+ Jegyzet

Rising Stars – A zeneművészet ifjú mágusai Budapestre hozzák Európát

Nem kérdés, hogy sok ezer hallgató- és zenésztársuk közül miért éppen ezeknek a fiataloknak van helyük egy olyan különleges programban, mint a Rising Star.

ECHO Rising Stars 2018-2019-es szezon, fotó: Claudia Höhne

Van az a rész a Harry Potter-sorozatban, amikor a brit varázslók külföldi vendégeket fogadnak, hogy megrendezzenek egy bajnokságot három iskola – és így három ország, tájegység, kultúra – legtehetségesebb tanulói között. Ők azok a fiatalok, akiket egy varázstárgy, a címadó Tűz Serlege kiemel a többiek szürke tömegéből, és pusztán a tehetségük által érdemesnek ítél egy olyan győzelemre, amely egész felnőtt életükre presztízst, kapcsolati és pénzbeli tőkét, visszatarthatatlanul felívelő karriert jelenthet.

Elnézve a Müpa Rising Stars sorozatának fellépőit, óhatatlanul eszembe jutott ez a párhuzam. Olyan zenészeket láthattam ebben a névsorban, akik velem egyidősek vagy fiatalabbak (a varázslótanonc-generáció, ugye), és máris jó pár rangos verseny és tehetségkutató győzelmét tudhatják maguk mögött. Ha az Európai Hangversenytermek Szervezete (ECHO) is mágikus serleggel választaná ki a bekerülőket, akkor sem lenne kérdés, hogy sok ezer hallgató- és zenésztársuk közül miért éppen ezeknek a fiataloknak van helyük egy ilyen különleges programban. Ismerd meg a zenei élet ifjú, feltörekvő hőseit!

London bajnoka – Peter Moore!

Ez az északír fiú igazi csodagyerekként robbant be a brit köztudatba. Tizenkét éves volt, amikor legfiatalabb versenyzőként elindult a BBC zenei tehetségkutatóján, és mindenki mást maga mögé utasított. A Rising Star programba a Barbican Centre London jelölte, miután tizennyolc éves kora óta szólistaként öregbíti a Londoni Szimfonikusok hírnevét. Mindez még érdekesebb, ha belegondolunk, hogy nemcsak ő maga „rising star”, de a hangszere is. A harsonával évszázadokon át csak zenekari formációkban találkozhattunk, és harsonaszólók híján ott is mellékszerepbe kényszerült. Manapság azonban egyre több harsonaátirat születik régi zeneművekre – Peter Moore is játssza Brahms, Beethoven és Schubert darabjait –, illetve a koncertjén felcsendül majd egy, az ECHO megrendelésére már eredetileg is harsonára született kortárs zenemű, Roxanna Panufnik alkotása.

Párizs és Lisszabon bajnoka – Anaïs Gaudemard!

A szép nevű lányt a francia Cité de la Musique és a portugál Calouste Gulbenkian Alapítvány egyaránt jelölte a programba. Az ő varázstárgya a hárfa, és biztos, hogy egy stresszes, zsúfolt hét utáni péntek estén éppen ez a koncert a legjobb választás: egy ilyen hangszer a tehetséges művész keze alatt garantáltan el fog minket andalítani. Anaïs Gaudemard többek között becsempészi majd a hangversenyterembe a holdfényt (Debussy) és a folyó csobogását (Smetana), valamint az ECHO az ő számára is rendelt egy kortárs művet, Camille Pépin Éjjeli baglyok című alkotását, amelyet Edward Hopper festménye ihletett. Természetesen Anaïs Gaudemard is jó pár hárfaversenyt nyert, például 2012-ben és 2015-ben, és nemcsak szólistaként remekel, hanem Európa számos nagyzenekarával is koncertezett már.

Edward Hopper: Éjjeli baglyok

A német választók bajnoka – az Amatis Trio!

Amatis Piano Trio. Fotó: Marco Borggreve

Ezt a csapatot nem is egy, hanem rögtön négy német város – Köln, Hamburg, Baden-Baden és Frankfurt – intézményei protezsálták a kiscsillagok közé. Lea Hausmann német hegedűs, Samuel Shepherd brit csellista és Mengjie Han kínai származású holland zongorista csak pár hete dolgozott együtt, de máris elnyerték egy verseny közönségdíját Hollandiában, majd később brit és német zsűrik előtt is megmérették magukat. Sőt, nemcsak versenyezni szeretnek, de ők maguk is alapítottak egy díjat, amelyet olyan zeneszerzőknek ítélnek oda, akik maradandót alkotnak a kortárs kamarazene terén. Ennek megfelelően, bár a koncertre két klasszikus darabbal (egy Haydnnel és egy Mendelssohnnal) is készülnek, számukra is készült egy kortárs mű, Andrea Tarrodi Moorlands című alkotása, amely a Müpa színpadán szólal meg először.

