A Szerk. avatar
2020. augusztus 13. /
, ,

Megtartják Kismartonban a szeptemberi Herbstgold fesztivált

Hagyományokról, újításokról és a Kelet varázsáról – A 2020. szeptember 9-20. között megrendezendő kismartoni HERBSTGOLD Fesztivál a tradíciók témáját járja körül.

Haydn, önfejű tanítványa, Beethoven, valamint az orientális zenének a bécsi klasszikától napjainkig tartó hatása állnak a fesztivál gazdag programjának középpontjában: összesen 13 koncert, egy félszcenikus operaelőadás, egy filmvetítés, zongora-maraton és kifejezetten erre az alkalomra készülő képzőművészeti alkotások – szobor és videómunkák – színesítik a kínálatot.

A fesztivál csúcspontjai közé Beethoven C-dúr miséje, Haydn A váratlan találkozás című operája – amely hét évvel Mozart Szöktetés a szerájból című műve előtt az orientális egzotikumot idézi –, valamint Fazil Say Nicolas Altstaedtnak ajánlott csellóversenyének ősbemutatója tartoznak, ez utóbbi természetesen Altstaedt előadásában.

A fesztivál ismét vendégeként köszönti Sir Schiff András zongoraművészt, lesz jazz, roma és balkáni zene. A programot színesíti a Pan’O Gusto gasztronómiai fesztivál (szeptember 12-13.), a HERBSTGOLD elmaradhatatlan része. Természetesen az összes program a pandémiára vonatkozó szabályok legszigorúbb betartásával zajlik.

Joseph Haydn és Ludwig van Beethoven kapcsolata nem egy egyszerű tanár-diák, hanem egy komplex, megszakításokkal és elutasításokkal tarkított emberi és zenei kapcsolat volt. Hol követték ifjú és mestere a hagyományokat, és mikor lázadtak fel ellenük? Mit hoz létre és vált ki az egyik oldalon Haydn, és mit tanul ebből a tanítvány, Beethoven, amennyiben lezárja a bécsi klasszikát, sőt túlnő azon – a viszony kettejük között mindvégig izgalmas maradt.

A nem mindennapi kapcsolatot illusztris előadói gárda – többek közt a Haydn Filharmónia Nicolas Altstaedt és Enrico Onofri, valamint a L’Orfeo Barockorchester Michi Gaigg irányításával, Sir Schiff András zongoraművész, Julian Rachlin hegedűművész – aki jövő évtől a HERBSTGOLD Fesztivál művészeti vezetője is –, Paul Gulda zongoraművész, Marlis Petersen és Florian Boesch énekesek, valamint Michael Dangl színművész – próbálja érzékeltetni.

Katrin Plavčak szobra és Tobias Hermeling videói – amelyek a fesztivál megbízásából készültek – a koncertek előjátékaként segítenek a HERBSTGOLD közönségének ráhangolódni az előadásokra.

Beethoven C-dúr miséjével a Haydn által megtestesített hagyományt tartotta szem előtt. Az Esterházy Fényes Miklós felkérésére, annak hitvese névnapjára írt mű most visszatér ősbemutatója helyszínére, Kismartonba – a szeptember 9-i koncert a 2020-as Beethoven emlékév meghatározó momentuma.

A keleti, elsősorban a török zenei hatások beépülése az európai zenébe szinte hagyománnyá  vált: a hatás már a bécsi klasszika időszakában megfigyelhető volt. Remek példa erre Haydn „alternatív” Szöktetés a szerájbólja,  A váratlan találkozás című opera, amelyet hét évvel Mozart műve előtt komponált, s amelyet Michi Gaigg vezényletével és Manuela Klibmüller rendezésében félszcenikus előadásban élvezhet a nagyközönség (szeptember 18.). Ugyancsak ez a hatás érhető tetten a Mozart-tanítvány Franz Xaver Süßmayr Synfonia turchesca művében, amelyet Enrico Onofri vezényel (szeptember 19.).

Napjaink zenéjében is megjelenik ez a hatás, például a török származású zongoraművész és zeneszerző, Fazil Say darabjaiban. A HERBSTGOLD Fesztiválon Nicolas Altstaedt előadásában hallhatjuk Say neki ajánlott csellóversenyének ősbemutatóját (szeptember 13.).

Sir Schiff András két koncertet is ad. A Magyar módra elnevezésű esten kamarazenészként Erich Höbarth és Christophe Coin társaságában (szeptember 17.), majd három nappal később a Szakítás a hagyománnyal című koncerten szólistaként (szeptember 20.). Mindkét alkalommal ugyanazon zeneszerzői hármas, Haydn, Beethoven és Schubert műveit interpretálja. Védnöksége alatt zajlik a fesztivál zongoramaratonja, ahol három fiatal zongoraművész, Roman Rabinovich, Mishka Rushdie Momen, valamint Schaghajegh Nosrati előtt nyílik meg a mester által oly fontosnak tartott koncertezés lehetősége. Schiff erre a célra hozta létre Building Bridges elnevezésű programját, amelynek keretében évente három fiatal zongoraművészt visz el Európa különböző városaiba, illetve az USA-ba koncertezni.

A fesztivál gazdag zenei programjában szerepel Paul Gulda zongoraművész eredeti Beethoven megközelítése, a Haydn legjobb tanítványai (szeptember 13.), illetve tehetséges fiatal zenészek – Selina Ott, Viano Quartet – bemutatkozása is (szeptember 19.).

A fesztivál rezidens vonósnégyese, a MARMEN Quartet – a banffi és bordeux-i vonósnégyes versenyek ezévi győztese –  Haydn, Beethoven és Debussy egy-egy művét szólaltatja meg.

Az idei jazz koncerten a szokatlan összeállítású (bőgő, hegedű és trombita) osztrák trió, a Brein, Schmid & Gansch bűvölnek el virtuozitásukkal, (szeptember 11.), a balkáni és roma hangokról pedig a Romanovstra zenekar és a Trio Balkan Strings gondoskodik (szeptember 12.).

A fesztivál fináléjában a Janoska Ensemble a négy nagy B – Bach, Beethoven, Brahms és Bartók – zenéje mellett más tájakra is elkalandoznak, megidéznek például egy ötödik nagy B-t, Leonard Bernsteint is.

A fesztivál programfüzete nem csak a részletes programokat és a felcsendülő darabok rövid bemutatását tartalmazzák. Ottrubay István, az Esterházy Alapítványok vezérigazgatójának  köszöntője mellett a programsorozat mélyebb összefüggéseit tárgyaló esszék is megjelennek benne: Eike Rathgeber Haydn és Beethoven kapcsolatáról értekezik, az egy orvosi-zenei szerzőcsapat, Manfred Hecking, Stefan Fuchs és Petra Munda tollából született írás a különböző járványok Haydn, Mozart és Beethoven életére gyakorolt hatását elemzi. Ezeket egészítik ki a Nicolas Altsaedttel, Sir Schiff Andrással és Fazil Say-jel készült interjúk, valamint Vitus Weh kurátor írása Katrin Plavčak és Tobias Hermeling kortárs művészek alkotásairól.

Megosztás: