Kedden megkezdődött a cannes-i filmfesztivál, a világ talán leghíresebb filmes eseménysorozata.
„Kedves barátaim, jöjjünk ki együtt ebből a sötétségből”
– mondta az ünnepélyes megnyitó háziasszonya, Virginie Efira francia színésznő.
A tavalyi, kivételesen júliusban rendezett fesztiválon a szokásosnál jóval kisebb volt a közönség, néha szinte kongtak a termek az ürességtől. Maszkot viseltünk, rendszeresen teszteltünk, Thierry Frémaux fesztiváligazgató hagyományos puszis köszöntője is elmaradt, és a karanténszabályok miatt egész országok képviselői kényszerültek távolmaradásra: alig voltak jelen amerikai, brit és ázsiai filmesek és újságírók. Idén azonban a szakma és a mozirajongók is fokozott lendülettel tértek vissza a Croisette filmes szentélyeibe: a palotában azt rebesgetik, hogy a 2019-es létszámnál 20 százalékkal többen vagyunk idén. Mintha a Covid csak egy rossz álom lett volna.
A keddi nyitóceremónián, amelyen az A-listás sztárok tucatjai vettek részt, élő adásban az egykor színészként tevékenykedő ukrán elnök is bejelentkezett. Zelenszkij Chaplin Diktátorából is idézett megható és lelkesítő beszédében, a közönség pedig álló ovációval és nem szűnő tapsviharral fogadta. Ezután Forest Whitakert, aki 34 éve nyerte meg a legjobb színésznek járó díjat a fesztiválon, életműdíjjal, azaz Tiszteletbeli Arany Pálmával tüntették ki. Végül levetítették a nyitófilmet, a Cannes-ban rendszeresen versenyző Michel Hazanavicius francia rendező Final Cut című zombivígjátékát, amely egy japán film komikus remake-je, és egyben bizarr óda a filmművészethez. A film eredetileg Z címen futott volna, de a háború és annak hírhedtté vált szimbóluma miatt végül Final Cutra módosították.
Nem Forest Whitakeré lett az egyetlen Tiszteletbeli Arany Pálma idén. A Top Gun: Maverick premierjére érkező Tom Cruise-t is kitüntették a rangos életműdíjjal, ráadásul meglepetésként. Az ikonikus film várva várt folytatásának tiszteletére a vörös szőnyeges premier előtt piros, fehér és kék füstcsíkot festő vadászgépek jelentek meg a cannes-i égbolton a fesztiválpalota felett, ami nem aratott maradéktalan sikert: többen ízléstelennek nevezték ezt a show-elemet a jelenlegi háborús helyzetben.
Az idén hatvanadik születésnapját ünneplő, remek formában lévő Tom Cruise pályáját egy 13 perces, mesterien összevágott klipben is összefoglalták, amelyben minden egyes filmjéből láthattunk egy-egy legendás jelenetet. A premier előtti délután Tom Cruise ezerfős közönség előtt beszélgetett a fesztiváligazgatóval, Thierry Frémaux-val a fesztiválpalota Debussy termében.
A Top Gun: Mavericket hatalmas ünneplés fogadta. Cannes-ban a vörös szőnyeges premiereken nem ritka a percekig tartó álló ováció, de ezúttal még a szokásosnál is hosszabbra és lelkesebbre sikerült a tapsvihar. A közönség, különösen a sajtóvetítések mindent látott nézői gyakran cinikusan fogadják a nagy stúdiófilmeket egy olyan, elsősorban a szerzői filmekről híres fesztiválon, mint Cannes, de a Top Gun: Maverick láthatóan meglágyította a szíveket. És nem véletlenül: ez a film tényleg egy pillanatra sem okoz csalódást. Akciódús és érzelmes, intelligens és vicces; elmések a párbeszédek, szuperül sikerültek a színészi alakítások és a fényképezés is fantasztikus, Tom Cruise sármja pedig egyenesen ellenállhatatlan. Joseph Kosinski rendező tökéletes arányban adagol minden hozzávalót, mintha egy pszichológusokból álló stáb írta volna fel receptre, hogy hogyan érhető el a legnagyobb hatás, és hogyan ülhetünk fel úgy egy olyan hullámvasútra – vagyis a hangsebességnél is gyorsabban süvítő repülőre –, hogy mindig a megfelelő pillanatban váltsunk az emelkedettség, a meghatottság, a kacagás és az izgalom érzése között. Minden percét öröm volt nézni ennek az örömrepülésnek, ami remekül megalapozta az eljövendő cannes-i napok eufórikus hangulatát.