Utasítást kaptak az orosz űrhajósok arra, hogy gyűjtsék össze az arra vonatkozó bizonyítékokat, hogy miként keletkezett egy furat a Szojuz MSZ-09 űrhajó burkolatában – közölte egy, az űripar kérdéseiben jól értesült forrás a RIA Novosztyival.
Az orosz állami hírügynökség által pénteken közölt nyilatkozatában az informátor elmondta, hogy a kozmonauták a furatról készített fotó- és videoanyagokat, valamint az azzal kapcsolatos mérési adatokat már eljuttatták a Földre. A feladat most az, hogy mintát vegyenek abból a ragasztóból, amellyel az alumíniumfalon fúrt lyukat elfedő szövetet rögzítették, valamint hogy kutassák fel az egyéb nyomokat, a többi között a fúrásból keletkezett fémforgácsokat.
Az összegyűjtött bizonyítékokat a legközelebb visszainduló űrhajóval, október elején fogják eljuttatni a Földre. A Szojuz MSZ-09-es decemberig lesz a Nemzetközi Űrállomás komplexumának része.
A TASZSZ hírügynökség csütörtöki, ugyancsak névtelen forrásokra hivatkozó jelentése szerint az Energia űrkutatási vállalat belső vizsgálóbizottsága nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a Szojuz űrhajóban szándékosan és rosszhiszeműen okozhatták a légszivárgást. Az Energia mellett a Roszkoszmosz orosz állami űrkutatási vállalat is igyekszik megállapítani az űrhajóban keletkezett rendkívül helyzet okát, egyebek között a gyártási hiba lehetőségét, valamint azt, hogy a Szojuz sérülése nem már a Nemzetközi Űrállomással való összekapcsolódása után történt-e.
Dmitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezérigazgatója hétfőn közölte, hogy az addigi feltételezésekkel szemben nem mikrometeorit, hanem fúrófejjel okozott belső sérülés miatt keletkezett a hajszálrepedés, majd lépett fel levegőszivárgás múlt szerda éjjel a Szojuz MSZ-09 űrhajón. A részletek ismertetésekor Rogozin nem zárta ki a szándékos károkozást sem.
A mintegy 2 milliméteres hajszálrepedést az űrhajósoknak péntekre sikerült behegeszteniük, helyreállítaniuk a légnyomás normális szintjét a Nemzetközi Űrállomáson, amelyhez az űrhajót csatlakoztatták.