Szűcs Attila: A festészet is játék, de minden játék akkor izgalmas, ha komolyan vesszük

Szűcs Attila legújabb kiállításán és legfrissebb festményein egyszerre nagyon sok minden történik. Bruno Latour igencsak régi (múlt századi), de újabban egyre divatosabb kifejezésével élve a festett képek kvázi objektumként működnek. Egyszerre tűnnek konkrét és teoretikus tárgynak, valódi és képzeletbeli helynek, elvont és valós térnek is, ahol különféle dolgok – tárgyak, képek, metaforák, világnézetek, valamint organikus és anorganikus elemek – találkoznak össze egymással

írta A kétely és csodálkozás bősége című kiállításról Hornyik Sándor művészettörtész.

Szűcs Attila festményei a világ számos múzeumában és galériáiban szerepeltek. A május 27-én megnyílt tárlata a Deák Erika Galériában kapott helyet, ahol utoljára az Inside the Black Box című kiállítással jelentkezett 2018-ban. A kétely és csodálkozás bősége tárlaton a Munkácsy Mihály-díjas festő tíz képét láthatja a közönség, melyek olaj/vászon technikával készültek. Szűcs Attila szerint a most kiállított munkáiban közös, hogy stilisztika, megjelenés tekintetében egységet mutatnak, ugyanakkor nincs olyan tematikus váz, melyre fel lehetne fűzni őket. A festmények mind idén készültek el, ám volt, aminek jóval korábban kezdett neki.

Szűcs Attila tárlatvezetése a Deák Erika Galériában – fotó: Várkonyi Zsolt

A legidősebb képem a raktárban van, tizenegy éve kezdtem el. Sokan mondják, hogy egy festményt lehetetlen befejezni. Ez velem is gyakran előfordul.

A galériába lépve a legtöbb látogatónak a „Játékok, bimbók, koponyák” című képen akadt meg először a szeme. A nagyméretű festményen sokan bombafelhőt véltek felfedezni a gyermekjátékok hátterében, akadt azonban olyan is, aki kifejezetten barátságosnak találta a vörösen “világító” alkotást.

Szerettem volna leválasztani az eredeti, általánosan elfogadott asszociációs körtől. Mintha egy tömegkatasztrófa végkimenetelét figyelnénk. Ez visszacsatol a festmény zsánerére, a csendéletre, hiszen a kifejezés eredete a natura morta, azaz halott természet. Számomra minden kép meditációs objektum. Állandó mozgásra késztetik a nézőt, mint ez a kép is. Ha a néző közelebb lép az alkotáshoz, olyan apróbb részleteket fedezhet fel, amiket távolról nézve nem láthat

Fotó: Hegyháti Réka

– mondta a festőművész, hozzátéve, hogy kétgyermekes apaként rendszeresen találkozott a szétdobált játékok látványával, mely időnként nyomasztóan hatott rá.

A túl sok játékkal a gyerek sem tud játszani.  Mindig láttam benne valami fenyegetést. Talán ez a gondolat jelent meg áttételesen a festményen. Szokták mondani, hogy az élet maga a játék. A festészet is játék, de minden játék akkor izgalmas, ha komolyan vesszük

A Kristályosodó szén című képen az alkotó olyan színes felületet álmodott meg, melyen valójában semminek nincs önálló színe. A festészet egyik felvetése érdekelte, hogy miként lehet egy felületen megjeleníteni a színességet és a színtelenséget. A műhöz egy gyémántfejdíszt ábrázoló fotó adta a kiindulási pontot. A művész festés közben megfordította a képet, hogy megnehezítse a látogató dolgát az objektum beazonosításában. Ezt a megoldást több alkotásnál is alkalmazta.

Fotó: Hegyháti Réka

A gyémántnak nincs színe. Csupán illúzió, hogy prizmaként töri a fényt. Ilyen értelemben a szín is csak illúzió. A sötét háttér még inkább ráerősít erre. Ez a dinamika mozgatja a festményt

A Medium című művet az 1920-as évek spiritiszta szeánszaim „ektoplazmát” hányó médiumait ábrázoló fotók ihlették, melyek nem valódiak, de rendkívül látványosak.  Szűcs Attila a képhez hátulról megvilágított orvosi gumikesztyűket is felhasznált, amivel, ha nem is direkt módon, de a járványhelyzetre utal.

A kiállítás július 30-ig látható a Deák Erika Galériában.

A kiállítást 3D-s galériában is körbe lehet járni erre a linkre kattintva.

Megosztás: