Nemesedik-e a korral egy öreg gumiabroncs, ahogyan azt a borok esetében rendszerint meg szokták állapítani a szakemberek? Egyáltalán mikortól lehet öregnek titulálni egy szett autógumit?
Amennyire érdekes maga a kérdéskör, olyannyira nem foglalkozik vele sajnos számos autós. Ezt a hiányt szeretnénk némileg pótolni azzal, hogy összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.
Tegyünk először különbséget öreg gumiabroncs és fiatal autógumi között!
Sértés vagy pejoratív jelző nélkül ki lehet azt jelenteni, hogy az autógumiknál bizony a kor előre haladása minőségbeli romlást eredményez. Amíg a bor a korral nemesedik, addig egy gumiabroncs bizony veszít a használati értékéből.
Nagyjából 6 év környékén van az a bizonyos fordulópont. Tehát, például az Olcsobbgumi.hu téli gumi arzenáljából is ha választunk, futás mennyiségtől függően 6 év után már öreg gumiabroncsról beszélünk.
Márpedig az öregedés ebben az esetben nem ideális fejlemény. Megváltozik ugyanis a gumik szerkezete, így pedig már nem feltétlenül tudják azt a tapadást és stabilitást adni, ami elég lenne a biztonságos autóvezetéshez.
Honnan tudható, hogy öreg gumiabroncs van-e a járművünkön?
Az úgynevezett DOT szám segítségével ez pillanatok alatt eldönthető. A speciális számszerű érték minden egyes autógumi oldalfalán megtalálható, és azt jelzi, hogy mikor gyártották a szóban forgó terméket.
Ha mondjuk a gumikon a 2216-os értéket látjuk, akkor az a következőt jelenti. A gumit 2016-ban gyártották és a 22-ik héten gördült le a gyártószalagról. Avagy az első két számjegy a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártás évét jelöli.
Innentől kezdve pedig már egy gyors fejszámolással kijön, hogy egy öreg gumiabroncsról van szó. Elvégre immáron több, mint 7 esztendő is eltelt a gyártás óta. Magyarul erősen tanácsos fontolóra venni a csere lehetőségeit.
Mikor a legjobb nyugdíjba küldeni egy öreg autógumit?
A fentebb már említett 6 éves távlat nyugodtan tekinthető kiindulási alapnak. Amennyiben keveset megyünk az autóval, a futófelület láthatóan rendben van, 6-8 évnél akkor sem tanácsos tovább várni a kérdéssel.
Nyugdíjba küldés alatt nem mást értünk, minthogy egy teljesen új szettre cseréljük a szóban forgó szériát. Nincs mese, hogyha elhúzzuk ezt a lépést, azzal csak a saját magunk, illetve mások testi épségét veszélyeztetjük az utakon.
A biztonságos és zavartalan autóvezetés egyik stabil alappillére ugyanis a gumiabroncsok kifogástalan funkcionalitása. Tapadniuk kell, és kellően stabil alapot kell nyújtaniuk, hogy a nem várt helyzetekben és manővereknél se kelljen váratlan kellemetlenségektől tartani.
Nem tanácsos anyagi megfontolásból, spórolási célzattal elodázni ezt a dolgot. Jobb befektetés időben gumit cserélni, mint utólag nagyobb árat fizetni egy eszkalálódott probléma miatt.