Szesztay Csanád Shortcuts sorozatából 2024. május 10-én nyílik kiállítás a Massolit Books & Café kiállítóterében.
A tárlat válogatás a művész budapesti sétái alatt készült képeiből, amelyeken a Bressoni döntő pillanat éppúgy feltűnik, mint az Eggleston fotóira jellemző játék a múlandó dolgok képbe foglalásával. Tapasztalat és emlékezés, a dolgokról alkotott sokféle felfogásunk és a személyesség egyaránt témái Szesztay fotóinak. A kiállítás május 31-ig látogatható.
Egy fehér macska surranó léptei a nedves, kemény beton szürrealitásig hajszolt felületén. A macska szemében a vaku megvillan, tekintete piros, mint egy közlekedési lámpa. Ellenkezést nem tűrő fénye az egyetlen stabil pont a kompozícióban. A macska közönye megfigyelője iránt már nem is lehetne nagyobb. Jóval túlnéz a képmezőn. Laza és biztos mozdulata sugározza, hogy otthonos terepen mozog. A környezet a macskát néző személy másik dimenzióban létét hangsúlyozza, melynek körvonalai megcsúsznak, festői felületet képezve veszik körül a macskát. Két eltérő világ találkozásának határán mozgunk.
Szesztay Csanád fényképezőgépével a közvetlen környezetét dokumentálja. Ez a dokumentáció viszont egyszerre hasonlít egy antropológus által végzett pontos, megfigyelésen alapuló gyűjtéshez, kiegészülve azzal a lírai olvasattal, amivel Szesztay megtoldja a képeket, hogy ezzel a vizuális történetfejtés játékába rántson minket.
Fényképezőgépe lencséjének terébe be- és kiúsznak banálisnak mondható objektek, tárgyegyüttesek, melyek a mulandóságukkal visszatükrözik az emberi jelenlét törékenységét. Táblák, behajtást gátló fém oszlopok, sorompók. Ezek a valamikor funkcióval felruházott, az esztétikumot sokszor feladatukban megjelenítő tárgyak, a képek készültekor sokszor már csak tanújelei valamilyen korábbi szabálynak, rendnek. Növények, amelyek burjánzása kontrasztként ellentételezi, vagy kiemeli az épített környezetet. Élénk megjelenésük, a felszínükön megcsillanó fénytől olykor az ártalmatlanság, a szűziesség, vagy épp az erotika, a vadság leképeződései. A létezés és a természet megannyi minőségének arcai jelennek meg a fotókon.
Szesztay Csanád a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán végzett. Olyan alkotók voltak hatással rá, mint Henri Cartier-Bresson, William Eggleston, vagy Daido Moriyama. 2010 és 2020 között a Szépművészeti Múzeum belső életét dokumentálta “unofficial” fotóblogján. Jelenleg az “Elvágyódás terei” munkacímű sorozatán dolgozik, ahol az elképzelt, ideális élet utáni vágyképek nyomait keresi a mindennapokban.
A kiállítás május 31-ig látogatható, hétfőtől vasárnapig 9:30-19.00 között, a Massolit Books & Café kiállítóterében, 1072, Budapest, Nagy Diófa utca 30.