Nádas Péter Kossuth-díjas magyar író is részt vett a Világ Kultúráinak Háza (Haus der Kulturen der Welt, HKW) irodalmi díjáért folytatott versenyben, azonban annak ellenére, hogy művét a legjobbnak tartották, egyes zsűritagok ellenezték továbbjuttatását a következő fordulóba. Ennek oka az volt, hogy Nádas Péter fehér férfi, ami ideológiai alapú kifogásokhoz vezetett a zsűri egyes tagjai részéről. Az ügy hazai visszhangot is keltett, és számos magyar alkotó fejezte ki véleményét.
A botrány a 35 ezer eurós irodalmi díj odaítélése után robbant ki, amikor két zsűritag, Juliane Liebert és Ronya Othmann, nyilvánosan is megfogalmazta kritikáját. Véleményük szerint a díj odaítélésében az ideológiai szempontok fontosabbak voltak, mint az irodalmi minőség. Ez a vita Nádas Pétert is érintette, aki a „Rémtörténetek” című kötetével volt jelölt a rangos elismerésre.
Juliane Liebert és Ronya Othmann hangsúlyozták, hogy bár Nádas műve messze a legjobb volt, a zsűri többi tagja nem volt hajlandó elismerni munkáját pusztán azért, mert „kiváltságos fehér szerző”. Ez az álláspont azonban feszültségeket szült a zsűri tagjai között.
A vita során, amikor Juliane Liebert kiállt Nádas Péter mellett, az egyik zsűritag felugrott, és indulatosan közbeszólt, hogy fehér nőként Liebertnek nincs joga megszólalni ebben a kérdésben. Ez az incidens tovább mélyítette az ellentéteket és rávilágított az ideológiai megosztottságra, amely a díj odaítélésének folyamatát beárnyékolta.
Nyáry Krisztián így reagált rá:
„Esettanulmány arról, amint az irodalmat legyőzi a politikai agyrém. Most éppen a nagyon progresszív/woke baloldali agyrém, ha nem lenne elég az altright őrület.”
Kurdy Fehér János költő:
„Miként került a »politika a nyelvünk alá«, és már sem lenyelni, sem kiköpni nem lehet”.