+ Média

A digitálisan együtt töltött idő is fontos

együtt töltött idő digitális javak

A Médiahatóság Médiatudományi Intézetének vezetője csütörtökön a digitálisan együtt töltött idő fontosságáról beszélt.

A családokban a személyesen együtt töltött idő mellett a „digitálisan együtt töltött idő” is nagyon fontos – hangsúlyozta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézetének vezetője csütörtökön Miskolcon.

Nyakas Levente a médiahatóság konferenciáján a gyermekvédelem szabályozási kihívásairól tartott előadásában kiemelte, a médiatartalmakkal és a világgal kapcsolatos közös értelmezések nagyon fontosak egy szülő-gyermek kapcsolatban és lényeges, hogy a szülők ismerjék és értsék, milyen tartalmakat fogyaszt a gyermekük.

Miről is van szó?

Arról beszélt, hogyan épül fel és hogyan viszonyul a szabályozás a gyermekvédelemhez, majd a szabályozás digitális kihívásaira tért ki.

Elmondta, a gyermekvédelmi szabályozás három elemből áll, az állam szintje mellett ott van a családi és az iparági szint is. Hozzátette, a család szerepe kiemelten fontos, hiszen a szülők felügyelik a gyermek médiafogyasztását, emellett a család biztosítja a gyerek fejlődését és alakítja ki a normákat.

Nyakas Levente kifejtette, az államnak kettős szerepe van a szabályozásban: egyrészt korlátozza a hozzáférést, azaz meghatározza, milyen műsorsávban tehet közzé egy televízió bizonyos tartalmakat, másrészt megpróbálja biztosítani a hozzáférést a megfelelő tartalmakhoz.

Mindezt úgy, hogy filmtámogatási programokkal megfelelő médiatartalmakat hoz létre a gyermekeknek, valamint különböző médiatudatossági programokkal megpróbálja őket és szüleiket is megszólítani – tette hozzá.

Az intézetvezető megjegyezte, a szabályozás harmadik szintjén a tartalomszolgáltatók vannak, nekik klasszifikációs szabályokat és más technikai hozzáférési rendszereket kell betartaniuk.

A nemzetközi piacról érkező tartalmak mögött álló szolgáltatók sok esetben másként gondolkodnak a gyermekvédelemről, így egy amerikai filmnél vagy egy streamingszolgáltatónál látható besorolás valószínűleg nem felel meg a magyar kulturális normáknak.

A 20. század legjelentősebb művészeti ága

Kollarik Tamás, az NMHH elnöki főtanácsadója és Takó Sándor, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi oktatója Hollywood létrejöttéről és a film megjelenéséről beszélt.
Kollarik Tamás elmondta: a film gazdasági haszonszerzés céljából szórakoztatóipari termékként indult, kitalálói nem gondoltak arra, hogy a médium a 20. század egyik „legjelentősebb kultúra-, gazdaság- és akár társadalomformáló” művészeti ágává válik.

Kitért a filmipar fejlődésére és beszélt Janovics Jenőről is, aki „megteremtette” a kolozsvári filmgyártást. A producer filmes műhelyéből került ki Alexander Korda (Korda Sándor) és Kertész Mihály is, akinek nevéhez több mint hatvan hollywoodi film köthető, például a Casablanca – fűzte hozzá.

Takó Sándor az előadásban Zukor Adolf és William Fox filmgyártásra gyakorolt hatásáról, valamint életük legfontosabb állomásairól beszélt. Szólt Pressburger Imre forgatókönyvíró- rendezőről és Trauner Sándor díszlettervezőról is, valamint kitért Rózsa Miklós filmzeneszerző jelentőségére is, aki háromszor nyerte el az Oscar-díjat.

Sokan aggódnak a kétes adatvédelem miatt

A konferencián Soós Edina, az NMHH kutatási munkatársa előadásában a médiahatóság és az Adatvezérelt Marketing Szövetség közös kutatási eredményeit ismertette. A kutatás azt vizsgálta, mennyire tudatosak a hazai felnőtt internetezők az adataik kezelésében és védelmében.

Soós Edina azt mondta: az adatbiztonságnál és az adatvédelemnél nagy a bizonytalanság és az aggodalom. A bizalmatlanság és a felháborodás sok esetben az adatkezelési feltételek kényszerű elfogadásából és az adatvédelmi tájékoztatók átláthatatlanságából fakad.

A vizsgálat eredményei arra utalnak, a magyar internetezőknek vegyes az internetes adatvédelemmel kapcsolatos gyakorlata. A többség elsősorban az általuk használt adatvédelmi szoftverekben bízik, mintegy 50 százalékuk él az adatvédelmi beállítások lehetőségével és használja a kétfaktoros hitelesítést – ismertette Soós Edina.
Andrássy György, az NMHH igazgatója a klasszikus média magyarországi helyzetéről beszélt a web 2.0 korában. Kitért a médiahatóság létrehozására, annak felépítésére és feladataira, emellett beszélt a klasszikus médiaszolgáltatásokról: a földfeszíni rádiókról és a hagyományos terjesztésű televíziókról, illetve a közönségarány alakulásáról.

Azt mondta, hogy a klasszikus médiaszolgáltatások népszerűsége a megváltozott médiafogyasztási szokások mellett is meghatározó.

Még mindig sokan tévéznek és hallgatnak rádiót

Aczél Petra, az NMHH kutatásvezetője, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) egyetemi tanára előadásában a média és a kommunikáció jövőjéről beszélt. Kitért a deepfake és a mesterséges intelligencia szerepére és a médiatudatosság fontosságára.

Mádl András, az NMHH igazgatója a hazai mozik látogatottságáról, a filmszínházak és a bemutatott filmek számának változásáról, a magyar mozijegyek árának alakulásáról és a koronavírus-járvány mozira gyakorolt hatásairól beszélt.

Bezzeg Krisztián, a médiaértést oktató Bűvösvölgy budapesti csoportvezetője és Laki Péter, az NMHH médiaértés-oktatója a műfaji minták működését mutatta be a gyerekek filmes narratívájában. Emellett előadásukban kitértek a filmekben látható leggyakoribb történetsablonokra és a filmek műfaji jellegzetességeire.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top