“… annyira a mélységeibe kerültem a fotózásnak, hogy elfelejtettem férjhez menni, élni, meg öltözködni”
De méltatója, Ladik Katalin a róla szóló könyvben azt írja, hogy Nádor Katalin, a fotós „…nem lehetett az a típusú személy, aki „elfelejt” férjhez menni. Inkább titokzatos és szerény nő volt, aki önnön testét elrejtve fényképezőgépe elől, a körülötte lévő tárgyakat fényképezve árult el sokat önmagából. Lemondott a magánéletéről, hogy testvére ápolásának szentelje magát és inkább a régészeti múzeumi munkába menekült. Beletemetkezett a műtárgyfotózásba, nehogy a benne nyugtalankodó Anima számon kérje tőle a hagyományos női sorsot és a szerelmet. Szerénysége és kishitűsége miatt nem tartotta magát művészfotósnak, művész értékű fotóit önmagának és a fióknak készítette.”
Felfedezése az acb Galériának köszönhető – ők a Pécsi Műhely tagjait között fedezték fel a világ számára. A 60-as-70-es évekbeli elfeledett életművének képei 2019 óta pedig a párizsi Centre Pompidou gyűjteményét is gyarapítják.
Nádor Katalint (1938-2018) sokáig csak mint a Pécsi Műhely performanszait és kiállításait dokumentáló fotósként, a Janus Pannonius Múzeum műtárgyfotósaként ismerték. Halála után, 2019-ben az acb Galéria és a Capa Kortárs Fotográfiai Központ is kiállításon mutatta be, ami mérföldkő volt fotográfiai munkásságának felfedezésében.
Az acb Attachmentben április közepéig látható válogatás egy újabb réteget mutat be Nádor kísérletező, líraian absztrakt fotóművészetéből. 1960-as és 1970-es években ezzel vitte tovább a Kepes György és Moholy-Nagy László nyomán kibontakozó fotográfiai hagyományt, valamint számos szálon kapcsolódott pécsi kortársainak újkonstruktivista, geometrikus művészeti törekvéseihez. A művész fotogramjai, grafikai hatású csendélet-elemzései érzékeny alkotói látásmódról tanúskodnak, valamint a természeti és épített környezet, a táj és a tárgy összefüggéseit kutatják az absztrakt fotográfia lencséjén keresztül.
A galéria két éve a híres londoni művészet vásáron, a Frieze Masters vásáron mutatta be Nádor Katalin képeit, de műveivel a 2018-as Paris Photon lépett ki először a nemzetközi színtérre.
Az Áttűnések címmel megrendezett kiállítás Nádor Katalinnak azt a konok vizuális törekvését hangsúlyozza, amivel a világ egységét, pontosabban a világ részletein keresztül kirajzolódó egységét tette láthatóvá. Ez a figurativitástól az absztraktig tartományokig terjed, a néző végigkísérheti a művész tekintetét, ahogy annak fókuszában többszörös expozícióval jönnek létre, egymásra helyeződnek vagy éppen egymást tükrözik a felületek és a forma kettős kapcsolatában.
Nádor Katalin: Áttűnések
acb Attachment
2023. márc. 10. – április 21.