Katalónia bajnoka – Josep-Ramon Olivé!

Festival les Jardins de William Christie

Az ő varázsereje a hangjában rejlik. Barcelonában született, első diplomáit ott is szerezte karvezetésből és énekből, majd ezt megtoldotta egy énekes mesterképzéssel és egy operakurzussal Londonban. Még egy kis Európa: a Budapesten felcsendülő klasszikus műveket, Schubert és Richard Strauss dalait, németül fogja énekelni. Az ECHO által felkért kortárs zeneszerzője, Raquel García-Tomás szintén barcelonai, de a címből (Chansons Trouvées, azaz Talált Dalok) arra következtethetünk, hogy valószínűleg ennek a dalnak francia lesz a szövege. Ha az Amatis Triónál a tagok eltérő háttere testesíti meg az európai eszmét, ezen a koncerten maga a sokszínű és soknyelvű szólista fogja, akit mindemellett egy brit zongorista, Ian Tindale kísér. Josep-Ramon Olivét a L’Auditori Barcelona és a Palau de la Musica Catalana jelölte a programba.

Brüsszel és Amszterdam bajnoka – a Quatuor Arod!

Ez a vonósnégyes Franciaországból indult, de nemcsak hazájukban, hanem Dániában és Németországban is nyertek rangos versenyeket. Utóbbi ráadásul az ARD-Musikwettbewerb volt, ami a fiatal művészek elé azonnal leteríti a világhír és elismerés felé vezető vörös szőnyeget. Nem meglepő, hogy ezúttal nem is francia intézmények álltak a Quatuor Arod mögé, hanem a Bozar Brussels és a Concertgebouw Amsterdam. A négy fiú közül az 1992-es születésű Jordan Victoria bordeaux-i művészcsalád gyermeke, ő a csapat egyik hegedűse. Alexandre Vu tízévesen, még Vietnamban kezdett hegedülni, majd 2005-től Franciaországban végezte a tanulmányait. Tanguy Parisot Brestben, hatévesen kezdte brácsás karrierjét, Samy Rachid csellista pedig tízévesen Marseille-ben. A Müpában ezúttal csupa klasszikust, Haydn, Webern és Schumann műveit fogják játszani.

Bécs bajnoka – Kian Soltani!

Nehezen tudtam csak eldönteni, ki legyen a kedvencem, hiszen az összes eddig említett hangszert szeretem (a hárfát nagyon), és a dalok, zeneművek is nagyszerű esteket ígérnek. Aztán megláttam Kian Soltanit, aki Bregenzben született 1992-ben, és akinek zenész szülei Iránból vándoroltak be az országba. A csellista fiú Bécsben szerzett országos, egy helsinki csellóversenyen pedig nemzetközi ismertséget. Első lemezének a Home (Otthon) címet adta – és nem rejti véka alá, hogy számára hazája, Ausztria és a családja perzsa gyökerei együtt teszik ki azt az „otthont”, amelyből művészként és emberként inspirálódik. Beethoven és Sosztakovics darabjai mellett kortárs darabot is játszik majd: egy osztrák jazz-zongorista, David Helbock komponált neki egy új zeneművet, amelyet a szintén osztrák, 1995-ös születésű Aaron Pilsan kísér majd zongorán. Kian Soltani mögött a Wiener Konzerthaus és a Musikverein Wien áll, és még mindig élesen és tisztán látom magam előtt, milyen útvonalon sétáltam át oly sokszor egyiktől a másikig. Talán ezért örülök a legjobban az osztrák-perzsa csillag ragyogásának – de természetesen a többieknek is azt kívánom, hogy sok-sok évig tündököljenek és varázsoljanak még Európa és a világ koncerttermeiben.

Beszélgetős-dedikálós közönségtalálkozó a művészekkel minden hangverseny után a Fesztivál Térben! Moderál és tolmácsol: Tóth Endre.

Rising Stars – A zeneművészet ifjú mágusai Budapestre hozzák Európát
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top