Ifjú géniuszok találkozása klasszikus zenekarokkal

Felfedezendő művek és művészek

A Müpa a kezdetektől küldetésének tekinti, hogy hazánk élvonalbeli szimfonikus zenekarainak koncertjein keresztül engedjen betekintést a klasszikus és kortárs zene eleddig rejtett vagy kevesebb reflektorfényt kapott értékeibe, egyúttal a jövő jelentős muzsikusaira irányítsa a figyelmet. A Felfedezések címet viselő koncertsorozat 2022/23-as alkalmain a Szegedi, a MÁV és a Miskolci Szimfonikus Zenekarral, illetve a Győri Filharmonikusokkal, valamint kiemelt érdeklődésre számot tartó, pályájuk elején járó hazai és külföldi tehetségekkel találkozhat a közönség. A zenetörténet megkerülhetetlen és közkedvelt alkotásai mellett ritkán hallható ínyencségek, és egy ősbemutató is helyet kapott a műsorban.

A sorozat első estjén a Szegedi Szimfonikus Zenekar mellett két ifjú tehetség mutatkozik be. Persze már nem is kell igazán fölfedezni őket, hisz mindketten többszörös versenygyőztesek. Egy-egy nagyszabású szólószámot játszanak. Kovács Gergely Schumann: a-moll zongoraversenyét, a dél-koreai csellista, Jeongheon Nam pedig Dvořák: h-moll csellóversenyét. Partnerük ezúttal a Szegedi Szimfonikus Zenekar, amely most kissé háttérbe vonul a két szólista mellett. A két népszerű versenymű mellé igazi ritkaságot választottak: Schumann: Faust-nyitányát.

Számtalan zeneszerzőt ihletett meg a Faust-téma, Gounod-tól Boiton és Berliozon át Lisztig, hogy csak a legismertebbeket említsük. Robert Schumann Jelenetek Goethe Faustjából című oratorikus kompozíciója csak szerzőjének halála után szólalt meg először, és nem vált a repertoár részévé. Ezúttal nyitányával ismerkedhet meg a publikum. Jól illeszkedik ehhez a másik Schumann-darab, a költői a-moll zongoraverseny. De ugyanezt a korszakot és romantikus világot jelenti Dvořák varázslatos dallambőségű csellóversenye is. Ezeknek a koncerteknek a műsorát a szólisták és a Müpa közösen választják ki, a zenekar pedig ennek ismeretében illeszt hozzá egy saját számot.

– Schumann zongoraversenye sokkal rövidebb, mint Dvořák csellóversenye, ezért kézenfekvő volt, hogy ahhoz kössük a mi darabunkat – mondja Gyüdi Sándor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgatója, a koncert karmestere. – Alkalmazkodni akartunk a sorozat címéhez, a Felfedezésekhez, ezért választottam ezt a ritkán játszott darabot a sokkal ismertebb Manfréd-, vagy Genovéva-nyitány helyett. Érdekesség, hogy ezt a csellóversenyt játszottuk már egy másik dél-koreai szólistával a szegedi Szent Gellért Fesztiválon. Kovács Gergelyt viszont meghívtuk a most kezdődő évadunkba, 2023 áprilisában Liszt Haláltáncát fogja játszani Szegeden. Egy magyar szimfonikus zenekarnak fontos, hogy rendszeresen föllépjen az ország első koncerttermében. Megnyitása után a Müpa indított egy Szimfonikus körkép című sorozatot a hivatásos zenekaroknak, amelyben mi is többször fölléptünk. Ez alakult át a mostani sorozattá. De ebben az évadban még kétszer hallhatnak itt bennünket. Novemberben és februárban is mi játszunk két-két alkalommal a Szegedi Kortárs Balett estjén, amely Bartók Concertójára készült. Ők gyakori vendégek a Müpában. A modern táncegyüttesek legtöbbször stúdióban fölvett zenére, sokszor montázsra táncolnak. Mi azonban néha szövetkezünk velük, és az élőzenés táncest mindig különösen izgalmas.

Kovács Gergely Békéscsabán született, zongoratanár nagymamája segítségével kezdett zenét tanulni négyéves korában. Tizenkét évesen az Országos Nyíregyházi Zongoraverseny Nagydíjasa lett, ezzel egy időben felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Különleges Tehetségek Osztályába, ahol Keveházi Gyöngyi és Eckhardt Gábor vették szárnyaik alá.

2010-ben harmadik díjat nyert Szerbiában az Isidor Bajic Nemzetközi Zongoraversenyen, 2013-ban az olaszországi Pietro Argento Nemzetközi Zongoraversenyen első díjat, majd elnyerte a Gundel Művészeti Díjat is. 2015-ben Santanderben, a World Piano Teachers Association nemzetközi zongoraversenyén nagydíjat nyert.

Koncertezett Hollandiában, Németországban, Olaszországban, Szlovákiában, Spanyolországban, Erdélyben, Indonéziában és New Yorkban. 2018-ban a Budapesti Nemzetközi Chopin Zongoraversenyen 2. díjat nyert, úgy, hogy az első díjat nem adták ki. Ezt követően Junior Príma díjjal jutalmazták. 2020-ban átvehette a Cziffra Fesztivál Tehetség-Díját. Kedvencei Liszt zongoraművei.

„Néhány centiméterrel a föld felett járok”

– mondta magáról egy korábbi interjúban.

Jeongheon Nam a szentpétervári Korszakov Konzervatórium zeneiskolájában végzett, majd a Koreai Nemzeti Művészeti Egyetemen folytatta tanulmányait, ahol 2013-ban diplomázott. Különböző zenekarokkal dolgozott együtt, mint az Orosz Nemzeti Filharmonikusok, az Incheon Filharmonikus Zenekar, a Vivaldi Kamarazenekar, valamint olyan termekben lépett föl, mint az orosz Sosztakovics-terem és a Rimszkij Korszakovszkij Konzervatórium terme.

Első díjat nyert a The Music Association of Korea és a The Strad Korea versenyeken, harmadik díjat a Joongang Music Concours-on.

A koncert szeptember 29-én este fél 8-kor kezdődik, előtte fél 7-től Előhang címmel a fellépő művészekkel beszélget Becze Szilvia, és megismerkedhetnek a műsorra kerülő művekkel is.

Megosztás: