MTI/Szerk. avatar
2020. szeptember 4. /
, ,

Kelemen Barnabás és Zombola Péter átvették a Bartók-Pásztory-díjat

Átvette a tavasszal neki ítélt Bartók-Pásztory-díjat Kelemen Barnabás hegedűművész és Zombola Péter zeneszerző csütörtökön a Zeneakadémián.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem minden évben március 25-én, Bartók Béla születésnapján hozza nyilvánosságra a zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory Ditta végrendeletében alapított díj két kitüntetettje, egy-egy magyar anyanyelvű előadóművész és zeneszerző nevét. A díjban azon személyek és együttesek részesülhetnek, akik munkásságukkal hozzájárulnak a zeneművészet fejlődéséhez.

A koronavírus-járvány miatt most megtartott ünnepségen Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a díj kuratóriumának elnöke adta át az elismeréseket.

„Feladatunk és kötelességünk, hogy az 1984 óta minden évben odaítélt díj örökségét hordozzuk”

– emelte ki Vigh Andrea. Az intézmény rektora kitért arra, hogy a Zeneakadémia a Bartók Világverseny alapítójaként idén zeneszerzőversenyt hirdetett, amelyre 59 országból 348 pályamű érkezett.

A Bartók-Pásztory-díjról határozó kuratóriumban Vigh Andrea mellett az intézmény oktatói vesznek részt: Fekete Gyula Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, tanszékvezető egyetemi tanár, nemzetközi és tudományos rektorhelyettes; Kutnyánszky Csaba karvezető, tanszékvezető egyetemi tanár, oktatási rektorhelyettes; Onczay Csaba Kossuth-díjas gordonkaművész, professor emeritus; Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester, címzetes egyetemi tanár; Hőna Gusztáv Liszt-díjas harsonaművész, professor emeritus, valamint Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, tanszékvezető egyetemi tanár.

Az idei egyik díjazottról, Kelemen Barnabás hegedűművészről, a Zeneakadémia tanáráról méltatásában Medveczky Ádám kiemelte: a főiskolai növendékzenekarban látta először, a második hegedű első pultjánál ült.

„Mozart-áriákat kísértünk, felfigyeltem, ahogy együtt lélegzik a fúvósokkal, a szólistával. Ideális kamaramuzsikus. Nagyszerű vonósnégyesével fantasztikus koncerteket adott. Kérlelhetetlenül igényes, úgy is mint tanár és mint partner”.

„Talán az eddigi legkülönlegesebb díj ez számomra, mert Bartók a legközelebb áll hozzám a zeneszerzők közül”

– mondta Kelemen Barnabás. A művész köszönetet mondott mások mellett első tanárának, Baranyai Valériának, Perényi Eszternek, akitől a Zeneakadémia előkészítő tagozatán tanult, valamint a néhai Kocsis Zoltánnak, hogy rögzíthette Bartók valamennyi hegedűversenyét.

A másik 2020-as díjazottról, Zombola Péterről Fekete Gyula írt laudációt, amelyben a magyar zeneszerzők középgenerációjának különleges alakjaként említi a kitüntetettet. „Zombola tanárai, Orbán György és Jeney Zoltán kifürkészhetetlen alkotói szabadságát, illetve rigorózus szerkesztettségét vegyíti, műveinek központi gondolata a transzcendens keresése, a törekvés annak megszólaltatására hangokkal. Tanárként érzelmileg is bevonja hallgatóit, a társművészetek között pedig igyekszik hidat verni” – emelte ki Fekete Gyula.

Zombola Péter köszönetet mondott Fekete Gyulának, akitől a hangszerelés csínját-bínját leshette el, a Zeneakadémia intézményének az ott töltött évekért, valamint Bartók Bélának, akinek csodálatos muzsikájával hatévesen, egy szolfézsórán találkozott.

Kelemen Barnabás 1978-ban született, 2001-ben diplomázott a Zeneakadémián, ahol 2005 óta tanít, emellett a Kölni Zene- és Táncművészeti Főiskola professzora. Számos fesztiválon és koncertteremben játszott világszerte, köztük az amszterdami Concertgebouw-ban, a londoni Wigmore Hallban és a New York-i Carnegie Hallban. Eddig tizenhét szólólemeze jelent meg; megnyerte többek között a salzburgi Mozart-versenyt, a Kelemen Kvartettel pedig a Pekingi Nemzetközi Zenei Versenyt. Kossuth-díjas, megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét.

Zombola Péter 1983-ban született, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen 2006-ban kapta kitüntetéses zeneszerzői diplomáját, később zeneelmélet-tanári oklevelet, doktori fokozatot szerzett, 2018-ban pedig habilált. Számos művét mutatták be fesztiválokon, kísérőzenéket ír magyar és külföldi filmekhez. Elsősorban kórus- és zenekari művei, valamint oratorikus és színpadi kompozíciói jelentősek, fő művei közé tartozik a Requiem (2012), a Passió (2015) és az Echo (2019) című opera. Erkel-díjas, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi docense.

Megosztás: