+ Zene

Kecskés D. Balázs: Az embernek nincs kitüntetett szerepe a Földön

Kecskés

A beszélgetésben szó esik még a zeneszerzők megfelelési kényszeréről, az Isten és a vallásosság szerepéről Kecskés D. Balázs műveiben.

Az Enyhe katarzis legutóbbi adásában Kecskés D. Balázs zeneszerzőt, a Zeneakadémia oktatóját, az Eötvös Péter Alapítvány korábbi mentoráltját látta vendégül Szatmári Róbert. Mi a vadság a zenében? Miért érdeklődik egy fiatal komponista a Sex Pistols iránt? Mi a fene az a poszthumanizmus? Többek között ezekről is szó esett az egy órás beszélgetésben.

„Megnéztem a beszélgetéseket Uj Péterrel, nagyon tetszett. Rengeteg olyan együttest, előadót említettetek, akikről nem is hallottam. Elhatároztam, hogy belehallgatok ezekbe a zenékbe, ilyen volt pl. a punk, különösen a Sex Pistols. Azt kell mondjam, hogy nagy hatással volt rám, többször is meghallgattam a God Save The Queen számot, és persze mást is. Én egyértelműen a klasszikus zene felől érkezem, és kíváncsi voltam, hogy az én eszközeimmel meg tudom-e fogalmazni azt, hogy ez a zene hogyan hat, mi a hatásmechanizmusa? Rájöttem, hogy az én fogalomkészletemmel ez szinte lehetetlen.”

– mondja Kecskés a beszélgetés elején.

A teljes beszélgetés itt nézhető meg:

Ezek után szóba kerül Kecskés D. Komm című alkotása, amely a műsorvezetőre igen nagy hatást gyakorolt. A mű szövegtöredékeket tartalmaz csak, leginkább a francia poszthumanista filozófus, Gilles Deleuze tollából.

Szatmári ezután a poszthumanizmus lényegéről kérdezi a szerzőt.

„A poszthumanizmus gyakorlatilag tagadja, hogy az embernek kitüntetett szerepe lenne a Földön: azt hogy az emberi érzések és törekvések adnának értelmet, célt az egész univerzumnak. Felvet és újrafogalmaz lényeges kérdéseket: honnan jövünk, mit jelent embernek lenni, mit jelent az élet stb. Az elmúlt évtizedek óriási biológiai és technológiai áttörései fényében korábbi emberi érzések, műalkotások a múltéi lennének? Az ezekhez hasonló kérdések mélyen felkavarnak egy nagyon gyorsan változó és sok szempontból elbizonytalanodott, széteső korban és kultúrában élve. A Komm valahol ennek az általános identitásválságnak és gyökértelenség-érzésnek a lenyomata.”

– válaszol Kecskés D. Balázs.

A beszélgetésben szó esik még a zeneszerzők megfelelési kényszeréről, az Isten és a vallásosság szerepéről Kecskés D. Balázs műveiben, Nietzsche lángoló írásairól és az emberiség jövőjéről is.

Megkaptuk a Komm című szerzemény linkjét, úgyhogy itt meghallgathatjátok:

A legfrissebb zenei hírek

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top