Családi ütközeteket díjazott idén a zsűri
Felfokozott családi érzelmek, dühök, értetlenség, idegenség és kommunikációképtelenség – ezekre a témákra volt idén érzékeny a Karlovy Vary fő versenyének nemzetközi zsűrije. Akinek inkább fontos volt az Európát, s annak kivált keleti felét érintő fenyegető társadalmi jelenségek, mint mondjuk a kiváltképpen a fiatalok körében elharapózó nacionalista-neonáci szerveződések veszélye, amiről például a szlovák Legyen világosság beszél jól felépített dramaturgiával, vagy a családon belülre is beszivárgó nemzetiségi gyűlölködés, mint a szlovén Féltestvérek meggyőzően és jó humorral ábrázolt konfliktusa, az legfeljebb szívhatja a fogát. És azt mondja magában, nincs a világon olyan filmes zsűri, amely ne okozna döntésével meglepetést a fesztiválközönségének. Nem kivétel ez alól a Karlovy Varyban díjosztó grémium sem, de tény: ők döntenek.
Karlovy Vary idei fődíjat, a Kristály Glóbuszt a bolgár The Father (Az apa) alkotópárosa, Petar Valcsanov és Krisztina Grozeva vette át. Road movie-s filmjükben egy frissen megözvegyült apa és a fia közti kommunikációképtelenséget ábrázolják abszurd, olykor komédiába hajló eszközökkel.
A Zsűri Díját a német Jan-Ole Gerster rendezése, a Lara című valóban remek családi pszichológiai dráma nyerte, plusz ez a film szolgált rá a legjobb színésznő díjára. A betegesen perfekcionista anya szerepében Corinna Harfouch olyan tökéletes portrét rajzol, amire ráillik: nemzetközi tananyag lehetne ifjú és már nem ifjú színészeknek.
A legjobb rendezés díját a belga Tim Mielants kapta meg a zsűritől a Patrick című munkájáért, egy nudista kempingben játszódó apa-fiú konfliktus olyan bemutatásáért, ahol a külsőségeket nem rejti a ruha, de mindenki rejteget valami titkot.
A szerintem fődíjra érdemes, de jóval hátrább szorult szlovák film, a Let There Be Light (Legyen világosság) a főszereplőjével lett díjnyertes: az erősen társadalomkritikus családi drámában: az apát játszó Milan Ondrik nyerte el idén a legjobb férfiszínész díját. Emberséges, szorongató és pontos látkép egy drámai helyzetben tanácstalan apáról.
A FIPRESCI díj mellé a főverseny pályáján Elismerő oklevelet kapott az ismert spanyol Jonas Trueba a The August Virgin (Augusztusi madonna) című művéért, amely az augusztusi Madridban a színek, a barátok, a hangok és a kulturális kavalkád örömét élvező leányzó kalandjait meséli.
Ugyancsak Elismerő oklevelet kapott a chilei versenyfilm, a The Man of the Future (A jövő embere) című, Patagóniát átszelő road movie női főszereplője, Antonia Griesen. Ezzel Chile átesett az avató ceremónián, ugyanis ez volt az első alkalom, hogy a dél-amerikai ország nagyversenyben szerepelt Karlovy Varyban. Örülhetünk.
Bársony Éva