Jan Saudek provokatív világa címmel nyílik kiállítás a Műcsarnokban pénteken, a tárlat egyben a 7. Budapest Fotófesztivál nyitóeseménye. A programsorozat keretében a fővárosban mintegy 50 kiállítással, beszélgetésekkel, szakmai programokkal várják a közönséget.
Jan Saudek, a kortárs fotográfia rebellis alakja, akit a szélesebb közönség barokkosan fülledt, kézzel színezett érzéki aktjairól és látványgazdag jeleneteiről ismer – hangsúlyozta Tulipán Zsuzsanna, a kiállítás kurátora a kiállítás pénteki sajtóbejárásán.
A cseh fotós 1935-ben született, világlátását nagyban meghatározták a második világháborúban szerzett tapasztalatok: ikerbátyjával együtt átélte Prága náci megszállását és a koncentrációs táborok iszonyatát. Saudeknél a fotográfia – benne a rajz és a festészet – az öngyógyítás útjaként is felfogható – magyarázta a kurátor.
Tulipán Zsuzsanna felidézte: Saudek az 1950-es években tanult fotózni egy neves prágai grafikai iskolában, Edward Steichen The Family of Man című kiállításának (1955) és könyvének hatására döntött úgy, hogy fotóművész lesz. Érdekelte az amerikai popkultúra, ismerte a képregényeket és Walt Disney világát, testvére, Karel pedig képregényrajzolóként jelentős karriert futott be.
Jan Saudeket is érdekelte a rajz, pályafutása alatt folyamatosan dolgozott kézműves technikákkal. A kiállítás alkotásain is látszik, hogy sok fotóba belefestett, kézzel színezte a printeket vagy montázst készített. A tárlat első képei az 1950-es vége, valamint az 1960-as évekből valók – ezt a korszakot a csehszlovák művészetben „az arany 60-as éveknek” is nevezik. Virágzott a kultúra, ekkor indult Milos Forman, Jirí Menzel és ekkor jelent meg a Tréfa című regény Milan Kunderától – hangzott el a sajtóbejáráson.
A kiállításon látható első Jan Saudek-kép 1958-ban készült, rajta két fiatal látható farmerben és bilincsben, a Hey Joe című fotón motoron jelenik meg Saudek bátyjával együtt a Moldva folyó partján – ezeken az alkotásokon a szerelem, a szabadságvágy, a hippikorszak tükröződik vissza – magyarázta a kurátor, kiemelve: már ekkor fontos Saudek számára az idősíkok egymásra helyezése és az életkorok összefüggései.
Tulipán Zsuzsanna kiemelte: ennek a korszaknak egyik legismertebb fotója a kiállításon is látható Élet (1966) című kép, amelyen félmeztelen, izmos férfi megható gyengédséggel szorít magához egy újszülött csecsemőt.
Saudek képein társadalmi realitást alig ábrázol, családtagjait viszont annál inkább: fotózta magát, testvérét, feleségét és modelljeit, fiai, Samuel és Dávid is gyakran szerepelnek a címekben.
Saudek az 1970-es évek közepén kezdte el színezni képeit, ekkor már beltéri fotókat készített, és arra törekedett, hogy a 19. és 20. századi esztétika megjelenjen a képeken. Saudek védjegye az ablakmotívum: ami az ablakon túl látható, azt kifesti vagy montázstechnikával rádolgozik – mutatott rá a kurátor.
A második teremben aktképei és megrendezett jelenetei láthatók, ezek a képek hozták meg számára a hírnevet. Az első, róla szóló monográfia 1983-ban jelent meg Élet színpada címmel. A kurátor szerint Saudek műtermét egyfajta színpadként használja, barokkosan túldíszített jelenteket rendez meg, parafrázisok jelennek meg alkotásain, de gyakran használja a „kép a képben” megoldást is.
Jan Saudek az 1990-es évekre vált világszerte elismertté. Több mint 400 egyéni tárlata mellett jelentős csoportos kiállításokon szerepelt. Fotói megtalálhatók a világ tekintélyes gyűjteményeiben.
A 7. Budapest Fotófesztivál programjait Somosi Rita szervező ismertette. Mint mondta, a rendezvény másik kiemelt tárlata „Itt van a város, vagyunk lakói.” címmel nyílik a Kiscelli Múzeumban április 13-án, a kiállításon 30 kortárs magyar fotográfus képei lesznek láthatók. A tárlat Budapest 150 emlékév programjait színesíti, központi témája pedig a főváros. A Petőfi 200 emlékévhez kapcsolódik a Random Galéria kiállítása, amelyen Petőfi személye és munkássága által ihletett fotókat lehet majd látni.
Külön bemutatkozási lehetőséget kapnak a 35 év alatti fotográfusok, az ő tárlatuk a K6 Galériában nyílik Fresh Meat címmel. Egyéni kiállításon szerepel Szilágyi Lenke (Artphoto Galéria), Fabricius Anna (TOBE Galéria), Vasali Katalin( B32 Trezor Galéria), Korniss Péter (Várfok Galéria), és a hagyományokat folytatva két új fotógyűjtemény mutatkozik be: a K.A.S. gyűjtemény (K.A.S. Galéria) és Bőhm József (KUBIK).
A nemzetközi alkotók idén is nagy hangsúlyt kapnak a rendezvényen a külföldi kulturális intézeteknek köszönhetően – mondta Mucsy Szilvia szervező. Ebben az évben a Koreai Kulturális Központban 12 koreai alkotó közreműködésével nyílik kiállítás hétfő este, másnap a K-SESSION elnevezésű programban az alkotókkal lesz beszélgetés, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen stúdiófotó-workshop várja az érdeklődőket.
A Budapesti Tavaszi Fesztivállal együttműködésben nyílik szabadtéri kiállítás a Városháza Parkban jövő pénteken. A felkért fotóművészek a főváros hétköznapi embereit mutatják be. Pár év kihagyás után idén is megrendezik Portfolio Review szakmai eseményt, amelyen fotográfusok kapnak szakmai véleményt munkájukról – hívta fel a figyelmet Mucsy Szilvia.
A Budapest Fotófesztivál május 14-ig várja programokkal a közönséget. További információ a https://www.budapestphotofestival.hu/ oldalon található.