Október 15-én mutatja be Thomas Bernhard, a múlt század második felének alighanem legjelentősebb osztrák regény és drámaírójának legismertebb színművét, A színházcsinálót a Miskolci Nemzeti Színház Keszég László rendezésében, Görög Lászlóval a főszerepben.
A színházcsinálóban a hatalmas szenvedélyű alkotó, az író-rendező Bruscon családjával az ausztriai falucskába, Utzbachba érkezik, hogy előadják halhatatlan remekművét, „A történelem kereke” című drámáját. A színház belvilágán messze túlmutató helyzetek nyomán a néző eldöntheti, hogy Bruscon személyében egy meg nem értett korszakos zsenit, vagy egy rettenetes despotát, egy önimádó dilettánst tisztelhetünk-e…
Bruscon hatalmas, sokszínű szerepe páratlan lehetőség és feladat az őt alakító színésznek – ez esetben Görög Lászlónak.
– Ez a darab minden olyan témát érint, ami ma is problémája a társadalomnak. Bernhard elképesztő „látnoki” képességekkel rendelkezett, hiszen ma az van, amit ő 1984-ben megírt. Vannak esztétikai és filozófiai megfejtések arról, hogy a világ miért halad abba az irányba, amelybe halad, valamint láthatók nagyon érzékeny és radikális családi jelenetek is ebben a darabban. Szerettük volna megmutatni, mekkora bűn az, ha a világ nagy problémáiról ilyen összetetten gondolkodó ember, mint Bruscon ennyire kicsinyes is tud lenni. Mindenképp szerettük volna felhívni a figyelmet arra, hogy a legfontosabb az, hogy otthon stabilitás legyen
– fejti ki Keszég László.
– Ez egy olyan darab, aminek ha nem fejtjük meg minden négyzetcentiméterét, akkor nem működik. Ezt nem akartuk megengedni. Görög László és a többi szereplő is nagyon komoly munkát fektetett ebbe a próbafolyamatba. Egy kis buborék született itt az utóbbi hetekben. Teljesen olyan volt ezt a színházi előadást csinálni, mintha 20 évvel ezelőtt lennénk, amikor még nem volt hat valóságshow minden hétköznap minden csatornán, ahol ugyanazt sulykolják belénk, hogy „ezt csináld, ezt gondold”
– magyarázza a rendező.
– Tisztán művészeti és színésztechnikai kérdésekkel tudtunk foglalkozni, hiszen ez egy komoly virtuozitást és bravúros színészi megoldásokat igénylő főszerep – mondja a rendező, aki kiemeli, a szöveg 90 százalékát a főszereplő mondja.