Térképzetek: smART! XTRA sorozat negyedik szezonjának indító rendezvénye a Trafóban
UV – e betűszó láttán nekünk pasiknak talán az 50 évig menetrendszerűen, azóta pedig hébe-hóba nosztalgiajáratként közlekedő villamostípus ugrik be elsőként. A csajoknak meg a műkörömépítés. De van azért más jelentése, illetve felhasználási területe is, ha a nyomtatásra gondolunk: UV-lámpa segítségével ugyanis bármilyen anyagon azonnal megszárad a festék, ami rendkívül kitágítja egy művész lehetőségeit.
Ezt használja ki Bolla Szilvia is, akinek művészeti érdeklődését a fotótechnikában rejlő absztrakciós lehetőségek, valamint a fotográfia installációval, illetve szobrászattal való metszéspontjának vizsgálata vezette a fotó határterületei felé. Alkotói célja, hogy munkáival lehetőséget adjon a médium színbeli jellemzőkhöz, anyagisághoz és térbeliséghez fűződő kapcsolatának megtapasztalására, mind a fizikai, mind pedig a virtuális világban.
Munkám középpontjába a fotografikus kép érzéki és ontológiai természetének vizsgálatát állítottam. A fotográfiát taktilis médiumnak tartom, így az alkotási folyamat során elsősorban fotó-tárgyak létrehozására törekszem, amelyeket később dinamikus installációs és nyomtatási stratégiákkal hozok helyzetbe.
Mindez gyakran alapul a fényképezőgép használatát nélkülöző eljárásokra, így például a fotogram vagy a luminogram technikájára. Ezeket UV-nyomtatással vegyíti, hővel formált műanyag plexiüvegen. A fotokémiai folyamatok, a fényérzékenység, a színkeverés, a szkennelés, valamint a kortárs fotografikus kép anyagiságának és struktúrájának vizsgálatán keresztül sajátos rendszert alkot meg.
A Trafó smART! XTRA sorozatának következő estjén a szűrés, rögzítés és az előhívás lesz a téma. A Térképzetek címet viselő rendezvényre egy fotós és egy médiadesigner is meghívást kapott. Cseh Dániel és Rácmolnár Milán fotográfiai munkái a figuratív ábrázoláson túlmutatva olyan absztrakt megjelenítési módszerekkel kísérleteznek, melyek a minket körülvevő világ valóságtartalmát helyezik középpontba.
Hiszek abban, hogy a készítés alapötletét igazából a képek kapcsolata rajzolja ki a befogadó számára. Így nem jelenthető ki, hogy a sorozat tagjai egyenként nem arról szólnak, melyről az egész sorozat egysége, inkább csak hogy egyként szemlélve őket nem adják ki a teljes jelentést olyan könnyen.
Milán sorozatai egy-egy apróbb részletre irányítják figyelmünket, újraszűrik a megjelenítendő történetek egyes elemeit, és szimbolikus kombinációkat tárnak elénk. Akárcsak Daninál, aki a fotográfia és az installáció médiumán keresztül csatlakozik a Térképzetek hívószóhoz.
Munkáim közös jellemzője, hogy az ember és a technológia kapcsolatával, különösképp a technikai médiumokhoz való viszonyunkkal foglalkozik. Részben e fókusz miatt is gyakran előbb születik meg forma, azaz először találom ki kutatás és kísérletezés útján a számomra izgalmas képalkotó eljárást, amit később töltök meg adekvát tartalommal, ügyelve arra, hogy a munkáim ne üres techdemók legyenek.
A szerdai eseményen tehát három hasonló témát kutató, azt mégis különbözőképpen megragadó művész fog ízelítőt adni munkásságából, olyan alkotásokon keresztül, amelyek valamilyen vonatkozásban a térrel foglalkoznak. Persze az olyan alapvető konstrukcióink mint az tér és az idő szinte automatikusan bármilyen műben kimutathatók. Így aztán elég heterogén merítést láthatnak az érdeklődők. Az ötlet- és házigazda Kovács Andrea, aki a közös szálat keresi.
Manapság a folyamatos és szubjektív dokumentálás korát éljük. Különböző képalkotó effektekkel saját világokat teremtünk. Igyekszünk minél egyedibb módon megragadni a pillanatot és a láthatatlan dimenziókat. Ha kell, többször is nekivágunk a tökéletes rögzítésnek. Addig keressük a legmegfelelőbb formákat, kiegészítő eszközöket és manipulációs technikákat, míg meg nem születik az a bizonyos vágyott miliő.
Andi a kiállított műtárgyak mellett és egy vetített prezentáció után nyitott beszélgetésen fogja bemutatni az alkotókat. Ehhez bárki csatlakozhat, illetve kérdést tehet fel. A vágyott miliő létrejötte tehát ezúttal a nézőkön is múlik.