A muzeális intézmények paradigmaváltáson mennek át a jelenben. A gyűjtemény mellett a látogatóra fókuszáló múzeumok társadalmi szerepvállalása és hasznossága mindinkább előtérbe kerül. Az egyre nyitottabb színterekké váló múzeumoknak érdeke, hogy újrapozícionálják magukat, alaptevékenységük a kultúra közvetítés mellett a kor társadalmi és gazdasági változásit és igényeit figyelembe véve, olyan szolgáltatásokat nyújtsanak látogatóiknak, melyekkel passzív kultúrafogyasztóból involvált, aktív részeseivé válhatnak a múzeum életének.
E szemléletváltás eredményeinek megismerése nyomába eredtek az országos múzeumi koordinátorhálózat tagjai, hogy három város – Kecskemét, Ópusztaszer, Szeged – a hat intézményének szolgáltató múzeumi jó gyakorlatait ismerhessék meg, három napos szakmai műhelygyakorlatukon.
Katona József Múzeum – Cifrapalota
#szolgáltatómúzeum #kecskemét650 #virtuálisvalóság
A kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota Kiállítóhely szolgáltató múzeumi attitűdje a már nagyjából tíz éve működő, színes múzeumpedagógiai választékban mutatkozik meg. A kicsiktől a nagyokig mindenkit szeretettel várnak a foglalkozásokra, melyek mindig egy-egy tárlathoz kapcsolódnak. Kézműves foglalkozásaik során a résztvevők megismerkedhetnek régi kézműves technikákkal, de helyet kap a zene és a tánc is.
A tudástartalmak szórakoztató átadására szolgál kiváló példaként a Kecskemét 650 című kiállításuk, mely Kecskemét városának 650 éves történetét járja végig. A történelmi múlta való visszatekintést remekül ellensúlyozták modern vizuális technológiai megvalósításokkal, így a fiatalabb korosztályt is hamar magával ragadja a helyszín. A tárlat interaktivitásra invitálja az érdeklődőt, megfogható tárgyak, remek selfie színhelyek, kinyitható fiókok, interaktív kivetítők révén.
Ráday Múzeum
#szakképzéstámogatása #civilközösségek #szolgáltatómúzeum #élőtörténelem #rejtélyamúzeumban #utazómúzeum
A Dunamelléki Egyházkerület Református Ráday Múzeum célja bemutatni az egyházművészet történetét és a református egyház kincseit.
A múzeum működésében sok ponton jelenik meg a szolgáltató múzeumi szemlélet. Az épületben 2015 óta működik egy ötvösműhely, a különböző foglalkozások során nem csak a mesterség megőrzése cél, hanem a fiatal korosztály megismertetése a szakma szépségeivel előadások, gyakorlati órák révén. Az itt készült tárgyakat és ékszereket a gyerekek természetesen haza is vihetik. A felnőttek pedig különböző tanfolyamokon sajátíthatják el az ötvös- és zománcművesség technikáit a kezdőtől a haladó szintig.
A múzeum a szakképzés támogatása mellett, szolgáltató múzeumként szoros együttműködésben áll különböző civil közösségekkel. Ládafia utazó múzeumi foglalkozásukkal 2017-óta járják az országot, és tartanak alsó tagozattól a gimnazista diákokig akár kihelyezett múzeumi órákat is A pénteki napokon lehetőség van részt venni egy élő történelemmel egybekötött nyomozós játékban, melyet Hegedűs Géza Kulcsra zárt szoba című regénye ihletett. A Ráday Múzeum sokszínű programrepertoárjához hozzátartozik a múzeumi önkéntesség támogatása is.
Leskowsky Hangszergyűjtemény
#szolgáltatómúzeum #élménytárház #újragyerekvagyok
Kecskeméti látogatás utolsó helyszíne a Leskowsky Hanszergyűjtemény. A több, mint kétezer darabot számláló gyűjteményben előzetes zenei tudás nélkül is remekül elszórakozhatnak kicsik és nagyok. A szolgáltató múzeumi szemléletet, a múzeum város életébe való integrálását a kiállítótérben rendszeresen rendezett tematikus napok, a közös zenélések és a város rendezvényeire való kitelepülések segítik.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark
#szolgáltatómúzeum #IKSZ #3dmozi #ősatyáink #éjszakaamúzeumban
Ópusztaszeren, a hatalmas területen megannyi változatos helyszínen zajló foglalkozással várják a látogatókat. A múzeum szolgáltatói intézményi tevékenységei között szerepel, hogy a nemzeti park szeretné az iskolák számára azt az élményt nyújtani, amit a diákok nem láthatnak és tapasztalhatnak meg az órákon az iskolapadban. Erre szolgál például az Emlékpark moziterme, mely 3D-s filmek lejátszására is alkalmas. A látogatóközpontban található foglalkoztató terem, ahol vakoknak és gyengédátóknak is tartanak programokat, 300 fős konferencia terem a rendezvények számára. Záróra után kísérteties élményben lehet része az erre fogékony látogatóknak. IKSZ-es hallgatók és fiatal múzeumpedagógusok segítségével megrendezett vetélkedőt próbálhatnak ki, aminek lényege, a csapatok végig járják válaszokat kutatva a kiürült és elsötétítve hagyott kiállítótereket, ahol néha szokatlan „lelkekbe” botlanak.
Móra Ferenc Múzeum – Fekete-ház
#szolgáltatómúzeum #közszolgálat #storytelling #önkéntesség
Szeged város idén ünnepli szabad királyi városi jogának visszaszerzésének 300. évét. A város közepén felállított tortában ismeretterjesztő filmvetítés mellett, interaktív városismereti játékokat próbálhat ki az érdeklődő. A Móra Ferenc Múzeum életében nagyon fontos Szeged lakóinak megszólítása és a látogatók közösségként való kezelése, személyes kapcsolat kialakítása. Kiállításaik során gyűjtéseket rendeznek, melyek által lehetőség adódik személyes történetek bemutatására, együttműködnek a helyi éttermekkel, nevezetességekkel egy-egy tematika kapcsán, különböző művészi megmozdulásokat visznek véghez az üzenet átadásának céljából, mint például az ideiglenes Dali utca átnevezése, vagy a Kass galéria becsomagolása.
Reök-palota
#szolgáltatómúzeum #interaktívtárlatvezetés #önkéntesség
A kortárs művészeti remekeket bemutató szegedi galéria önkénteshálózattal rendelkezik. Amerikai mintát követve az itt szervezett vezetések sajátos formát mutatnak. A séta nem az alkotások történetének meghallgatásából áll, hanem a tárlatvezető egyfajta spirituális kalauzként a néző aktív bevonásával gombolyítja fel az alkotások mögött megbúvó tartalmakat elmélkedéssel, leírással és a benyomások megvitatásával. A Glex módszerének (Gallery Learning Experience) célja nem egy részletes műelemzés átadása, hanem a téma és a benyomások átbeszélése. Az újszerű vezetés befogadásához mindkét fél részéről szemléletváltásra van szükség.
A három város hat múzeuma rengeteg színes és ötletes megoldást mutatott be szolgáltató múzeumi jó gyakorlatokra. A célunk, hogy a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt koordinátorai új impulzusokat szerezzenek, hogy később ezeket saját intézményeikben is sikeresen alkalmazhassák és továbbadják a tudást a környező múzeumoknak, kiállítóhelyeknek.
A szakmai tanulmányútra a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú európai uniós projekt keretében került sor. A projekt kétmilliárd forint európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.
Szerző: Knob Alexandra