+ Képzőművészet

Álmainkban valóra válnak az álmaink

Álmainkban valóra válnak az álmaink

Az Álmainkban valóra válnak az álmaink című tárlat az elképzelt, ideális, utópisztikus képzőművészeti egyetemen…

Az Álmainkban valóra válnak az álmaink című tárlat az elképzelt, ideális, utópisztikus képzőművészeti egyetemen fennálló körülmények elgondolására, valamint felépítésének lehetőségére koncentrál. A közös gondolkodásra öt hazai művészeti intézmény – a Budapesti Metropolitan Egyetem, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem – oktató művészei, elméleti szakemberei kaptak felkérést, mivel fontos szempont volt, hogy a projekt résztvevői valós pedagógiai tapasztalattal is rendelkezzenek. Mellettük ugyanakkor egy nyílt pályázat keretében olyan hallgatók is jelentkezhettek, akik jelenleg a magyar felsőfokú képzőművészképzésben vesznek részt.

A kiállítás előkészítésének központi eleme egy műhelymunka-sorozat volt, amelynek az eseményein a hallgatók és a tanárok közösen gondolkodhattak egy elképzelt, ideális művészeti egyetemről. A találkozások során négy nagy téma – az emberi tényező, a struktúra/statement, a kommunikáció/együttműködés, valamint a tér – körvonalazódott. A projektben résztvevők e problémákra koncentráló csoportokba szerveződve folytatták a munkát. A folyamat során az egyik kulcskérdés az volt, hogy hogyan lehet műtárgy formájában bemutatni a felmerülő gondolatokat.

Az Álmainkban valóra válnak az álmaink kiállítást a képzőművészeti oktatásban résztvevő hallgatók számára kiküldött szociológiai felmérés teszi teljessé, amelynek vizualizációja a kiállítótérben jelenik meg. A közös munkafolyamat, a kérdések megvitatásának állomásai, fordulópontjai egy idővonal formájában válnak láthatóvá a kiállításon.

TÉR

A kiállítótér előtt egy lépcső látható, amelyen keresztül a látogató átléphet az ablakon, elérkezve az utolsó terembe. A lépcső felkínálja a nézőknek azt a lehetőséget, hogy ne a megszokott módon lépjenek be a térbe, és ne a megszokott sorrendben tekintsék meg az alkotásokat. Ez a lépcső a rendszer, illetve a hagyomány megbontásának lehetőségét jelképezi.
A kör a beszélgetések és a műhelymunka során a közös gondolkodásnak vált fontos szimbólumává, ezért a munkacsoport két művében is megjelenik ez a forma. A Lekerekítés című helyspecifikus installáció a Barcsay terem legnagyobb terének négy sarkában kapott helyet, s különleges térérzetet teremt a látogatók számára. A központi tér szimbolikus lekerekítésének gesztusa hasonló célt szolgál, mint a helyiség középső részén található, harminc székből kialakított kör. A közös beszélgetések során a résztvevők arra a megállapításra jutottak, hogy ez a forma jelképezi a demokratikus, nyitott kommunikációt, amely leginkább képes kiküszöbölni a hierarchiát. A nyitottság és a demokratikusság az utópisztikus egyetem egyik alapfeltétele. A székeket attól az öt művészeti egyetemtől kölcsönöztük, amelyekből a projektben közreműködő oktatók és hallgatók érkeztek. Tulajdonképpen az egyetemek közösen alkották meg ezt a formát, és az együttműködés tette lehetővé az installáció létrejöttét.

A körberakott székeknek ugyanakkor van egy praktikus rendeltetése is: a kiállítás nyitvatartása alatt több kísérőprogramnak, előadásoknak és beszélgetéseknek adnak majd helyet.

STRUKTÚRA, STATEMENT

Ez a munkacsoport az egyetemek küldetésnyilatkozatait vette alapul. A mű egyrészt transzparensen bemutatja, hogy a projektben szereplő művészeti egyetemek milyen elveket határoznak meg, illetve milyen gondolatokat tartanak fontosnak az oktatás terén. Másrészt a szövegek elolvasása után adódik a kérdés, hogy a leírtak milyen viszonyban vannak a valós tapasztalatokkal. A sorozat utolsó darabja az öt nyilatkozat egymásra gépeléssel olvashatatlanná tett variánsa, amely gesztusszerűen mutat rá ezeknek a szövegeknek a bürokratikus hátulütőire, kötelező jellegére. Felvetheti ugyanakkor a kiállítás vállalásának értelmetlenségét is, hiszen a magyarországi egyetemi struktúra az elmúlt bő száz év alatt annyira merevvé vált, hogy szinte lehetetlen megváltoztatni a gondolatiságát.

EMBERI TÉNYEZŐ

A kiállítás mindegyik terében megjelenik a munkacsoport egy-egy installációja, amelyek alapját a rajzoktatás fontos kellékei, a különböző geometriai alakzatok adják. Ezeket a tárgyakat – amelyek formájáról könnyen asszociálhatunk az építőkockákra is – a Kisképző és a MKE biztosította a művészek számára. Az elmúlt hónapok során a projekt résztvevőivel megpróbáltuk felépíteni az elképzelt művészeti egyetemet, s e munka során az emberi tényezőt határoztuk meg az egyik legfontosabb aspektusként. Az alábbiakról kérdeztük a képzőművészeti szakmában tevékenykedő embereket: „Mennyiben tanítható a művészet? Mitől sikeres egy művészeti képzés? Milyen az ideális viszony hallgató és oktató között egy művészeti egyetemen? Te kitől tanulsz/tanultál legtöbbet a művészeti egyetemen?” Ahogy a látogatók belépnek a térbe, egy zsizsegés fogadja őket, mert a feltett kérdésekre adott válaszok hallatszanak az építőkockák közé rejtett hangszórókból. A teremőrnél található diktafon segítségével a befogadóknak is lehetősége adódik a kérdések megválaszolására. Az újonnan beérkező reakciókkal aztán hetente frissítjük az installációt.

KOMMUNIKÁCIÓ, EGYÜTTMŰKÖDÉS

„Sokkal jobb, ha azt mondod, hogy mit csinálok jól.” – Ez a mondat szerepel különböző formákban a munkacsoport tagjainak művein. Mindannyiunk emlékezetében ott él a kisiskolásokra előszeretettel kiszabott büntetéstípus, amelynek keretében százszor le kell írni, hogy mit fognak másképp csinálni a jövőben. Ezek a művek ennek az élménynek a hatására születtek, ezt a gesztust játsszák újra. A mondatok újra és újra megismétlődnek, a kilátástalanság érzése így egyre nagyobb súllyal fogalmazódik meg bennünk.

Az Álmainkban valóra válnak az álmaink kiállítói: Csontó Lajos, Friedrich Barnabás, Illés Anikó, Jóga Eszter, Makay Anikó, Nemes Csaba, Sárvári Regina, Schór Ádám, Solymosi Jakab, Szabó Imola, Szakáli Eszter.

2023. október 18. – december 16.
Megnyitó: 2023. október 17. (kedd), 18.00
Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem
1062 Budapest, Andrássy út 69–71.

A legfrissebb képzőművészeti hírek

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top