Az idén nyolcvanéves Barbra Streisand karakterét idézi meg a Müpa Fesztivál Színházában a Kozma Orsi Quartet a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekarral és Szabó Kimmel Tamás színművésszel. Az augusztus 28-ai Barbra Streisand! – és én? esten a kétszeres Oscar-díjas, kilencszeres Golden Globe-díjas amerikai énekes- és színésznő repertoárját a jazz oldaláról közelítik meg az előadók. A koncert apropóján Kozma Orsi énekesnővel beszélgettünk Barbra Streisandról, a színészet és az éneklés kapcsolatáról, valamint arról, hogyan készülnek az estre.
– Mikor és hogyan jött az ötlet, hogy egy zenés esten idézzétek meg Barbra Streisand zenéjét?
Évek óta érlelődik bennem az ötlet. Barbra gyerekkori kedvencem. Csak idő kérdése volt, hogy mikor születik meg ez a műsor. Nagy segítségemre volt Zöldi Gergely barátom, akivel öt évvel ezelőtt a Woody és a swing estemet is összeraktuk. Gergő is nagy rajongója Barbra Streisandnak. Több mint húsz koncertjén volt világszerte és különösen otthonosan mozog az életművében. A műsorban helyet kaptak kevésbé ismert dalok is abból az időszakból, amikor Barbra a pályája elején jazz-sztenderdeket énekelt kisebb klubokban, emellett természetesen felcsendülnek a nagy slágerek is, mint a The Way We Were, a People vagy az Evergreen.
– Az est címe arra enged következtetni, hogy személyes hangvételű koncertre számíthat a közönség. A Müpa blogjának adott interjúban említetted, nem az a célod, hogy „utánozd” Streisand stílusát.
Nem célom, hogy úgy énekeljek, mint Barbra. Nem is lennék rá képes. Inkább a jazz oldaláról közelítjük meg a zenéjét. Jó barátom, Cseke Gábor zongoraművész lesz az est zenei vezetője. Hárs Viktorral, a Kozma Orsi Quartet basszusgitárosával és bőgősével hangszerelik, gondolják újra a dalokat. Akadnak olyan számok, amiket nem szabad és nem is lehet áthangszerelni. Az, hogy a saját értelmezésemben adom elő a dalokat, már önmagában sajátos stílust ad az estnek. Nagyon kellemes, jazzel megtűzdelt koncert lesz.
– Mi alapján választottátok ki az est vendégelőadóját?
Barbra rengeteg duettet énekelt, főleg férfiakkal. Az estnek erős dramaturgiai szála is lesz, történetek, párbeszédek színesítik majd a műsort. Ehhez olyan partnert kerestünk, aki kellően karizmatikus, színészként és énekesként is magas szintet képvisel, Szabó Kimmel Tamás pedig ilyen előadó.
– Említetted, hogy már gyerekként nagy hatással volt rád Barbra Streisand. Fel tudod idézni, hogy mi fogott meg benne?
A hangja, a kifejezőereje. Sosem felejtem el, amikor gyerekkoromban először találkoztam a zenéjével. Édesanyám feltett egy válogatáslemezt, én pedig a szobámból meghallottam és elindultam a hang irányába. Tátott szájjal figyeltem és kérdeztem édesanyámat, hogy ki ez. Előtte nem hallottam senkit így énekelni. Különleges és meghatározó az előadói stílusa. Elképesztően gazdagon énekel. Később, amikor beleástam magam a munkásságába, világossá vált számomra, hogy nem csak kiváló énekes, de nagyszerű színésznő is. Barbra zenéje volt az egyik olyan impulzus, aminek hatására elindultam a musical és a színészet irányába.
– Van olyan, amit a színészetből tanultál meg és énekesként is hasznosítani tudsz? Van metszéspont a színészet és a zene közt?
Pályám során számos előadáson, koncerten dolgoztam és sok emberrel találkoztam. Különböző hatások értek, amik előadóként is formáltak. Attól függően, hogy épp milyen formációban lépek színpadra, teljesen más stílusban kell énekelnem. A jazzben nagyon szeretem az improvizációt, és hogy feszegethetem a saját zenei határaimat. A színházi musicalek teljesen másfajta jelenlétet igényeltek. Színészileg is meg kellett mutatnom magam, táncolni kellett és prózát mondani. Úgy érzem, ezek mind összeadódtak, plusz az évek során megszerzett rutin, és így alakult ki a jelenlegi stílusom. A mai napig van bennem egy kis drukk a koncertek előtt. Akkor lenne baj, ha nem így lenne. Izgulok, hogy milyen lesz a koncert, hogyan reagál majd a közönség.
– Egy interjúban említetted, hogy alapvetően szorongó alkat vagy. A színpadon is szorongsz?
Ez leginkább a pályám elején volt jellemző, amikor sok mindent befelé éltem meg, ma már szerencsére kinőttem ebből. Amikor felmegyek a színpadra, a megfelelési kényszer okozta negatív gondolat és szorongás átváltozik. Rengetegféle érzést felold bennem a színpad, és az izgalom doppinggá változik.
– Énektanárod, Kovács Brigitta énekművész segíti a koncertre való felkészülésed. Milyen szakmai tanácsokkal látott el?
Brigittával több mint húsz éve együtt dolgozunk. A kezdetektől fogva segíti a pályámat. Hetente egyszer vagy kétszer gyakorlunk. Sokszor technikai kérdésekben is kikérem a véleményét. Nem csak az énektanárom, de a mentorom, a pótanyám és a pszichológusom is. A test és a lélek összefügg. Ha valaki lélekben egészséges és kiegyensúlyozott, akkor testileg is, és sokkal jobban tud énekelni. A Barbra Streisand! – és én? est kapcsán nem kértem ki külön a véleményét. Bennem alakul ki a koncepció, hogy melyik dalt hogyan adom majd elő, miként értelmezem
– Egy hónap van hátra az estig. Mesélj egy kicsit az előkészületekről és a próbákról!
Kiválogattuk Gergővel és Gáborral, mi lesz az est gerince, Gergő kitalálta és felépítette a koncert menetét, sokat ötleteltünk, beszélgettünk. Majd Gáborral a zongoránál megnéztük , átjátszottuk a dalokat, rengeteget beszélgettünk arról, merre kéne vinni egy-egy dalt. Gábor és Viktor már dolgoznak a hangszereléseken, majd következnek először a kiszenekaros próbák. Itt véglegesítjük a dalok szerkezetét, és itt tudjuk kidolgozni, illetve itt tudom a zenészek segítségével csiszolgatni az előadásmódot. Végül jönnek az összpróbák és a főpróba a vendégekkel, hogy aztán augusztus 28-án egy vadonatúj, kész produkcióval lepjük meg a kedves közönséget.