+ Interjú

Újra megszületett a rock and roll a magyar zenekar nashville-i stúdiókoncertjén

– A rock and roll a 60-as években hogy jutott el Magyarországra?
– Úgy, hogy az akkori zenészek hallották a luxemburgi rádióban, és hallás után lelopták. Hibátlanul! És miért tudták ezt megcsinálni? Mert a Kodály-módszerrel tanultak. Az éppen erre szolgál: hogy hallás után is meg tudjunk jegyezni és le tudjunk írni dallamokat. – beszélgetés Ferenczi Györggyel, aki saját zenekarával kivitte Amerikába a Kalákát.

Nem mindig jó élő legendákkal szembesülni. A Kaláka Együttes legenda a magyar zenében. Vers-megzenésítéseik átzengenek az évtizedeken. Most egy fiatalabb muzsikus társuk csábítására elhagyták zenei stílusuk biztos várát. Ferenczi György biztatására összeálltak az 1-ső Pesti Rackákkal és Amerikában csináltak lemezt. De ez korántsem szokványos lemez lett. Hogy milyen, arról november 24-én lehet megbizonyosodni a Müpában. Az estnek lesz egy újvilági vendége is: Aaron Till, nashville-i hegedűs, aki még gitáron és mandolinon is játszik.

Ennek a koncertnek a létrejötte meglehetősen kalandos – mondja az 1-ső Pesti Rackák vezetője, Ferenczi György. – Gryllus Vili és Dani bácsival régóta muzsikálunk, még Halmos Bélával együtt készítettük a Pál apostol leveleit. Nem beszélve arról, hogy Dani bácsi a kiadónk, immár 15 éve. A zenekarral három éve kitaláltuk, hogy kimegyünk Nashville-be lemezt csinálni. Összeszedtük a pénzt, kimentünk, és nagyon jól sikerült. Amikor visszajöttem, leakasztottam a falról a telecasteremet és elvittem Vili bácsinak.

Telecaster?

Ez volt ez első igazi elektromos gitár. Leo Fender építette meg 1943-ban. 1950-ben hozták forgalomba. Ezt gyártották először nagy példányszámban és ez robbantotta ki a rock and roll forradalmat. Vili bácsi egész életében akusztikus gitáron játszotta a dalait. De most megkértem, próbálja ki, hogy szólnának telecasteren. Vittem neki egy kisebb erősítőt is. Nagyon kíváncsi voltam, hogy fog szólni. Ő olyan férfiasan, keményen kezeli a hangszert, hogy úgy gondoltam, illik hozzá. A fejemben hallottam is már. Egy év múlva szólt, hogy a számait fölrakta elektromos gitárra, csináljunk egy próbát. És ezen a próbán csoda történt: megkaptuk azt a pontot, ahol megszületett a rock and roll.

Visszamentek az időben?

Pontosan! Amikor Fender Telecaster megjelent a boltokban, épp Nashville környékén, Tenneseseee államban, akkor csak akusztikus gitárok voltak, és mindenki a saját akusztikus zenéjét kezdte el rajta játszani. Tehát ugyanaz történt akkor, mint most Vili bácsival.

… aki addig csak akusztikus hangszeren játszott. A rock and roll a 60-as években hogy jutott el Magyarországra?

Úgy, hogy az akkori zenészek hallották a luxemburgi rádióban, és hallás után lelopták. Hibátlanul! És miért tudták ezt megcsinálni? Mert a Kodály-módszerrel tanultak. Az éppen erre szolgál: hogy hallás után is meg tudjunk jegyezni és le tudjunk írni dallamokat. A szolmizálás képessé teszi a magyar fiatalokat arra, hogy lépést tartsanak a világgal.

A magyar rockzenét is részben Kodály Zoltánnak köszönhetjük.

Ha egy magyar gyereknek kezébe adsz egy gitárt, akkor 10 perc múlva el tudja játszani a Füst a víz fölött-et.

