Kuglerart: A másik arcod, Bácskai Júlia azonos című regényéből rendezte Majsai-Nyilas Tünde és Botos Éva
NE TARTSD ODA A MÁSIK ARCODAT IS!
Az ÉLET tantárgyat már száz vagy még több éve be kellett volna illeszteni az oktatás keretei közé. A 20. században ugyanis felrobbant az a társadalmi rend, szokás, hagyomány, amelyben a szülő és a környezet taníthatta, nevelhette az ifjabbakat a létezés, a túlélés trükkjeire.
Jegyezzük meg: körülbelül a 19. századtól már a szülők sem látták át a modern élet útvesztőit. Így mentek fejjel a falnak, vagyis az első és a második világháborúnak. (Keleten a helyzet változatlan.)
Természetesen ezt az ÉLET tantárgyat nem vezették be a nevelésbe, oktatásba (legalábbis a porosz rendszerű iskolákban), mert a társadalomnak elsősorban munkaerőre volt szüksége az állam és a lét fenntartására (lásd még: rabszolgaság!), nem pedig boldog, szabad döntésekre képes emberekre.
Bácskai Júlia pszichológus és szabadszóműves, ahogy ő magát nevezi, eddigi életét azzal töltötte, hogy ezt a nevelési hiányosságot a maga szerény eszközeivel pótolja. Könyveket írt, pszichoszínházat alapított (200 előadáson túl van már!) annak érdekében, hogy az emberek jobban megértsék önmagukat, és persze egymást az életben és a családban az asztalnál és az ágyban.
Új színházi bemutatója, A másik arcod egyik regényéből született. Maga a regény is a tanító regények sorába tartozik, s a dráma, amit a Kuglerart szalonban mutattak be, ezt a vonalat követi.
A szülei és a férje által lelkileg megnyomorított asszony beszélget egy pszichológussal, aki segít neki felszabadulni a traumái és a láthatatlan láncai alól. A vibráló, gyors helyszíneket és figurákat váltogató előadás drámai formában feltérképezi egy ember felszabadulási stratégiáját. És persze a felszabadulással együtt járó szenvedéseket sem titkolja.
Mint Bácskai írja a regényéről:
„Az összegyűrve kifejezés mindenkire érvényes lehet, aki pszichológushoz megy. Összegyűrődött az élete, az arca. Ez a könyv azokról a nőkről szól, akik gátlásokkal küszködnek, kevés önbizalommal, függőségben élnek. A pszichológus látja a benne rejlő másik arcot, az ő szemével kísérjük az úton: hogyan lesz valaki önmagát vállaló, független, szabad nővé.”
A három színész, Botos Éva, Majsai-Nyilas Tünde és Vass György lélekakrobatikus játékkedvvel és tehetséggel pörgette végig a – végül is sajnos – mindennapi történetet.
A Kuglerart szalon intim terében sokan fészkelődtünk nyugtalanul. Rólunk szólt a mese. Mint minden jó színház, mint minden jó mese.
Nógrádi Gábor, és korábbi írásai