti.
Kollár Aladár véleménye:
Az elkövetkezendő években hatalmas átalakuláson fog keresztülmenni a szórakoztatóipar. Ezt az átalakulást a technológiai fejlődés és az innovatív tartalmak fogják vezérelni, ez pedig ahhoz vezet majd, hogy minden szolgáltatást, amit igénybe veszünk, személyre szabott lesz.