Azt még én is el tudom…

Ebben az országban mindenkinek van érzéke a muzsikához. Így jöttek létre olyan teljesen megmagyarázhatatlan zenei történetek, mint például a Syrius. No de, hogy visszatérjünk: megragadni azt a pillanatot amikor a rock and roll keletkezett, és éppen abban a városban, ahol az az egész elindult – ezt az érzést nem lehet elmondani. Szóval kivittük Vili bácsiékat Nashville-be, és összeültettük őket egy olyan gitárossal, aki az ő generációjukhoz tartozik, mi már ismertük régebbről. Összeültek, és egyből úgy muzsikáltak együtt, mintha ezer éve együtt játszanának. Minden nóta elsőre jó lett. Semmit nem kellett ismételni! Ez egy óriási dolog!

Akkor viszont ez olyan, mintha élő koncert lenne.

Van ennek egy meghatározása Amerikában, csak nálunk nem ismert. Azt ismerjük, hogy ‘studio live’, ez azt jelenti, hogy beülsz a stúdióba és élőben egyben fölmuzsikálod a dalokat. Amit Európában nem ismernek, a ‘nashville fashion’ kategória, ezt a lemezborítóra is ráírják. Ez azt jelenti, hogy a darabot ottani stúdióban, ottani stúdiózenészekkel vették föl. Nagy muzsikusok is  eljönnek ide, elhozzák a dalaikat és fölveszik itt, mert kíváncsiak, hogy szól a legendás nashville-i rögzítési módszerrel. Ezt csináltuk mi is. Magyarországon még ilyen sem volt.

Miért olyan különleges a nashville-i lemezfelvétel?

Nashville a countryzenének, a rock and rollnak, a rockabillynek, ezeknek a kemény fehér zenéknek a világközpontja. Aki ilyen lemezt akar fölvenni bárhol a világon, az idejön. Először is 200 stúdió van a városban. És ezek erre a stílusra vannak kialakítva akusztikailag, a hangmérnököknek megvan a saját kialakult stílusa. Persze ez nem mindenkinek áll jól, nem minden felvétel lesz sikeres. Az ottaniak úgy hívják a városukat, hogy Nash Vegas. Totális szerencsejáték az egész, csak itt nem játékgépekkel, hanem hangszerekkel.

… és ebből lett a két lemez.

Igen, de csak egyre készültünk! Előbb a mi számainkat vettük fel, aztán rackakísérettel a Gryllus testvérek szerzeményeit – Kiss Anna, Kányádi Sándor, Weöres Sándor és Szepesi Attila verseivel. Az utóbbi menetbe steel gitárjával az amerikai Rush Pahl is beszállt. Amikor megtervezünk egy lemezfelvételt, akkor dupla annyi anyagot kell megtanulni, mint amennyi majd ráfér. Azért, hogy a gyengéket ki lehessen szórni, csak a legjobbak maradjanak rajta. Most azonban az a furcsa helyzet állt elő, hogy az összes nóta lemezkészre sikerült. Három nap után ott álltunk és túl sok anyagunk volt. Szerencsére ott volt Dani bácsi, aki a kiadónk is egyben, leültünk és megbeszéltük. Szerintem ez két lemez, adjunk ki két lemezt! – mondta. Ebben mindenki egyetértett.

Ennek a két lemeznek az anyagát mutatják most be a Müpában.

Igen, de erre senki ne úgy gondoljon, mint egy PR-cucccra! Azt az előbb említett zéró pontot szeretnénk rekonstruálni és megmutatni: amikor megszületett a rock and roll. Ez egyedi esemény. Ráadásul az amerikai közreműködőnk nagyon nagy sztár. Még soha nem jött Magyarországra, és lehet, hogy többet nem is fog. A nashville-i stúdiózenészek elképesztőek! Mi se vagyunk kutyák, én a hangszeremen bárkinek a lemezére bátran elmegyek játszani, de amit tőlük láttunk, az tényleg döbbenetes! Ez egy hatalmas zenei kísérlet volt óriási rizikókkal – és minden bejött! Ilyen az életben egyszer van!

’69 is egyszer volt…

Akkor alakult a Kaláka, Gryllusék híres zenekara, és akkor volt Woodstock. Ez a szám jelképezi mindazt, amit csináltunk. A két lemezen igazi, lélekkel teli nyugodt, erős muzsikálás van. Pontosan kiderül az is, hogy Dani és Vili kicsodák. Nagyon nagy időutazás lesz ez!

Újra megszületett a rock and roll a magyar zenekar nashville-i stúdiókoncertjén
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top