Kifinomult ízléssel töltött atombomba

HEGEDŰS 2: A KIFINOMULT ÍZLÉSSEL TÖLTÖTT ATOMBOMBA, AVAGY A VIZUÁLIS LÉTMINIMUM ALATTI ÉLET, VÁRAKOZÁSSAL TELI BUSZMEGÁLLÓI

Az internet képtárából kölcsönzött, szleng értelemben, már önmagában is szürreális, a vizuálisan érzékenyek számára pusztító hatású építmények, H2 mű-tőasztalán, professzionálisan transzformálva, művészettörténeti értelemben is szürreálissá váltak. Ezt többnyire oly módon tette, hogy a kép saját testrészeit, (képrészleteit), átültette az alap képekbe. A képlelet feloldódik a képzeletben. A létrejött transzplantált művek által, túl az esztétikán, a vizuális létminimum alatti élet várakozással teli buszmegállóiban, utazást tehetünk a művészet valószínűtlen valóságában.

(Asszociáció: Beatles, John Lennon-Paul McCartney: Varázslatos, misztikus utazás, Magical Mystery Tour, John Lennon-Paul McCartney: Vissza a Szovjetunióba, Back int he U.S.S.R.)

A sorozatfolyam Hegedűs 2, a szocializmus témakörének harmadik, befejező végállomása.

A nagy fehérvári árvíz

és a Szocialista szürrealizmus titokzatos bája című konceptuális műveletei, az összesen 156 képből álló képanyag, egyben a múlt vizuális korlenyomatának emlékezete.

———————————————————————————

HEGEDŰS 2: Szocialista szürrealizmusa

https://youtu.be/5hLliAtFZgA  A Nagy Fehérvári Árvíz https://youtu.be/iOdLZZAm0TQ   The great Fehérvár flood

https://www.youtube.com/watch?v=D9ZQw1de9Qg  LeninDali

https://kultura.hu/hegedus-2-laszlo-kiallitas/Riport a kiállítás kapcsán

———————————————————————————————————————-

A VIZUALISTA Hegedűs 2 László képképzőművész szocialista szürrealizmusának prágai bevonulása

Hegedűs 2 egy multimediális művész. Munkássága létezésünk legfontosabb aspektusait érinti – az idő múlását, az örökkévalóságot és az emlékezést. Hegedűs alkotásaiban egyformán jelen van a képi és a tartalmi összetevő; gyakran említik meg a filozófiát munkásságával összefüggésben – minden műve egyfajta filozófia gyakorlat, vagy filozófiai esszé.

Hegedűs 2 konceptuális művészetéből most A szocialista szürrealizmus című vizuális szimfóniáját mutatják be Prágában. A kollázs és a fotómontázs a 20. század egyedülálló találmánya, amely lehetővé teszi olyan dolgok összekapcsolását, melyek látszólag nincsenek összefüggésben. Azonban Hegedűs 2 fotómontázsai mások. Néhány kivételt leszámítva, nem a kontrasztra, vagy az ellentétekre épít, az egyes képi elemek inkább egymást erősítik, kiemelik, egyfajta mágikus elemet hordoznak – a mágikushoz még visszatérek. A kiállított munkák témája a szocializmus időszakának víziója, de ha megnéznék a nagy világválságot követő új Amerika építését, vagy a jelenkori Kínáét, akkor ezen képek vizuális hasonlósága félelmetesen hasonló lenne. Mindent egybevetve az univerzális képi sémák megzavarása Hegedűs 2 egész munkásságát végig kíséri.

Visszatérve a kiállított kollázsok egyes formális elemeihez, meg kell említenünk a részletek és a színek fontosságát, valamint a szöveg és a kép kapcsolatát.

Mi csehek azt mondjuk, hogy a szépség a részletekben rejlik, itt viszont azt mondhatjuk, hogy a fontosság a részletekben rejlik. Hegedűs 2 finom beavatkozással, apró gesztusokkal, látszólag csak gondolatban változtat meg valamilyen helyzetet, a történés jelentését, amely a való világban teljesen egyértelműnek tűnik. Az eredetileg jelentéktelen részlet átalakulása után a nézőnek egyszeriben teljesen új látásmódot és asszociációt ad. Hegedűs egy szofisztikált játékot játszik a nézővel, mondhatni egy vizuális visszhang segítségével – a motorkerékpár alakjának a visszhangja, a cseresznye levitálása, a gyümölcsös ládák váratlan nyugtalanságot hoznak létre, és lényegében transzformálja a képi tér fogalmát, amely megváltoztatja a klasszikus perspektívát.

A néző látásával való kommunikáció folyamatában a részletekhez hasonló szerepet játszanak a színek. Archaikus, távoli és kissé nosztalgikus – ugyanakkor telítettségével és intenzitásával sokkal valódibb, mint a reális világban. Ezzel szemben a fekete-fehér, rajzolt fotómontázsok radikálisabbak, szürreálisabbak, ráadásul ezeket egy látszólag nem összefüggő szöveg illusztrálja, melyek kommunista dalok töredékeit idézik.

Hegedűs 2 műveire leginkább a mágikus realizmus a jellemző. A kiállított képeken minden valóságosnak tűnik, vagyis szinte már- már hihető. Fotómontázsai jellegzetes vizuális versek, személyes emlékek, melyeket látvánnyal teremt meg. Nem a realitás töredékei ezek az életnek, hanem sokrétegű történetek pillanatai, amelyeket gyanítunk, de amelyeket teljességükben nem tudunk felfogni, ennélfogva annál intenzívebben vésődnek a tudatunkba. Egy végtelen szellemi kaland, a megértés utáni vágy, kimondani a kimondhatatlant, valamit a kollektív emlékezetből. Mindenesetre Hegedűs 2 a néző észlelésével művészien játszik és folyamatosan változtatja a játék szabályait.

Nagyra értékelem, hogy ezt a kiállítást most itt láthatjuk a Prágai Magyar Intézetben. Hegedűs 2 László univerzális vizualitása geográfiai határokon túli értelmezésben a kortárs európai művészet legjobbjaihoz tartozik.

(Helena Musilová a Prágai Nemzeti Galéria és a Kampa művészettörténésze, 2017. november 14. Prágai Magyar Intézet)

https://artportal.hu/program/a-kifinomult-izlessel-toltott-atombomba-avagy-a-vizualis-letminimum-alatti-elet-varakozassal-teli-buszmegalloi/

http://fotomuzeum.hu/kiallitasok/hegedus_2_laszlo_a_vizualis_letminimum_alatti_elet_varakozassal_teli_buszmegalloi

https://h2l.hu/wp/?page_id=397

Megosztás: