+ Interjú

Akkor most kit kell fegyverrel megfenyegetnem, hogy híres legyek?

Magyarországi ősbemutatóként kerül színre a Városmajori Szabadtéri Színpadon az a musical, amelyet Bonnie és Clyde történetéből írtak. Az előadásról Harangi Máriával a próbák szünetében beszélgettünk.

Hősként tisztelt köztörvényesek

Magyarországi ősbemutatóként kerül színre a Városmajori Szabadtéri Színpadon az a musical, amelyet Bonnie és Clyde történetéből írtak. A nevezetes 30-as amerikai rablópárosának történetét sokféleképpen földolgozták már. Ezúttal Ivan Menchell szövegkönyvéhez Don Black írt dalszövegeket, a zeneszerző Frank Wildhorn. Az alkotók vélhetően nem babonásak, mert a bemutatót július 13-ára, péntekre tervezik. Az előadásról Harangi Máriával a próbák szünetében beszélgettünk. A történet közismert, de a belőle készült musicalt még nem játszották Magyarországon.

– Nagyon friss a darab. Az eredetit 2014-ben mutatták be a Broadwayn. Bán Teodórát Hubay Gergely kereste meg, aki a prózai részeket fordította, ő ajánlotta, hogy mutassuk be. A dalszövegeket Ergessy Zoltán ültette át magyarra.

– A film történetét követi a darab is?

– Dokumentarista jelleggel követi végig az életüket. Van egy rövid visszatekintés a gyerekkorukra is, a történet a kis Bonnieval és Clydedal kezdődik. Látjuk, hogy honnan jöttek és milyen körülmények között nőttek föl. Aztán előttünk állnak huszonévesen. Közös működésük és szerelmük csak két évig tartott, de elég sűrű két esztendő volt.

– Mi izgat téged ebben a történetben?

– Sok színpadi feldolgozása van a sztorinak, nagyon ismert a film is. Leginkább az, milyen borzasztó körülmények kellenek ahhoz, hogy egy teljes ország értékrendje fölboruljon, és hősként tiszteljen két köztörvényest. Izgalmas az ő devianciájuk is. Nyilvánvalóan nem voltak teljesen normálisak. Két elképesztően nárcisztikus ember találkozott, akik gyerekkoruktól megszállottan követték a saját álmukat, és közben egymásra találtak. A színészeknek azt mondom, olyan, mintha egymás tükörképei lennétek. Clyde egyszerűen benneragadt a gyerekkorában, amelyben ő gengszter és lövöldöz. Bonnie pedig kislánykorától Hollywoodba akart eljutni és híres lenni. Huszonévesen is halálos komolysággal kérdezi a szerelmétől: akkor most kit kell fegyverrel megfenyegetnem, hogy híres legyek? Ugyanakkor ott van Buck, Clyde bátyja, aki szintén bűnöző lesz, de őt a felesége próbálja jó útra téríteni. Ez is egy nagy szerelmi történet. Aztán ott van Ted, a nyomozó, aki végig üldözi őket, de Bonnie a gyerekkori szerelme, és próbálja megmenteni. Aztán ott vannak a szülők, akik falaznak nekik. Sok érdekes sors van még mellettük is. És izgalmas döntéshelyzetek sora szerepel a darabban.

– Van bennünk egyfajta romantikus ábránd a rózsasándorok és a robinhoodok iránt. Másfelől meg létezik itt egy nagy, tényleg romantikus szerelem.

– Valamiért az ember vonzódik azokhoz, akik mernek a rend ellen föllépni, nemet mondani, lázadni. A két főhős környezete konszolidált, unalmas életet él, ők meg két év alatt lezavarják a teljes sorsukat. Persze azért nem gondolom, hogy ők nagyon jól érezték magukat ebben helyzetben. Szépeket énekelnek egymásnak, de azt is látjuk, hogy Bonnie hányszor akarta otthagyni ezt a férfit, hányszor próbálta lebeszélni.

– Egy ilyen nagy szerelemre mindenki vágyik. Együtt bujkálni, elszökni.

– Bizonyára azért is olyan vonzó ez a dolog, mert az emberek 99 %-a ilyesmit nem él át. És ha egy ilyen történetet megnéz a színházban, akkor a részesévé válik.

– Az ilyen nevezetes esetek mintát is szolgáltatnak. Volt egy hasonló magyar rablópáros. 1995 és 2000 között Fekete László és a nála 10 évvel fiatalabb Novák Tünde.

– Ez egy másik érdekes dologra mutat rá. Túl a lángoló szerelmen azért választják egymást és azért térnek a bűn útjára, mert nincs más választásuk. Az életüket kilátástalannak, értelmetlennek érzik. Később pedig a közös bűn erősen össze is kapcsolja őket. Képtelenek elhagyni egymást, mert túl nagy a veszély. Nincs más választás, mint együtt maradni és kapaszkodni ebbe a nagy szerelembe. Bonnie verseket ír. Kiír magából egy csomó feszültséget és szorongást, átromantizálta versbe a saját történetüket. A végén, amikor beülnek az autóba, tudják, hogy le fogják lőni őket. Az egyetlen vigaszuk, hogy két év alatt szárnyaltak, és többet éltek át, mint mások 72 év alatt.

– A zenének van egy olyan tulajdonsága, hogy minősíteni tudja a történteket. Ez a zene mit mond? A hősök fölmagasztosulnak?

– Nagyon jól megírt mestermunka. Van benne pop, rock, country, gospell. A vallási vonal elég erős. Szerethetővé teszi az embereket, akiket ábrázol, de nem magasztosítja föl. Lehet sírni.
Csupa fiatal énekes színész van a színpadon. Ennek ebben a történetben külön lehet hozadéka.
Ez egy hatalmas koprodukció. A Színház és Filmművészeti Egyetem negyedéves zenés színház szakos hallgatóit, Novák Eszter osztályát kérte föl a Szabad Tér Színház. Ez azért jó, mert ők éppen az a korosztály, amiben Bonnie és Clyde is éltek. Az ő tűzök hitelessé teszi a történetet. És jönnek hozzájuk kaposvári egyetemisták, és Nemes Nagy Ágnes Színészképző Szakgimnázium diákjai. A produkció pedig a Debreceni Csokonai Színházzal együttműködésben készül, ősszel ott fogják tovább játszani, de ott mások lesznek a szereplők. Két előadás, két különböző szereposztással. Ez megnehezíti az én dolgomat is, másfelől meg jó, hogy be van biztosítva az előadás arra az esetre is, ha valaki megbetegszik. Ez egy zenés produkciónál különösen fontos.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top