Hatodik évadával folytatódik a Müpa Jazzrajongók sorozata, amelyben a honi kulturális élet válogatott szereplői vallanak dzsessz iránti rajongásuk mibenlétéről, némi zenés körítéssel. Az estek háziasszonya, a színésznőként és énekesnőként egyaránt csodás Náray Erika korábbi beszélgetőpartnerei között olyan kiváló alkotókat találhatunk, mint Dragomán György, Szinetár Miklós, Sándor Pál, Scherer Péter, Nyáry Krisztián, vagy éppen a gyerekverseit egyszer a dzsesszhez hasonlító Szabó T. Anna, de persze nem egyszer találkozhatott „szakmabeliekkel” (tehát zenészekkel) is a lelkes közönség.
Amikor 2016 őszén megszületett a Jazzrajongók ötlete, a szervezők elsősorban azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy a szellemi élet különböző területeiről érkezett kedvenceikkel folytatott beszélgetéseken keresztül közelebb hozzák e tévesen rétegzenének kategorizált műfajt a közönséghez és lefejtsék róla a megközelíthetetlenség, a „nehezen érthetőség” mítoszát. A beszélgetések szüneteiben kiváló zenekara (Juhász Attila zongorista, Frey György basszusgitáros és Berdisz Tamás dobos, művészeti vezető) élén a vendégek kedvenc dzsessz-darabjaiból – alkalmanként akár az érintettek bevonásával – izgalmas válogatásokat prezentáló Náray Erika így fogalmaz:
„Nekem a dzsessz a legizgalmasabb zenei műfaj, és mivel a zenészeim egytől egyig csodás muzsikusok, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy minden fellépésen átélhetem a szabadság, a felszabadultság és a kreativitás legszebb pillanatait.”
A már említett zenészvonalat erősíti a február 24-én érkező Szalóki Ági is. A népszerű énekesnőt elsősorban népzenei, illetve gyermekeknek szóló produkcióiról ismerheti a nagyérdemű, de semmiképpen sem érdemes elfelejteni, hogy már tizenévesen olyan (dzsessz)muzsikusokkal dolgozott együtt, mint Szakcsi Lakatos Béla, Dés László és Horváth Kornél.
Az erdélyi roma gyökerek mellett a klasszikus zenével is korán megismerkedő, Liszt-díjas énekesnő kezdeti sikereit az Ökrös együttesben, illetve a kárpát-medencei és balkáni világzenét játszó Besh o droM soraiban érte el, majd két évtizede pedig önállóan, saját zenekara élén gyarapítja a magyar kultúra értékeit.
Ági nemrégiben belekóstolhatott az anyaság örömeibe is, nem véletlen hát, hogy aktuális tervei között a legifjabb generációk művészeti oktatása prominens szerepet tölt be.
„Nagy lehetőséget látok a zene és a költészet, valamint a múlt és a történelem megismerésének összekapcsolásában, és abban, ahogy mindezt meg lehet szerettetni a gyerekekkel”
– mondja. De ezen az estén egyértelműen a dzsesszé lesz a főszerep, és biztosak lehetünk benne: az annak idején A vágy muzsikál című, Karády Katalin-átiratokat tartalmazó lemezével a műfaj elmúlt tizenöt évének legsikeresebb albumát produkáló énekesnő nemcsak beszélni fog, de a zenei élmény fokozásához is hozzájárul majd Náray Erika társaként.
Napra pontosan egy hónappal Szalóki Ági után Lukács Miklós cimbalmos lesz a Jazzrajongók vendége. Bár hangszere távolról sem számít alapkelléknek egy dzsessz-zenekarban, a Prima-díjas muzsikus nyugodtan vallhatja magát (legalább részben) dzsesszistának is, hiszen több évtizedes pályája során a műfaj olyan óriásaival zenélhetett együtt, mint Charles Lloyd, Archie Shepp, Steve Coleman, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine vagy Frank London.
Április 28-án egészen különleges vendég érkezik a Bohém Rendezvényhelyszín színpadára. Az írói munkásságáért 2006-ban József Attila-díjjal jutalmazott Boldizsár Ildikó mesekutató, meseterapeuta társaságában egyebek mellett azon is elgondolkodhatunk, van-e összefüggés az állandóan formálódó népmesék, illetve a muzsikusok improvizációi által mozgásban lévő dzsessz-tételek között.
A sorozat tavaszi záróakkordja pedig újra egy kiváló zenész, Gryllus Dániel nevéhez fűződik majd, aki a legendás Kaláka együttes egyik alapítójaként az egyetemes népzenei és klasszikus zenei tradíciók beható ismerete mellett a költészetre is felesküdött anno. S hogy hol jön a dzsessz ebbe a képletbe? Május 26-án ez is kiderül majd a művészi hagyományt a következő generációnak – vagyis a szintén zenész Samu fiának és színésznőként elismert lányának, Dorkának – is továbbadó csellista, zeneszerző történeteiből.